Lian Li släpper stående PC-Q19 för gaming i vardagsrummet

Permalänk
Melding Plague

Lian Li släpper stående PC-Q19 för gaming i vardagsrummet

Möjligheten att ställa datorlådan på högkant ska göra nya Lian Li PC-Q19 till en kandidat för slimmade gamingsystem, både på skrivbordet och i vardagsrummet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska najs men inte stående... liggandes ner kan den nog vara riktigt schysst.

Permalänk
Avstängd

Möjlighet att ställa datorlådan på högkant är ju så ovanligt bland datorlådor :E

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Dåligt spenderade 22,5 liter, tycker jag. Med så stor volym borde grafikkort i full längd rymmas. Waste of space.

Ser fram emot Neceres kommande Steam Machine-projekt som siktar på 10 liter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

väldigt fint chassie, synd att det inte kommer in standard längds grafikkort annars verkar det vara ett kvalite bygge

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Intressant chassi, men hur är det tänkt ventilationen ska funka på något vettig vis därinne?
Kylning borde bli ett problem med annat än rätt strömsnåla komponenter kan jag tycka.
Skulle behöva se mer bilder och videos för att vara säker dock.

Jag skulle vilja se ett liknande koncept med ungefär samma slimmade layout (långsmal med extender för grafikkortet) där det finns plats för 120mm AIO vattenkylare för CPU:n, och där GPU:n kan ta luft direkt utifrån lådan... Och där ventilationen är genomtänkt och logisk.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Den ser högre ut än en Billy hylla från IKEA!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

synd bara att hårddisken gör det så tight för grafikkortets eftermarknadsjylare

Permalänk
Medlem

Det är Lian Li, Silverstone och till stor del In-Win som verkligen vågar ta ut svängarna i chassi-branschen, på gott och ont. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här...känd kvalitetsanda som vanligt när det kommer till Lian Li, men sen är det säkert som det brukar vara. Det är inte helt genomtänkt, konstiga ventilationsmöjligheter etc.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har chassin börjat banta?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

synd bara att hårddisken gör det så tight för grafikkortets eftermarknadsjylare

Verkar som att fler och fler börjar designa för SSD istället och bara ser HDD som en börda.
Kolla bara på Chassit som Jonas recenserade för lite sedan. Minsta lilla förmycket på PSU´´ns storlek så kan du inte ha HDD.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Meh...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

PSU på toppen ger hög tyngdpunkt = lätt att välta. Bättre vända så att nätaggregatet hamnar längst ner. Å andra sidan blir det då många kablar som går ut från toppen på baksidan - kanske inte så tilltalande.

Permalänk

Helt okej design, men jämfört med andra chassin för samma syfte så är den guld värd.

Permalänk
Medlem

Dräggel.. Vill ha.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Verkar som att fler och fler börjar designa för SSD istället och bara ser HDD som en börda.
Kolla bara på Chassit som Jonas recenserade för lite sedan. Minsta lilla förmycket på PSU´´ns storlek så kan du inte ha HDD.

Detta är både på gott och ont.
Det är ju bra för den som bara ska ha OS/Spel och inget annat i maskinen. Men om du ska ha filmlagringen också, måste du ha en NAS. Samtidigt så kan man lösa detta med USB3 diskar och andra lösningar, så visst fungerar det.

Men plats för EN 3,5 HDD (läs 4TB+) är inte fel i en enhet som ska vara media maskin. Sen kan OS och resten gärna vara SSD baserat. Men att lägga 2kkr på en SSD för att lagra filmer eller annars känns lite... waste of space.

Men annars ganska coolt chassi.
Är dock lite som andra säger, stor volym, och ändå så begränsad plats med stor tipp risk.

Permalänk
Medlem

Som alltid med Lian Li, kvalité i toppklass men inte riktigt genomtänkt design.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Och ännu en strykful skapelse från Lian Li. Har de ens gjort ett enda snyggt chassi? Om man nu skaffar ett pga kvalitén så kommer man dölja det med ett skynke för man vill ju inte visa upp de fula chassin

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Inte för en vanlig dator nej. Ful var den också så no thx.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Lian Li sprutar ut kabinett på marknaden men jag har aldrig byggt på Lian Li och jag har aldrig fått en fråga från någon kund att chassi från LL är ett krav.

Känns som Lian Li är iskallt i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske inte direkt en träff. Som folk säger dåligt utnyttjat utrymme, för dålig plats för hdd, ingen plats för fullstort grafikkort mm. Har svårt och se vem de riktar sig till, finns ju mindre/optimerade chassin för litet gamingchassi.

Skrivet av peterholm1:

Lian Li sprutar ut kabinett på marknaden men jag har aldrig byggt på Lian Li och jag har aldrig fått en fråga från någon kund att chassi från LL är ett krav.

Känns som Lian Li är iskallt i Sverige.

