MacBook Pro, hjälp med val!

Permalänk
Medlem

MacBook Pro, hjälp med val!

tjenare!

Jag har börjat tänka på om man ska köpa ny dator, har en stationär som jag använder till gameing, behöver nu en skollaptop. Har bestämt mig för en MBP.

Det jag är lite kluven över är dock om det är värt att skaffa den dyraste med externt grafikkort. NVIDIA GeForce GT 750M?
Hur bra är Intel Iris Pro Graphics? Jag har inte tänkt att gamea något mycket med den, men önskar att den klarar av något game dota2.
Det jag har tänkt göra med den är Skolarbeten, surf och titta på film, detta är huvudsyftena.
Har kollat på dessa alternativ:

Om jag inte ska ha med grafikkort:
MBP 13"
2,8 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,3 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
512 GB PCIe-baserad flashlagring
Intel Iris Graphics

Eller:

MBP 15"
2,5 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,7 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-baserad flashlagring
Intel Iris Pro Graphics

Alternativt:
MBP 15"
2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,4 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
512 GB PCIe-baserad flashlagring
Intel Iris Pro Graphics

Och om jag ska köpa med grafikkort:
MBP 15"
2,5 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,7 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
512 GB PCIe-baserad flashlagring
Intel Iris Pro Graphics och NVIDIA GeForce GT 750M med 2 GB GDDR5-minne

Så frågan är om det är värt att punga ut extra för att få det bästa eller om man kommer klara sig gott och väl med Iris grafiken.
Samt skiljer det mycket mellan dualcore i5an och quadcore i7an? Och mellan 2,2Ghz i7 och 2,5Ghz i7?

Permalänk

Med det planerade användandet så kommer en 13" räcka och bli över flera ggr om, du kan nog även halvera både ram och ssd utan att skämmas. Dessutom är 13" lättare att ta med sig till skolan

Permalänk

Apples tillval är aldrig prisvärda. Instegsmodellerna är de mest prisvärda. 16GB minne är kort och gott helt onödigt om du inte ska köra tungt i Photoshop etc.

MBP 13" med instegsprocessor, 8gb, 256 disk skulle jag tagit, och iris grafik... annars drar det iväg i pris till oanade höjder och Apples aktieägare blir ännu rikare.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag har haft 4 defekta macbook pros med dedikerade grafikkort. Ingen utan har haft problem. De verkar ha för dålig kylning. Google bara Mid-2010 Nvidia GT300M.
2011-2012 AMD. Apple har t.o.m. haft ett program för att fixa dessa.

Av dessa anledningar plus bättre batteritid rekommenderar jag utan GPU.

Permalänk
Medlem

13" med lägsta ram och hdd, sen komplettera med ram och ssd från annan återförsäljare (netonnet).
Det är prisvärdaste alternativet och så gjorde jag med både min imac och pro.

Sen har du bättre marginal på andrahandsvärdet om du vill sälja den i framtiden.

Vad det gäller grafikkortet kan jag tyvärr inte yttra mig.

Hoppas mitt svar varit till någon nytta

Visa signatur

Twitter

[B][I]Livet i 8 Bitar
Svamp och Gröna Blad

Permalänk
Medlem

okej tack för svaren!
Vill inte byta något själv i datorn, så köper hellre till det från början.

8GB ram, räcker det? Har för mig att jag läste någonstans att Macs utnyttjar väldigt mycket RAM, har jag fel? Vill kunna ha många flikar och dokument uppe utan problem!

Sen om någon har erfarenhet av att spela med iris grafiken så får denne gärna yttra sig hade inte tänkt att jag ska kunna maxa med 60fps, men så att det går att spela iaf, utan lag, har inte tänkt att använda som main gaming, men på loven när man åker hem så kan det hända att man tar ett game eller två, och det vill jag helst ska funka.

Så detta är det som är mest aktuellt just nu:
MBP 13"
2,8 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz minne
512 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Graphics

Permalänk
Skrivet av Dishe:

13" med lägsta ram och hdd, sen komplettera med ram och ssd från annan återförsäljare (netonnet).
Det är prisvärdaste alternativet och så gjorde jag med både min imac och pro.

Sen har du bättre marginal på andrahandsvärdet om du vill sälja den i framtiden.

Vad det gäller grafikkortet kan jag tyvärr inte yttra mig.

Hoppas mitt svar varit till någon nytta

Detta fungerar endast på den billigaste modellen utan retina, dock blir det inte mycket billigare än den enklaste retinan i slutänden om man inte ska överdriva uppgraderingarna. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

okej tack för svaren!
Vill inte byta något själv i datorn, så köper hellre till det från början.

8GB ram, räcker det? Har för mig att jag läste någonstans att Macs utnyttjar väldigt mycket RAM, har jag fel? Vill kunna ha många flikar och dokument uppe utan problem!

Sen om någon har erfarenhet av att spela med iris grafiken så får denne gärna yttra sig hade inte tänkt att jag ska kunna maxa med 60fps, men så att det går att spela iaf, utan lag, har inte tänkt att använda som main gaming, men på loven när man åker hem så kan det hända att man tar ett game eller två, och det vill jag helst ska funka.

Så detta är det som är mest aktuellt just nu:
MBP 13"
2,8 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz minne
512 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Graphics

Det där med RAM är helt fel, ska du inte köra bildbehandling, videoredigering m.m. så rullar osx på hur bra som med 2GB Ram. Osx hushåller med minne hundra ggr bättre än windows. Ska du ägna dig åt ngt av ovannämnda alt lägga köra en bunke virtuella maskiner så behövs det givetvis ram.

Det som föregående talare skriver om (problem men exten grafik) har jag iaf aldrig själv varit med om, jag är inne på min 4:e MBP som jag använder i jobb.
Däremot blir den tysta försynta Mac:en förvandlad till en jet turbin när man han dedicerat grafikkort och drar igång ett spel, sedan blir den tyst som en mus igen när du stänger spelet, handbrake eller anndra cpu krävande applikationer brukar också kunna sätta fart på fläktarna.

Nu betalar jag inte själv så jag kör en 15" retina med 16GB RAM, 512GB SSD och Geforce 755, men... Skulle jag handla själv så hade jag lätt kört på en 13" retina med Iris grafik, det är i princip bara den som är prisvärd. Alt en Air med motsvarande konfig.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]