Permalänk
Medlem

Grafikkortet snett som f*n

Tjenare.

Är lite orolig då mitt grafikkort sviktar som fan... (se bild)

Någon som vet om jag kan göra något åt detta eller ska jag bara leva med det?
Är det farligt för grafikkortet?

För övrigt så inväntas ett till 770 som ska få plats där, ska jag sätta mitt asus (bilden) i den nedre PCI slotten?

Tackar för svar och fråga om ni vill ha mer info.

Ber också om ursäkt för dålig bild samt att jag inte kunde rotera skiten... Skyller på min Xperia Z.

Mvh

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk

Det är rätt normalt, skulle inte bry mig så mycket om jag vore du

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska normalt på vissa kort med "eftermarknadskylare" som inte har någon form av bracing/backplate tyvärr. Mitt HD7970 såg ut sådär också ungefär. Körde en enkel fullösning med tunn vajer som jag bundit upp kortet med eftersom det kändes bättre. Men det är många kort som ser ut sådär som fungerar felfritt så det är troligtvis inget att bry sig om.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Det är inte normalt,så sviktar inget normalt grafikkort,du måste ha monterat ditt moderkort helt fel i ditt chassi för att få en sådan snedbelastning.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragande:

Det är väl ganska normalt på vissa kort med "eftermarknadskylare" som inte har någon form av bracing/backplate tyvärr. Mitt HD7970 såg ut sådär också ungefär. Körde en enkel fullösning med tunn vajer som jag bundit upp kortet med eftersom det kändes bättre. Men det är många kort som ser ut sådär som fungerar felfritt så det är troligtvis inget att bry sig om.

Ojojoj

Såhär ser det ut när allt är rätt monterat

http://i.imgur.com/g5Rmdq5.jpg

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Väldigt vanligt... staga upp det om du vill.
Ps i SLI så föredrar då jag "raka" kort då luftkylningen annars påverkas negativt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det är inte normalt,så sviktar inget normalt grafikkort,du måste ha monterat ditt moderkort helt fel i ditt chassi för att få en sådan snedbelastning.

Tyvärr ser det ofta ut såhär utan att det handlar om felmontering. Tunga eftermarknadskylare med få fästpunkter, tunna PCBs och avsaknad av bracing/backplates i kombination med gravitationens krafter. Har sett många exempel på det.

Skrivet av jonas1972:

Ojojoj

Såhär ser det ut när allt är rätt monterat

http://i.imgur.com/g5Rmdq5.jpg

Ha inte för höga tankar om dig själv nu Du har OEM-kylare, grattis. Det är inte speciellt svårt att installera ett grafikkort, jag vet inte riktigt hur man skulle bära sig för att montera det fel så att det ser ut som i TS fall. Lite dyrare kort med eftermarknadskylare har ofta tillräckligt med bracing för att PCBn inte ska behöva böjas, men billigare modeller saknar ofta det och då ser det ut såhär (i varierande grad givetvis). Har för mig att jag såg ett riktigt skräckexempel med något ASUS-kort här på forumet för ett tag sedan, då hade det gått så långt att det orsakade problem med kortet.

Här är ett exempel på ett till böjt ASUS GTX 770 som är väldigt likt TS kort:

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Ojojoj

Såhär ser det ut när allt är rätt monterat

http://i.imgur.com/g5Rmdq5.jpg

Tycker det ser lite snett ut där med inte mycket men lite.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för låda? Ser ut som den är feltillverkad med fel avstånd mellan moderkortets fästpunkter och uttagen baktill för korten. Jag hade aldrig accepterat det så snett och har aldrig råkat ut för det heller. Lite grand, ja, men inte sådär mycket. Det är upplagt för framtida problem med sådan snedbelastning i pcie-porten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lite kort med lite tyngre kylare brukar svikta lite i bakkant, nu vet jag inte vilken kylare du har men det ser ut som en DCII (?).

Jag kommer ihåg tiden med mitt Gigabyte GTX 680 SOC, ett kort som vägde bly och tog upp tre kortplatser, utan att jag fäste upp det i bakkant med buntband så sviktade det en dryg cm vilket inte kändes något bra. Det slutade med att jag satte en förbrukad hushållspappersrulle som stöd mellan botten av chassit och grafikkortet. Funkade bra som stöd men var föga snyggt :).

