Nytt grafikkort, datorn dör/kraschar (R9 280X)

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, datorn dör/kraschar (R9 280X)

Korta versionen: Jag har köpt ett nytt grafikkort (R9 280x). Installation fungerade felfritt och det går att spela. Efter ca. 10min dör datorn tvärt. Jag misstänker att jag har för svag PSU. På baksidan av lådan till grafikkortet står det att det kräver ett PSU på 500W eller högre. Mitt är på 630W.
Kan det ändå vara detta som är felet?

Detta är min dator:
Moderkort ASUS M4A78LT-M LE, Socket-AM3 mATX, AMD760G+SB710, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, VGA, DVI
Processor AMD Phenom II X6 1055T Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed
Ram Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 2st
Grafikkort PowerColor Radeon R9 280X 3GB TurboDuo OC
Nätaggregat 630 Watt ATX Power Supply AXP
HDD (intern) 150Gb 5400rpm

Långa versionen:
För några dagar sedan fick jag hem mitt nya R9 280X. Avinstallerade dom gamla drivarna till mitt tidigare grafikkort, tog bort det gamla, stoppade i det nya (R9), startade datorn och installerade dom nya drivarna.

Allting funkade klockrent.
Jag började spela (CS:GO), jag hade bra FPS och allt såg bra ut.

Sedan dör bara datorn helt plötsligt, precis som om man bara drar ur kontakten motsvarande.
Datorn går inte att starta på ca. 10sek, sedan när man startar datorn står det "Power supply surges detected".

Jag har spelat flera gånger och dessutom använt 3D Benchmark för att provocera grafikkortet och låter det jobba, och samma sak händer. Datorn kraschar tvärt.
På baksidan av lådan till grafikkortet står det att det kräver ett PSU på 500W eller högre. Mitt är på 630W.
Kan det ändå vara detta som är felet?

Permalänk
Medlem

Svaret är enkelt. Ditt PSU räcker inte till.

AXPs nätaggregat är ju inte direkt kända för att hålla speciellt hög kvalitet och du ska inte stirra dig blind på wattantalet.

Köp nytt PSU omgående och kasta ditt nuvarande.

/Erik

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Senaste CX-serien är helt ok, så det fungerar utmärkt med din setup.

Lägger du några kr till så får du ett riktigt bra nätaggregat, men CX 750M kommer att klara det galant!

/Erik

Permalänk
Medlem

Köpte den PSUn men har nu ett nytt problem. Datorn låser sig vid motherboard startup screenen.http://www.sweclockers.com/forum/trad/1316734-datorn-lser-sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortax:

Köpte den PSUn men har nu ett nytt problem. Datorn låser sig vid motherboard startup screenen.http://www.sweclockers.com/forum/trad/1316734-datorn-lser-sig...

Har du fått i alla kontakter? var exakt hänger den sig? kommer du förbi "splash screen"?

/Erik

Permalänk

Hejsan

Har du löst detta problem som du upplevde.

Ser att din bild inte längre finns som du länkade till så jag antar att det har ordnat sig, right?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Har du fått i alla kontakter? var exakt hänger den sig? kommer du förbi "splash screen"?

/Erik

Alla kontakter sitter i.
Så fort jag startar datorn på första bilden där det är splash screen låser sig datorn.

Permalänk
Skrivet av Mortax:

CX är inget vidare, stirra dig inte bild på watten.

Du kan få ett vettigt agg för 780kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1368720 , men går gör det med CX, men är budget agg hela bunten.

Skrivet av Mortax:

Köpte den PSUn men har nu ett nytt problem. Datorn låser sig vid motherboard startup screenen.http://www.sweclockers.com/forum/trad/1316734-datorn-lser-sig...

Den länken fungerar i alla fall inte för mig. testa ett minne i taget och dra ur alla HDD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt redan köpt agget. Således detta nya problem.

Skit i länken. Det är till en ny tråd där jag beskriver samma problem som här.

Permalänk

Tror jag vet vad som orsakar felet...din processor.
Det moderkortet du har stödjer max processorer på 95w.
Du hävdar att du har en x6 1055T på 125W...har du det så kommer det aldrig att funka.
Moderkortet har alldeles för klen strömförsörjning för att använda den processorn.
Det var aldrig ditt AXP 630w nätagg som var felet...utan en processor som ej är kompatibel med det moderkortet.

Tyvärr:(

Finns en modell av processorn 1055T som är 95W (den funkar) och en som är 125w.
Min dotter har en 1055T 95W...vill du byta är det ok...tror hennes moderkort stödjer 125watts versionen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag har ju använt datorn i flera år med den cpun och det gammla nätagget på 630watt så det har alltid funkat.
Mitt problem nu är att datorn låser sig direkt när jag installerat den nya PSUn.

Permalänk
Skrivet av Mortax:

Jag har ju använt datorn i flera år med den cpun och det gammla nätagget på 630watt så det har alltid funkat.
Mitt problem nu är att datorn låser sig direkt när jag installerat den nya PSUn.

