Extern lösning för ljud, moderkortets ljud sönder.

Permalänk
Medlem

Extern lösning för ljud, moderkortets ljud sönder.

Hej!
Mitt ljudchip i moderkortet gick sönder häromdagen och nu använder jag en simpel USB- till 3,5mm adaptersticka men den skall uppdateras snarligen.

Fråga nr. 1: Kan jag endast använda ljudkort/DAC som har USB- input ifall hela ljuddelen på moderkortet är sönder?
Det låter iallafall mest logiskt så, men bevisa mig gärna fel. Ett externt ljudkort eller en DAC med flera inputs ( Coaxial, optisk, USB) skulle då vara bra för framtida inkopplingsmöjligheter.

Fråga nr. 2: Vilket är en bra extern lösning för att ersätta det söndriga inbyggda ljudet?
Kan tänka mig spendera runt 1000 till 2000kr men ju lägre destö bättre

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Din bild där fungerar inte.

Fråga 1: Ja, om ljuddelen på moderkortet är paj så är det nog usb/firewire, alternativt PCIe-kort, som gäller.

Fråga 2: Om du inte ska använda det till ljud/musik produktion så är det lika bra att köra på ett Sound Blaster, Xonor eller nått.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Va bra, får titta på någon USB/ Firewire lösning, skall se på Sound Blaster och Xonor!
Tack så mycket!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11