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Tjenare.

Är lite orolig då mitt grafikkort sviktar som fan... (se bild)

Någon som vet om jag kan göra något åt detta eller ska jag bara leva med det?
Är det farligt för grafikkortet?

För övrigt så inväntas ett till 770 som ska få plats där, ska jag sätta mitt asus (bilden) i den nedre PCI slotten?

Tackar för svar och fråga om ni vill ha mer info.

Ber också om ursäkt för dålig bild samt att jag inte kunde rotera skiten... Skyller på min Xperia Z.

Mvh

http://i.imgur.com/TubqrVX.jpg

Näe det där är verkligen inte normalt. Har aldrig haft något grafikkort som är minsta lilla snett i alla mina byggen. Du måste ha satt moderkortet helt fel eller något. Alla modekort och chassin jag haft har följt standarden med några millimeter till godo, du måste ha monterat moderkortet helt fel!

Det är definitivt inte bra för kortet, jag skulle montera om moderkortet och fixa till det.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Näe det där är verkligen inte normalt. Har aldrig haft något grafikkort som är minsta lilla snett i alla mina byggen. Du måste ha satt moderkortet helt fel eller något. Alla modekort och chassin jag haft har följt standarden med några millimeter till godo, du måste ha monterat moderkortet helt fel!

Det är definitivt inte bra för kortet, jag skulle montera om moderkortet och fixa till det.

Det lär inte ha någon effekt om chassit inte är grovt feltillverkat. Jag skulle våga påstå att merparten av alla tyngre grafikkort sviktar mer eller mindre, även om det inte alltid är synligt. Om du tänker efter så har grafikkortet bara två fästpunkter (en kortsida och en liten bit av ena långsidan) dels i chassit i "framkant" och dels PCIE-porten. Det innebär att det hörn som är utåt i "bakkant" alltid utsätts för påfrestning p.g.a. tyngdkraften i ett traditionellt utformat chassi och måste stadgas upp av PCB och eventuell bracing/backplate.

Jag hade inte heller lagt märke till det tidigare i mina egna byggen innan nuvarande grafikkort, men det finns mängder av rapporteringar om det på olika forum. Tidigare körde jag ett annat grafikkort i mitt nuvarande chassi och det böjdes inte synligt, så att mitt chassi är feltillverkat ser jag som osannolikt. Att samtliga personer som rapporterar om böjda grafikkort skulle ha feltillverkade chassin ser jag också som osannolikt. Det är ett välkänt problem och jag är lite förvånad över att vissa inne är överraskade och så bestämt säger att det är onormalt bara för att ni inte har personliga erfarenheter av det. Kan hålla med om att det ser extremt ut i TS fall men vissa kort drabbas värre än andra.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Tjenare.

Är lite orolig då mitt grafikkort sviktar som fan... (se bild)

Någon som vet om jag kan göra något åt detta eller ska jag bara leva med det?
Är det farligt för grafikkortet?

För övrigt så inväntas ett till 770 som ska få plats där, ska jag sätta mitt asus (bilden) i den nedre PCI slotten?

Tackar för svar och fråga om ni vill ha mer info.

Ber också om ursäkt för dålig bild samt att jag inte kunde rotera skiten... Skyller på min Xperia Z.

Mvh

http://i.imgur.com/TubqrVX.jpg

Det där moderkortet är felmonterat i chassit, du har ju inte använt alla skruvar till distanserna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Tjenare.

Är lite orolig då mitt grafikkort sviktar som fan... (se bild)

Någon som vet om jag kan göra något åt detta eller ska jag bara leva med det?
Är det farligt för grafikkortet?

För övrigt så inväntas ett till 770 som ska få plats där, ska jag sätta mitt asus (bilden) i den nedre PCI slotten?

Tackar för svar och fråga om ni vill ha mer info.

Ber också om ursäkt för dålig bild samt att jag inte kunde rotera skiten... Skyller på min Xperia Z.

Mvh

http://i.imgur.com/TubqrVX.jpg

Ta någon pinne eller något och stötta upp kortet med.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!