Permalänk

Bygga eget vattenblock.

Hejsan är så att jag går andra året på gymnasiet Industriteknik, en kurs som vi läser så ska vi skapa en egen produkt och jag tänkte bygga ett eget vattenblock som ska kyla grafikkortet. Har tillgång till CNC maskiner vilket jag tänkt o använda vid urfräsning av blocket.

Så jag tänkte fråga om det är något speciellt man ska tänka på, hur flödet ska vara o ifall någon har måtten på grafikkortet ja tänkt o bygga till, sitter förtillfället på en laptop men tänkt o bygga mig en burk framåt jul o i den ska de sitta MSI Geforce GTX 760 så om någon använder sig av det o kan skicka måtten vore det guld.

Så in me tips o trick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzztinkt:

Hejsan är så att jag går andra året på gymnasiet Industriteknik, en kurs som vi läser så ska vi skapa en egen produkt och jag tänkte bygga ett eget vattenblock som ska kyla grafikkortet. Har tillgång till CNC maskiner vilket jag tänkt o använda vid urfräsning av blocket.

Så jag tänkte fråga om det är något speciellt man ska tänka på, hur flödet ska vara o ifall någon har måtten på grafikkortet ja tänkt o bygga till, sitter förtillfället på en laptop men tänkt o bygga mig en burk framåt jul o i den ska de sitta MSI Geforce GTX 760 så om någon använder sig av det o kan skicka måtten vore det guld.

Så in me tips o trick!

antar att du menar måtten på kortet i allmänhet?

http://us.msi.com/product/vga/N760_TF_2GD5OC.html#hero-specif...'

vad skulle man göra utan google?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Skrivet av inzztinkt:

Tja, ett generellt tips är ju att du kollar upp befintliga kylblock och studerar hur dom är utformade; hur vattnet färdas och hur tjocka kanalerna är

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Du måste nog köpa kortet först för att kunna se hur det är utformat och var monteringshålen sitter.
Ett high-end kylblock kyler inte bara GPU:n utan också minnen och strömförsörjning, men för att göra så så måste du också mäta relativ höjd på varje komponent som ska kylas för blocket ska passa.
Det finns de som fått OK kylning genom att montera ett (CPU-)block på bara GPU:n och små kylflänsar på de andra komponenterna, men då måste man ha bra luftflöde också.

Ett bra kylblock har många tunna fenor över GPU:n för att få större ytarea och bättre kylning. Har du en plan för hur du ska göra dessa? En vanlig fräs kanske inte duger.

Sen bör du helst göra vattenblocket i koppar. Det finns mycket info ute på nätet om varför man inte ska ha aluminium-komponenter i loopen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
Moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bättre presterande high end block har vattengångar över VRM och RAM minnerna, vilket du borde göra med, har du CNC utrustning så borde den delen inte vara speciellt svår. Över GPUn brukar de ha väldigt tunna fenor för att öka ytan utan att ge för stort tryckfall. Fenorna skall vara så tunna som möjligt, så jag tror inte att dem använder en pinnfräs för dem, utan fräser det med ett sågblad (kan inte komma på det korrekta namnet för verktyget nu). Jag misstänker även att de använder inte använder ren koppar utan någon legering med bättre skärbarhet. Tror du lär göra som någon innan sa, köpa kortet och sen mäta på det för att få helt korrekta mått. För att veta vilka komponenter som skall ha kylning och vilka du måste ge plats för kan du gå in på till exempel EKs hemsida och titta på instruktionerna och bilder för info om grov layout. Sen får du mäta själv. Hade jag varit du hade jag gjort alla vattengångar i kopparbiten, och sen haft en platt bit acetal/plexi eller annan plast som ovansida. Det enda du gör med den är att borra/gänga fästpunkter samt fräsa ut hål för de ställen det finns höga komponenter.

Lycka till med bygget, och kom ihåg att göra en bygglogg!

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Sen bör du helst göra vattenblocket i koppar. Det finns mycket info ute på nätet om varför man inte ska ha aluminium-komponenter i loopen.

framför allt bör du inte blanda metaller, om du har kopparradiatorer ska du ha koppar i blocken. Så kolla upp vad det är för material i radiatorerna (och pumpen, även om många är i plast så är inte alla det) du planerar att köpa.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.