RGB and the Framemeister :: Getting the Best Picture from Retro Consoles - MY LIFE IN GAMING

Permalänk
Medlem

RGB and the Framemeister :: Getting the Best Picture from Retro Consoles - MY LIFE IN GAMING

Hittade detta clipp ifrån FZ , Hur man får bästa möjliga bild på din retro konsole, verkar ju riktigt låvande alltså! knivskarp bild!
300 Dollar är rätt mkt pengar dock för att få bättre bild men ska man så ska man!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag är lite delad.
Vet inte om stora skarpa pixlar är bättre än stora suddiga pixlar. Det senare blir ju lite mjukare att titta på.
Sen finns det ju jobbig suddighet också, där man knappt ser texten.
I modern tid med GC/Wii så är tjocktv ett måste, pallar inte med den skarpa bilden som LCDskärmar ger, tycker det ironiskt nog blir mindre tydligt än med en lite suddig bild.

Men visst är det en väldigt trevlig pryl, själv skulle jag nog vilja ha den trots ovan sagda, ganska lätt värd 300kr

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

300 US dollar pratar vi om, ~2200 (+frakt), beroende på var man köper den ifrån förstås.

Om man av olika skäl inte har plats för en tjock-TV utan vill hålla sig till moderna platt-TV-apparater som bäst förstår HDMI så är detta en hyfsat framtidssäker investering.

Frågan är ju hur länge de kommer att supporta RGB-Scart ens... även om de flesta i alla fall har en sådan ingång idag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RHWarrior:

Frågan är ju hur länge de kommer att supporta RGB-Scart ens... även om de flesta i alla fall har en sådan ingång idag.

Om de slutar med SCART finns det fortfarande hopp! Då kan man göra som amerikaner som är intresserad av RGB-system då de inte har SCART på sina TVs:
http://www.amazon.com/SPECIALTY-AV-SCART-Component-Converter-...

Den konverterar RGB-signalen till YUV (en av signalerna som skickas genom komponent) så du kan spela på TV-apparater som inte har SCART.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grukk:

Om de slutar med SCART finns det fortfarande hopp! Då kan man göra som amerikaner som är intresserad av RGB-system då de inte har SCART på sina TVs:
http://www.amazon.com/SPECIALTY-AV-SCART-Component-Converter-...

Den konverterar RGB-signalen till YUV (en av signalerna som skickas genom komponent) så du kan spela på TV-apparater som inte har SCART.

Jo fast det kanske bara skjuter upp problemet något, YPrPb är ung. som SCART i kvalité, men också en analog ingång som ska hanteras. Så risken är kanske att båda ingångssorterna tas bort samtidigt på framtida TV-apparater.
Min nuvarande plasma har 2xRGB (SCART), 1xkomponent, 1xVGA och 2xHDMI, sju år gammal dock.

Som sagt; HDMI lär ju inte försvinna lika fort.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

En sak att påpeka är att scart till Mini-Din 8 kabeln som följer med XRGB vid köpet är av Japanska scart standarden (scart-21) och använder man då en vanlig scart kabel så är det oerhört stor risk att både XRGB'n och konsollen bränner input/output.
Detta är en kabel med en scart hona i ena änden och en mini-din 8 (=rgb input på xrgb) i andra och sen ska man således köra med "vanliga" scart kablar (bara det är rätt standard=rgb-21) från konsollen.

Detta för att japanska och övriga världens scart inte har samma pinouts alls utan det blir plus till jord och volt till data kablar/etc därav är risken i stort sett 100% att båda enheter går sönder.

Det finns (i alla fall för några mån sedan) XRGB kablar på tex ebay att handla där det ÄR kopplat för vanlig scart finns även kablar .
Det finns även scart kablar till tex snes/etc på samma ställen som är tillverkade med vanlig scart och en mini-din 8 kontakt, finns även kablar som går direkt mellan konsoller och xrgb (dvs scart kontakten är skippad).
Vad man väljer är ju upp till var o en men själv skulle jag nog kört på att ha en vanlig scart kabel (om man måste ha en scart kontakt) till xrgb'n för att minimera risken att någon råkar koppla in en vanlig scart kabel.

