Sämre flyt i tvn med dator jämfört med smart-tv

Permalänk
Medlem

Sämre flyt i tvn med dator jämfört med smart-tv

Om man tar tex Netflix som exempel:
Kör jag Netflix direkt i tvn och får riktigt bra flyt i bilden.
Kör jag däremot Netflix via datorn (Intel NUC Haswell) till tvn får jag inte alls samma flyt i bilden. Syns tex vid panoreringar. Jag har försökt o leka med Hz men uppnår inte samma resultat.

Vad kan jag göra åt detta?

Permalänk
Medlem

Hej
I det flesta fall så ställer man in bildinställningar för de olika ingångarna på TV:n t ex HDMI 1, Kolla så du inte har några "bild förbättrings" funktioner igång och prova igen utan dem som borde det funka mycket bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺

Högst troligt att när du kör Netflix från TV:ns app så har du också en bildinställning i TV:n som interpolerar bildrutor och skapar ett artificiellt bildflyt som egentligen inte finns i källmaterialet. Fast det ser "mjukare" ut.

När du kör Netflix från datorn använder du andra bildinställningar, kanske till och med har TV:n i PC-läge, och ingenting interpoleras. Då får det flyt i bilden som Netflix levererar. Och Netflix ger i grunden en småryckig bild eftersom den lämnar bilden i 60 Hz när nästan allt filmat material är inspelat i 24 bilder/s.

Lösningen är alltså att använda samma TV-bildinställningar för datorn som när du kör Netflix-appen. Nackdelen kan dock bli att interpolering riskerar ge väldigt märklig effekt ifall du använder TV:n som skärm för annat, spel, surf etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Högst troligt att när du kör Netflix från TV:ns app så har du också en bildinställning i TV:n som interpolerar bildrutor och skapar ett artificiellt bildflyt som egentligen inte finns i källmaterialet. Fast det ser "mjukare" ut.

När du kör Netflix från datorn använder du andra bildinställningar, kanske till och med har TV:n i PC-läge, och ingenting interpoleras. Då får det flyt i bilden som Netflix levererar. Och Netflix ger i grunden en småryckig bild eftersom den lämnar bilden i 60 Hz när nästan allt filmat material är inspelat i 24 bilder/s.

Lösningen är alltså att använda samma TV-bildinställningar för datorn som när du kör Netflix-appen. Nackdelen kan dock bli att interpolering riskerar ge väldigt märklig effekt ifall du använder TV:n som skärm för annat, spel, surf etc.

Tack!
Så jag ska köra på 24hz inställt i datorn?

Permalänk
Bildexpert 📺

Testa! Enda sättet att få svar. Risken finns att det blir tokfel men det lär i så fall märkas.