Permalänk

Suddig skärm från och till

Hej!

Jag har precis köpt en ASUS R552JK ljus och färgmässigt är den fantastiskt. Men vid flera tillfällen så upplevs delar av text och bilder som väldigt suddiga, bilder känns även grusiga och oskärpta och ibland pixliga.
Medan andra delar av sidan är perfekta.

Vad kan detta bero på?

Sitter och funderar om jag verkligen gjort rätt köp.

Permalänk
Medlem

Hur ansluter du din skärm till ditt grafikkort?

Permalänk

Hur kollar jag det?

Permalänk
Medlem

Det är en laptop, så TS har inte anslutit den själv.

Det kanske beror på grafikkortet, jag skulle själv ha kontaktat inköpsstället och ev lämnat tillbaka den.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

DPI problem kanske?

Du måste säga mer detaljerat var och när det händer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Det är bara delar av sidor tex här inne på kompletts annons. Inne få Facebook på rubiker och bilder, Aftonbladet där är det främst bilder som ser dåliga ut. Det är aldrig en hel sida som ser suddig ut.
Var ändra jag DPI? om det går

Permalänk
Skrivet av Plasticstar:

Det är bara delar av sidor tex här inne på kompletts annons. Inne få Facebook på rubiker och bilder, Aftonbladet där är det främst bilder som ser dåliga ut. Det är aldrig en hel sida som ser suddig ut.
Var ändra jag DPI? om det går

DPI lär inte ha någon betydelse eftersom det påverkar hela skärmens yta på samma vis. Kan det vara så att du numera har en skärm som är "lite för bra", på så vis att den avslöjar exempelvis taskigt designad reklam på hemsidorna eller att det blir extra tydligt att rörliga bilder etc inte har riktigt laddat klart? En tanke bara eftersom du bara nämner hemsidor som exempel.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Lego Master

Felaktigt inställd skärmupplösning, så att skärmen måste fippla med pixlarna för att täcka hela skärmen? Beroende på förhållandet mellan rekommenderad och faktiskt upplösning kan det ge upphov till konstiga artefakter på de områden där en fysisk pixel måste visa delar av flera inkommande signalpixlar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Absolut, även för vissa appar känns detta som ett problem, men även de kanske inte håller måttet.
För i andra fall är skärmen fantastisk.

Permalänk

Vad rekommenderas för skärminställning?
Har ju högsta möjliga just nu 1920x1080

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Plasticstar:

Vad rekommenderas för skärminställning?
Har ju högsta möjliga just nu 1920x1080

Då är det inte det jag föreslog, högsta upplösningen är skärmens native upplösning, dvs det faktiska antal pixlar panelen har. Det är med den inställningen bilden BÖR se bäst ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Den känns faktiskt lite bättre nu efter DPI även om texten då blir väldigt liten och allt är inte borta.
Men är det så att windows eller internet inte riktigt samspelar med skrämupplösningen?

Permalänk
Skrivet av Plasticstar:

Den känns faktiskt lite bättre nu efter DPI även om texten då blir väldigt liten och allt är inte borta.
Men är det så att windows eller internet inte riktigt samspelar med skrämupplösningen?

Jag tror att du behöver posta lite bilder (ej skärmdumpar), det blir lättare att förstå problemet då.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Hur bifogar jag en bild här inne? kan bara se att det går att länka?