Så se upp med detta OM ni handlar en xrgb!

Liute mer info http://junkerhq.net/xrgb/index.php/XRGB-mini_FRAMEMEISTER
http://retrogaming.hazard-city.de/framemeister.html

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se ett alternativ till XRGB Framemeister, av videos att döma så är det en imponerande produkt men priset får mig att förakta.

Jag försöker få ihop så mycket RGB-signaler från mina konsoler som möjligt till SCART och sen omvandla det till HDMI - men det finns ju hur mycket skitscalers som helst och XRGB är löjligt dyr.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@grizzly666:

"En sak att påpeka är att scart till Mini-Din 8 kabeln som följer med XRGB vid köpet är av Japanska scart standarden (scart-21) och använder man då en vanlig scart kabel så är det oerhört stor risk att både XRGB'n och konsollen bränner input/output."

Menar du att om jag sätter in en vanlig scart från min konsoll in den japanska scart ->mini så bränner jag framemeisterns input?
För jag tror jag råkade göra det ovetandes i början och nu får jag bara ljud men inte bild på min enhet när jag kör med euroscart till mini adaptern...

/Otto

Permalänk
Medlem

Här har du en bild på vad som skiljer japanska scart från övriga världen scart.

Dvs pin 4,13,15,16 är dom enda som har samma koppling.

Och när så mycket skiljer så är risken i bästa fall att det inte funkar och i värsta fall att ut/ingång på båda enheterna bränns.

Så du fick bild med vanlig scart (euroscart är exakt samma) i början?
OM du fick bild så hade du en vanlig scart från konsollen och en vanlig scart till xrgb´n HELLER japansk scart från konsoll och japansk scart till xrgb´n.
Blandar du vanlig scart och japansk scart så får du (i all fall vad jag varit med/läst om) aldrig någon bild.
Ljud kan man få ibland men då pin 3,4 är jord på japanska scart och pin 3 är vänster kanal ut på vanlig scart så är det ju lika med kortis med följd av en bränd vänster kanal (oftas tar det dock ett litet tag innan kanalen är bränd men har man otur kan det gå på sekunder).

Var handla du xrgb´n ifrån? Micomosoft direkt, annan kina/HK butik som tex solaris, Ebay, Tradera, såg även att amazon har xrgb nu med.
Var det från micomosoft/annan kina butik så var det troligen en japansk scart till 8pin kontakt du fick med.
Var det från Ebay/Tradera så är det 90% chans att det skickades ifrån kina/HK MEN en del av säljarna kan ju ha ändrat och skickar med en vanlig scart till 8pin istället (alla gör det INTE men en del gör det säkert).
Var det från Amazon så är det ju troligt att det var en vanlig scart till 8 pin som skickades med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Spelade nyss igenom Ocarina of Time på min amerikanska gamecube i 480p och kopplad till Framemeistern genom komponentkabel, riktigt fint

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

300 US dollar pratar vi om, ~2200 (+frakt), beroende på var man köper den ifrån förstås.

Om man av olika skäl inte har plats för en tjock-TV utan vill hålla sig till moderna platt-TV-apparater som bäst förstår HDMI så är detta en hyfsat framtidssäker investering.

Frågan är ju hur länge de kommer att supporta RGB-Scart ens... även om de flesta i alla fall har en sådan ingång idag.

RGB scart konverteras rätt enkelt till både component och vga så det lever nog kvar ett tag till!
Annars är xrgb mini framemeister en väldigt trevlig apparat, ger tillochmed scanlines!

Kan rekommendera solaris om ni är sugna på en, köpte mitt capture card (SC-512n1) därifrån och det var helt problemfritt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1