Ersättare till AI Suite 3?

Permalänk
Medlem

Ersättare till AI Suite 3?

Hej,

Har haft problem med min dator senaste månaderna med b.la. bluescreens och andra problem. Fick hjälp av en tekniker som konstaterade att jag hade flera konflikter mjukvarumässigt. Hade bitdefender AV, ai suite3, sandboxie och annat installerat som alla verkade konflikta med ena och det andra.

Valde att formatera om och är nu ute efter att ersätta asus AI Suite 3 program som jag använde mig av tidigare. Just nu har jag inget program installerat som ens visar mina temps eller låter mig styra fläktar utefter temps. Vågar inte installera mycket förräns jag är säker att det itne konfliktar.. Tips?
Vill inte utföra överklockning via programmet utan mest se mina temps och helst styra fläktarna på mitt moderkort. Konstigt nog verkar det inte som att speedfan lyckas detecta några av mina chassifläktar även fast allt är kopplat till moderkortet (bara CPU är PWM).

Hade gärna även felat ställa in någon slags fläktkurva. Har en manuell fläktkontroller men den kör enbart på spakar och har funderat tidigare på att köpa en som kan mjukvaru-basera sig beroende på tempsen på datorn. Dock inte hittat något bra. Gillade asus Fanxpert :S

Tacksam för alla tips!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm, förstår inte vad AI Suite 3 skulle "konflikta" med i detta fall, så länge du inte har massa andra program som kontrollerar fläktar.

Installerar det nu.

Permalänk
Medlem

det är ganska mycket som den verkar konflikta med enligt google med. T.ex. logitech gamingsoftware (som jag också använder mig utav). Har även för mig att det vart något problem med sandboxie om jag inte minns fel. Hur som helst försöker bara grovt undvika dessa program som skapar problem då bluescreens och andra problem är väldigt viktigt för mig att undvika pga det jag jobbar med vid datorn. Därför vill jag bara hitta enklare program som bara har koll på temps och kan styra fläktar efter temperatur (helst).

Är det ont om dessa? :S

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

det är ganska mycket som den verkar konflikta med enligt google med. T.ex. logitech gamingsoftware (som jag också använder mig utav). Har även för mig att det vart något problem med sandboxie om jag inte minns fel. Hur som helst försöker bara grovt undvika dessa program som skapar problem då bluescreens och andra problem är väldigt viktigt för mig att undvika pga det jag jobbar med vid datorn. Därför vill jag bara hitta enklare program som bara har koll på temps och kan styra fläktar efter temperatur (helst).

Är det ont om dessa? :S

Speedfan finns som alternativ, men kan vara (var iallafall förut) lite krångligt att sätta upp.

Följa någon guide recommenderas:

http://www.almico.com/sfarticle.php?id=5

För att kolla temps brukar jag använda: (Även om det går att se i Speedfan med)
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Speedfan finns som alternativ, men kan vara (var iallafall förut) lite krångligt att sätta upp.

Följa någon guide recommenderas:

http://www.almico.com/sfarticle.php?id=5

För att kolla temps brukar jag använda: (Även om det går att se i Speedfan med)
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

speedfan fungerar väldigt dåligt här. Verkar inte kunna hantera någon av mina fläktar trots att jag ändrar hastigheterna där

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur funkar Aida64 för dessa ändamål, nån som vet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det går inte att ställa in fläktkurvor direkt i UEFI då?

Brukar gå på nyare moderkort, men har inte koll på om exakt ditt stödjer det.

Permalänk
Medlem

Coretemp eller realtemp även hwmonitor för att se tempraturer mm.
Överklocka gör man i bios eller möjligen via intel extreme tuning. Vill man köra autoöverklock brukar även det låta sig göras via bios. Fläktar låter man likaså bios styra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har en ganska modern MB. Asus x79 deluxe
Ska kolla runt lite i brukanvisningen på bios och fläktstyrning då jag aldrig riktigt kikat på det innan genom bios.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

fläktstyrningen i BIOS på asus x79 deluxe verkar inte funka alls.. Har testat sätta allt totalt på silent och normal. Det verkar inte göra någon skillnad. Jag vill få ner hastigheten på mina fläktar som springer i ganska mycke 700-900 rpm konstant. Det gäller främst chassi fansen och inte cpu fan som faktiskt verkar gå att påverka lite.
Tråkiga är att så fort jag försöker ställa en chassifläkt i manual mode och säga att det ska kunna gå under 60% så säger den bara "invalid value".. Kan man inte påverka fläktarna lägre än så? :s . Det är PWM fläktar men moderkortet har inte PWM styrningsfunktion på annat än CPU fan. Däremot funkar ju fanxpert programmet bättre men det vill jag inte ha installerat..

Funderar på om det funkar bättre genom att koppla en sån där low-noise kabel som medföljer alla fläktar..? Jag har överclockat 500mhz men efter ett tags prime95 test så hamnar jag på max 75 grader vilket måste vara bra. Tvivlar på att jag kommer komma så högt ens i verkliga användningsområden. Inte ute efter att klocka högre då det krävdes för många steg + vcore i offset mode.. Nu kör jag bara +10 i oddset mode och hamnar stabilt på 1.312v på 4.4ghz

Visa signatur

Citera för svar!