Spontant känns det som att de som är intresserade av Lian Li bygger sina egna datorer.

Men nu har jag ju ett Lian Li chassi så min åsikt är färgad

Permalänk
Inaktiv

Kan detta vara något för en snygg NAS?
Verkar ju ha ganska mycket extrautrymme för t.ex. HDD, eller är det bara ögat som blir lurat?

Permalänk
Medlem

Inte ofta man ser byggen där man direkt ser vad som designats galet.

Vänd på nätagget och placera det "under" under moderkortet som det ser ut när det står upp (och skicka med PCI-E ström förlängare !).
Chassit blir aningens tjockare (det står 160mm bredd men det måste vara inklusive "fötterna").
Då blir chassit c:a 135mm tjockt (SFX är 125mm) och du får även plats för lite tuffare kylare.
135mm chassi betyder även att du får plats för 120mm fläktar och plats för AIO vattenkylning, bra va ?

Skippa plats för 3.5" enheter, vi kör 2.5" SSD numera och framtiden heter m.2.
Så 2st 2.5" platser räcker bra.

Chassit -måste- även ha plats för 280mm grafikkort !

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dåligt spenderade 22,5 liter, tycker jag. Med så stor volym borde grafikkort i full längd rymmas. Waste of space.

Ser fram emot Neceres kommande Steam Machine-projekt som siktar på 10 liter.

Tänkte det samma, bästa ITX chassit hittils jag sett --> www.ncases.com

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Tänkte det samma, bästa ITX chassit hittils jag sett --> www.ncases.com

Tänk bara om dom fanns att köpa
Fast just ncase går ju lite för långt åt andra hållet.
Storleken är ju såklart viktig, men det är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är både på gott och ont.
Det är ju bra för den som bara ska ha OS/Spel och inget annat i maskinen. Men om du ska ha filmlagringen också, måste du ha en NAS. Samtidigt så kan man lösa detta med USB3 diskar och andra lösningar, så visst fungerar det.

Men plats för EN 3,5 HDD (läs 4TB+) är inte fel i en enhet som ska vara media maskin. Sen kan OS och resten gärna vara SSD baserat. Men att lägga 2kkr på en SSD för att lagra filmer eller annars känns lite... waste of space.

Men annars ganska coolt chassi.
Är dock lite som andra säger, stor volym, och ändå så begränsad plats med stor tipp risk.

Precis, HDD är ju kung när det gäller pris per lagringskapacitet. Så som du säger, skall det fortsätta i denna takt så blir en NAS snart var mans egendom.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dåligt spenderade 22,5 liter, tycker jag. Med så stor volym borde grafikkort i full längd rymmas. Waste of space.

Ser fram emot Neceres kommande Steam Machine-projekt som siktar på 10 liter.

Lol är den verkligen på så mycket som 22.5 liter?

Silverstone SG09/10 är har en volym på 23 liter och kör mATX format med vanligt nätagg och du kan klämma in fullstora kort i SLI/Crossfire.

Varför i hela världen skulle man vilja ha ett mITX chassi med special PSU som bara är lite smalare?

Det verkar ju bara oerhört korkat.

Permalänk

Sfx agg känns lite dumt att satsa på dels dyra och få med bra kvalité. Sen har dom en löjligt liten fläkt. Nä dom borde göra en ny standard för små agg med mist en 120mm fläkt. Bör ju även gå på sfx agg om man ser till måtten. Förutom längden då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har bu tryckt in ett 290 och haswell samt vattenkylning i mitt ncase, så förstår inte varför det skulle vara större... Får ju plats med mer hdds osv än den ensamma Ssdn som sitter i också..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Lol är den verkligen på så mycket som 22.5 liter?

Nä, nånting måste vara fel med de officiella måtten. Aldrig att själva chassit är 160mm brett även om det till och med står det på Lian-Li:s officiella hemsida!
Kolla på baksidan på chassit: det är lite smalare än två SFX nätagg staplade på varandra, och de små aggen är bara är 63,5 mm höga!
Kanske uppemot 12 cm verklig bredd är min bedömning.
https://plus.google.com/photos/106531253135633425031/albums/6...
Foten däremot kanske är 16cm bred, men det är knappast ett rättvist mått att utgå från när man räknar volym.

Djupet tror jag inte stämmer helt det heller: specen säger 286mm, men kolla på 120mm fläkten som sitter i lådan som referens, så undrar jag verkligen om det stämmer...
https://plus.google.com/photos/106531253135633425031/albums/6...
Möööjligen om man räknar längst ut på den där pci-bracketen som sticker ut ibak, men även det verkar pessimistiskt.
Jag får det till att själva lådan är ca 26 cm djup. (kanske lite drygt)
49 cm stämmer nog dock skulle jag tro.
Så snarare 15-16 liter lådvolym ungefär, och en rätt så liten footprint!

Men ventilationen är jag fortfarande skeptisk till...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.