Du har du nog 95W versionen;)
Annars hade det inte funkat:D

Läste inta allt i ditt inlägg ...trodde du byggt ihop en "ny" dator:)

Edit:

Jag undrar om det kan vara så att du verkligen har en 125W X6 1055T och att det faktiskt funkar på det moderkortet fast det inte skall vara möjligt.
Kan det då vara så att strömförsörjningen inte klarar av både den "törstiga" processorn samt det nya grafikkortet.
Vad hade du för grafikkort innan?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Mortax:

Jag har som sagt redan köpt agget. Således detta nya problem.

Skit i länken. Det är till en ny tråd där jag beskriver samma problem som här.

Jo jo:)

Nå väl testa som sagt det jag skrev. "testa ett minne i taget och dra ur alla HDD. "

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Med testa ett minne i taget menar du RAMen antar jag? Dom har ju aldrig strulat tidigare men du tror att något kan ha hänt ändå även fast jag inte rört dom?

EDIT: kopplade ur hddn. Det hade ingen effekt.
Skulle det hjälpa att reseta mobon? För det går väl att göra fysiskt?

Permalänk
Skrivet av Mortax:

Med testa ett minne i taget menar du RAMen antar jag? Dom har ju aldrig strulat tidigare men du tror att något kan ha hänt ändå även fast jag inte rört dom?

Vad hade du för grafikkort innan?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Radeon HD6870

Permalänk

Ett 280x drar väl ca 100watt mer än ett 6870.

Har du överklockat processorn?

Jag tror att du har fel processor sedan tidigare till det moderkortet.
Verkar som det fungerat fast det egentligen inte skall funka...

Läs denna tråden minst 4-5 poster ned.
En kille som har samma moderkort och 125w processorn...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/279950-30-asus-m4a78lt

Om du har 125w till det moderkortet så skall du vara glad att moderkortet inte brunnit upp tidigare.

Troligtvis orkar kortet inte försörja riggen när du satte i det nya moderkortet...fast du har nytt nätagg och fast det nya grafikkortet bara drar ca 100w mer än det gamla.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ja det gör det och det är därför jag köpte ett agg med 120 mer watt än det förra.

Nej jag har inte överklockat processorn.

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat att du har 1-2st PCI-E kablar till Grafikkortet? Lätt att missa en kabel eller två om man inte gör det där ofta.. Som andra säger att du ska testa ta ut minnen, etc.. Det hör ju inte riktigt hit då allt fungerade "ish" innan du bytte nätagg. Så dra ur alla kablar till nätagget och koppla i dem en och en i lugn och ro. Det där kommer säkert lösa sig ska du se.

Permalänk
Skrivet av Mortax:

Radeon HD6870

Skrivet av Mortax:

Ja det gör det och det är därför jag köpte ett agg med 120 mer watt än det förra.

Nej jag har inte överklockat processorn.

Har inte med hur kraftigt nätagg du har, att göra...spelar ingen roll om du tagit ett 1000w...moderkortets strömförsörjning är för klen!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Vad i ett moderkorts specs anger strömförsörjning till tex. Cpu?
Är det socketen?

Om jag skulle byta till en 95w processor tror du att det skulle funka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortax:

Vad i ett moderkorts specs anger strömförsörjning till tex. Cpu?
Är det socketen?

Om jag skulle byta till en 95w processor tror du att det skulle funka då?

Man tittar i moderkortets manual helt enkelt. Där lär det stå med ca 99% säkerhet.

Fråga 2: Om det nu är det som är problemet vilket kan vara troligt om det nu bara stödjer 125W. Fast det går ju inte att garantera...

EDIT:

Om det inte står i manualen, här är en lista på supportade CPU:
http://support.asus.com/cpusupport/list.aspx?SLanguage=en&m=M...

Din CPU är inte med, 1045T är det högsta som finns med.

Permalänk
Medlem

Jag syftade mer på när man ska köpa ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortax:

Jag syftade mer på när man ska köpa ett nytt moderkort.

Som länken ovan jag redigerade till kan det vara bäst att titta på vilka CPU som supportas på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

Så det är BARA dom som står på listan som är kompatibla?
Den här skulle alltså inte gå?
https://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049

Permalänk
Skrivet av Mortax:

Så det är BARA dom som står på listan som är kompatibla?
Den här skulle alltså inte gå?
https://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049

Den behöver bios update för att veta vad den ska göra med cpu:n (därför listan på moderkortstillverkarens hemsida är det som gäller). manualen brukar vara för gammal.

Men jag skulle inte våga köpa en cpu utan garanti på det funkar trots rätt watt.

Lite bökigt, men lättare och billigare att byta moderkort i stället (behöver ingen ny cpu) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=893765 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=917523

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Startar datorn med gamla grafikkortet?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6