Tror datorn hoppar från grafikkortet till integrerat i vissa spel

Permalänk
Medlem

Tror datorn hoppar från grafikkortet till integrerat i vissa spel

Som titeln säger, jag tror att den inte går från grafikkortet i vissa spel, kan utan problem spela BF4 på Ultra i 60fps men får knappt ut 30fps på Minecraft på lägsta inställningarna, och 40fps på SC2 på low.
Jag tror att den hoppar till integrerad grafik på dessa spel, en polare hade liknande problem på sin dator, men det som fixade hanns hjälpte inte mig.

Mitt grafikkort är GeForce gtx 880m ( 4GB )
Operativsystem är Windows 8.1

Kortet har de senaste drivarna hämtat från hemsidan.

Visa signatur

Intel Core i7-4710HQ || 16GB DDR3 || 256GB SSD || 1TB HDD || GeForce GTX980M 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Om du öppnar nVidias kontrollpanel så kan du ange att du vill att en viss krets ska köras med ett visst program. Finns en lista där alla program drivrutinen kan identifiera på datorn är listade och finns det inte med så kan man lägga till det. Leta upp Minecraft eller lägg till det och ange att nVidia-kretsen ska användas.

Om detta inte funkar så har jag också för mig att det finns en inställning för att visa en overlay (halvgenomskinlig nVidia logga) när man kör nVidia grafiken. På så vis ser du när kretsen används.

På min dator byter powerdioden färg beroende på vilken grafik som används. Det är en väldigt smart lösning. Man behöver aldrig tveka på vilken grafik som körs.

Edit: Kortet har de senaste drivarna hämtade från vilken hemsida. Om det inte är nVidias hemsida du pratar om så tycker jag att du ska hämta de senaste där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du öppnar nVidias kontrollpanel så kan du ange att du vill att en viss krets ska köras med ett visst program. Finns en lista där alla program drivrutinen kan identifiera på datorn är listade och finns det inte med så kan man lägga till det. Leta upp Minecraft eller lägg till det och ange att nVidia-kretsen ska användas.

Om detta inte funkar så har jag också för mig att det finns en inställning för att visa en overlay (halvgenomskinlig nVidia logga) när man kör nVidia grafiken. På så vis ser du när kretsen används.

På min dator byter powerdioden färg beroende på vilken grafik som används. Det är en väldigt smart lösning. Man behöver aldrig tveka på vilken grafik som körs.

Edit: Kortet har de senaste drivarna hämtade från vilken hemsida. Om det inte är nVidias hemsida du pratar om så tycker jag att du ska hämta de senaste där.

Fick SC2 att fungera, Minecraft däremot vägrar, och ja, det är från nVidias sida jag hämtar mina drivrutiner från.
Tackar så mycket för ditt svar

Visa signatur

Intel Core i7-4710HQ || 16GB DDR3 || 256GB SSD || 1TB HDD || GeForce GTX980M 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the-adde:

Fick SC2 att fungera, Minecraft däremot vägrar, och ja, det är från nVidias sida jag hämtar mina drivrutiner från.
Tackar så mycket för ditt svar

Minecraft använder sig av java, det är javaw.exe som du ska lägga till i profil om du inte har gjort det. Exempel på sökväg för java: C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin

Permalänk
Hedersmedlem

I nVidias kontrollpanel finns ett val under menyn Skrivbord, Visa iconen GPU-aktivitet i meddelandefältet. Den gör att du får en liten indikation när grafikkortet jobbar och när det inte jobbar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

På min dator byter powerdioden färg beroende på vilken grafik som används. Det är en väldigt smart lösning. Man behöver aldrig tveka på vilken grafik som körs.

Det känns nästan som att du sitter på en MSI ur deras gaming serie. Men jag kan vara ute och cyckla så rätta mig.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Det känns nästan som att du sitter på en MSI ur deras gaming serie. Men jag kan vara ute och cyckla så rätta mig.:D

Så är det. Den dioden är sjukt nice, för ibland händer det att den inte gör rätt. Ibland när man har uppdaterat drivrutinerna så är det några inställningar som nollställs. Men det är lätt att se vad det är som händer och fixa till det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så är det. Den dioden är sjukt nice, för ibland händer det att den inte gör rätt. Ibland när man har uppdaterat drivrutinerna så är det några inställningar som nollställs. Men det är lätt att se vad det är som händer och fixa till det.

Ah, dom har verkligen lyckats från början till slut. Jag kör bara stationärt men en polares polare (numera även min polare) Har en MSI Gaming laptop som han är väldigt nöjd med. Och jag har faktiskt inte hört någon, som klagat över dom datorerna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!