Permalänk
Inaktiv

Konstigt ljud i hörlurarna...

Jag har ett konstigt ljud, nästan elektriskt, när jag spelar något spel på en helt ny dator. Jag kan to.m höra ljudet när jag rör på musen i Windows, men värst är när man har ett spel igång.

Ljudet hörs bara om jag kopplar in hörlurarna i frontpanelen på Define R4, men när jag kopplar in det på baksidan så låter det ingenting.

Min gissning är ett jordningsfel någonstans; kanske i frontpanelen...men hur löser man något sådant här?

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag har ett konstigt ljud, nästan elektriskt, när jag spelar något spel på en helt ny dator. Jag kan to.m höra ljudet när jag rör på musen i Windows, men värst är när man har ett spel igång.

En switchad nätdel/spänningsregulator någonstans jävlas med dig.

Citat:

Min gissning är ett jordningsfel någonstans; kanske i frontpanelen...men hur löser man något sådant här?

Det kan vara luftburet, också. I enklaste fall hjälper det att se över ledningsdragningen -- går det kanske att dra sladden till frontpanelen på baksidan av moderkortsplåten?

Permalänk
Medlem

Använder bakre hörlursuttaget, jag har tvärtom på min burk.
Har däremot en extern DAC för all ordentlig musik/filmljud. Men i spel använder jag frontens urtag för hörlurar/mic.
Här är en tråd med lite tips i:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1284617-p...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hieronymus Bosch:

En switchad nätdel/spänningsregulator någonstans jävlas med dig.

Det kan vara luftburet, också. I enklaste fall hjälper det att se över ledningsdragningen -- går det kanske att dra sladden till frontpanelen på baksidan av moderkortsplåten?

Kabeldragningen är i sin perfektion, men självklart kan något vara galet oavsett. Att dra om frontpanelen så som du beskriver är något jag känner inte ska behövas på ett helt nytt chassi, då blir det hellre ett garantiärende.

Skrivet av Foolwolf:

Använder bakre hörlursuttaget, jag har tvärtom på min burk.
Har däremot en extern DAC för all ordentlig musik/filmljud. Men i spel använder jag frontens urtag för hörlurar/mic.
Här är en tråd med lite tips i:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1284617-p...

Tack för länken, försökte hitta liknande trådar men jag har aldrig varit överens med Sweclockers sökfunktion.

Det blir ett Asus STX-ljudkort i veckan, men jag vill först och främst se till att resterande av datorn inte tar skada av vad som nu skulle vara fel.

Edit: har nu kontaktat Inet gällande ärendet och det skall skickas ut en ny frontpanel. Det ska tydligen inte vara ett helt ovanligt problem att Fractal Designs R4-frontpanel ska lida av detta (ett par googlingar stöttar detta påstående).

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har samma chassi, men problem med ljudet från baksidan som sagt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Intressant, jag har samma chassi, men problem med ljudet från baksidan som sagt..

Om det är baksidan så kan jag (nästan) garantera att det är jordningsfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om det är baksidan så kan jag (nästan) garantera att det är jordningsfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, höll på och fipplade en massa och det var olika grader av dåligt mest - så det blev fronturtagen samt lite dfragning av sladd till undersidan av bordet så att jag kan koppla in lurar och mick under bordsskivan mitt för magen, och all "riktig" musiklyssning sker via extern DAC/AMP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Japp, höll på och fipplade en massa och det var olika grader av dåligt mest - så det blev fronturtagen samt lite dfragning av sladd till undersidan av bordet så att jag kan koppla in lurar och mick under bordsskivan mitt för magen, och all "riktig" musiklyssning sker via extern DAC/AMP

Jag ska ge mig på en sådan DAC jag med så fort jag lyckats bestämma mig för vilken.

Skickades från m.sweclockers.com