Permalänk
Medlem

Redigeringsdator, runt 6000kr

Har en polare som behöver en redigeringsdator.
Han har en gammal nu som han har varit nöjd med hittils men nu börjar den ge upp. Själv fattar jag inte hur den maskinen har orkat ens, men men.

Han har en budget på runt 6000kr. Den ska användas mest till filmredigering och en del photoshop.
Tyckte det var bäst att kolla med er på sweclockers så det är rätt tajt budget så han vill få ut det mesta av de pengarna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av cXs:

Har en polare som behöver en redigeringsdator.
Han har en gammal nu som han har varit nöjd med hittils men nu börjar den ge upp. Själv fattar jag inte hur den maskinen har orkat ens, men men.

Han har en budget på runt 6000kr. Den ska användas mest till filmredigering och en del photoshop.
Tyckte det var bäst att kolla med er på sweclockers så det är rätt tajt budget så han vill få ut det mesta av de pengarna.

Eftersom jag är väldigt inne i att också redigera etc så skulle jag vilja ge han 2 alternativ

1. Spara så han har minst 11/12k

2. Använda gamla delar och köpa dom viktigaste delarna som processor ram o grafikkort

Permalänk
Medlem

Han har inte tid att spara pengar. Hans företag är på uppsving men än så länge tjänar han inte så mycket att han vill lägga 10k på en dator då det mesta går till att beställa nya produkter till butikerna.

Kvittar vad jag än sätter ihop så är det extremt mycket bättre än hans dator som han har nu och den har han varit nöjd med.
En as gammal Pentium med ddr2 ram så det finns inget man kan ta från den datorn, kanske hdd men känns som den också borde bytas.

Och känner jag han rätt så kommer det dröja många år innan han kommer köpa ny/uppgradera datorn igen.
Därför tänkte jag kolla med er vad ni hade valt. Brukar inte sätta ihop arbetsmaskiner och inte så billiga datorer så jag tycker det är svårt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Avstängd

Är det så lär han bli nöjd med vad du än hittar åt han. Det är bara börja plocka delar och jämföra med färdigbyggda, du behöver ha någon hjälp härifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Är det så lär han bli nöjd med vad du än hittar åt han. Det är bara börja plocka delar och jämföra med färdigbyggda, du behöver ha någon hjälp härifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ska man ta då ? AMD är väll mer arbetsmaskin och prisvärt kan jag tro.
Behöver man grafikkort till redigering ?

Är det smartast för honom som företagare att kanske köpa en färdigbyggd från tex elgiganten eller det spelar ingen roll ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Medlem

Denna kommer nog göra sina krav fast 500kr mer en din budget tror nog han kan leva med det om han inte kan skaffa os förstås gratis http://www.inet.se/kundvagn/visa/7075590/2014-08-22

Permalänk
Hjälpsam

En ide..men frågan är som sagt om grafikkortet behövs

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7075632/2014-08-22

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att skaffa något som en 8320. Den får plats i budgeten och ger klart bättre prestanda än något som en i3 och de flesta i5 i redigering och rendering.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cXs:

Vad ska man ta då ? AMD är väll mer arbetsmaskin och prisvärt kan jag tro.
Behöver man grafikkort till redigering ?

Är det smartast för honom som företagare att kanske köpa en färdigbyggd från tex elgiganten eller det spelar ingen roll ?

Ta Intel i5 och något medelklass grafikkort, t.ex ett R9 280 eller 280X. Antar att han köper den genom företaget så då har du 7500kr inklusive moms att handla för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om han köper den genom företaget behöver han ju inte betala moms, så då kan man få ihop en helt ok dator. Satte ihop ett paket på NetOnNet med en 8350 samt ett 750Ti med 16GB Ram som går på under 6000 spänn exklusive moms med Windows inräknat.

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/15360