Vad raderas när man raderar hårddisk?

Permalänk
Medlem

Vad raderas när man raderar hårddisk?

Jag vill återställa min Toshiba laptop till fabriksläge med hjälp av Recovery-CD's. När jag först valde fabriksläge körde den igång processen men jag fick sedan ett error-meddelande där det stod något med "copy image error" "tryck på ok för att stänga av datorn". När jag sätter igång datorn igen verkar det som att den bara ger mig alternativet att radera hårddisken.

Jag undrar kort, vad innebär en radering av hårddisken? Jag är allmänt okunnig gällande datorer. Kommer operativsystemet att finnas kvar vid en hårddiskradering?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

tar bort allt på din hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

tar bort allt på din hårddisk

Jo, så mycket hade jag förstått på ett ungefär. Undrade mer vilket data det gäller exakt, och om datorn per automatik återställs till fabriksläge om man raderar hårddisken.

Permalänk
Skrivet av Wirai:

Jag vill återställa min Toshiba laptop till fabriksläge med hjälp av Recovery-CD's. När jag först valde fabriksläge körde den igång processen men jag fick sedan ett error-meddelande där det stod något med "copy image error" "tryck på ok för att stänga av datorn". När jag sätter igång datorn igen verkar det som att den bara ger mig alternativet att radera hårddisken.

Jag undrar kort, vad innebär en radering av hårddisken? Jag är allmänt okunnig gällande datorer. Kommer operativsystemet att finnas kvar vid en hårddiskradering?

Tacksam för hjälp.

Det beror på vad du menar med en "radering av hårddisken".
Om du menar att du formaterar hela hårddisken så tar den bort alla partitioner (en partition är en logisk indelning av hårddisken, du kan t.ex. ha en fysisk hårddisk på 500GB som du "delat in" i två delar, C: för t.ex. OS på 50gb och D: för t.ex. program/spel på 450GB).

En fabriksåterställning kan OFTAST te sig på två olika sätt:
1) Fullständig fabriksåterställning som återskapar ev. partitioner som datorn kom med (dvs. kom den med "C:" och "D:" återskapas dessa) och ALL information på BÅDA (ev.) partitioner försvinner, datorn blir som när du köpte den och du får gå igenom en installation av operativsystemet när återställningen är klar.
2) Fabriksåterställning där information sparas, oftast är detta genom att om det finns två partitioner så raderas allt enbart på "C:" och det som finns på den andra partitionen t.ex. "D:" etc. sparas. Sen är det samma som "1" att du får gå igenom en installation av operativsystemet när processen är klar.

Det enklaste är att helt enkelt se vilka olika alternativ du får när du går in på "recoverypartitionen" eller använder "recoveryskivorna".

Om du inte kan komma in på datorns operativsystem kan du t.ex. ladda ner "Ubuntu" och bränna ut det på en CD/DVD eller USB-minne och välja att starta från det. Det är ett s.k. "live-OS" som menas med att det är ett operativsystem som du kan köra direkt från en CD/DVD eller USB utan att installera det. Du kan välja att installera det också så välj isf. bara att "Köra" det och inte att installera det. Genom den kan du komma åt dina filer på hårddisken och säkerhetskopiera den till t.ex. en extern hårddisk.

Däremot en formatering av hårddisken som man talar om vanligtvis tar bort ALLA partitioner och ALL information på båda partitionerna.
Sen är det en sanning med modifikation, man kan återskapa informationen som är borttagen (mer eller mindre) om man inte skriver över informationen.
Det finns vissa program t.ex. "DBAN" som i samband med den formaterar hårddisken även skriver över informationen så den inte går att återskapa (en eller flera olika "vändor" eller "omgångar").

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av Wirai:

raderar hårddisken.

Det här kan innebära lite olika saker. Om vi börjar nerifrån:

  1. Överskrivning av hela disken. Varenda* liten byte på hårddisken ersätts med nonsensdata, även de delar av disken som inte tillhör någon partition. Dina data är ganska borta -- det finns en teoretisk möjlighet att remanenseffekter gör att delar av hårddisken kan läsas med speciell utrustning.

  2. Överskrivning av partitionsinformationen. Om inga ytterligare skrivningar till disken görs och partitionsinformationen återställs ska det inte vara något problem att komma åt de filsystem som finns på disken.

  3. Borttagning av filsystem/snabb omformattering/etc: Endast metadata (filallokeringstabell, ...) skrivs över. All data finns kvar på disken, men filstrukturen är gone. Om man vet vilken information man är på jakt efter är det enkelt men tidsödande att söka genom disken efter denna information. Om ett nytt filsystem skapats på samma partition och data skrivits till detta minskar sannolikheten att gammalt data överlevt.

  4. Borttagning av enskild fil, hela eller delar av filstrukturen. De flesta filsystemtyper (NTFS, ext[2-4], FAT32, ...) skriver inte över filer när dessa raderas, utan tar bara bort referensen till filen. Ungefär samma förutsättningar som ovan: om man vet vad man letar efter och/eller har en alldeles färsk eller nyligen överskriven disk kan det gå att hitta brottstycken av intressant data.

Så, vad är det som hänt?

* Minus de sektorer som ev. omallokerats på grund av läs- eller skrivfel efter att de ursprungligen skrivits men innan överskrivningen gjordes.

EDITH: TheSwede86 var snabbare. Fan.

Permalänk

[QUOTE=Hieronymus Bosch;14827639]Det här kan innebära lite olika saker. Om vi börjar nerifrån:

  1. Överskrivning av hela disken. Varenda* liten byte på hårddisken ersätts med nonsensdata, även de delar av disken som inte tillhör någon partition. Dina data är ganska borta -- det finns en teoretisk möjlighet att remanenseffekter gör att delar av hårddisken kan läsas med speciell utrustning.

  2. Överskrivning av partitionsinformationen. Om inga ytterligare skrivningar till disken görs och partitionsinformationen återställs ska det inte vara något problem att komma åt de filsystem som finns på disken.

  3. Borttagning av filsystem/snabb omformattering/etc: Endast metadata (filallokeringstabell, ...) skrivs över. All data finns kvar på disken, men filstrukturen är gone. Om man vet vilken information man är på jakt efter är det enkelt men tidsödande att söka genom disken efter denna information. Om ett nytt filsystem skapats på samma partition och data skrivits till detta minskar sannolikheten att gammalt data överlevt.

  4. Borttagning av enskild fil, hela eller delar av filstrukturen. De flesta filsystemtyper (NTFS, ext[2-4], FAT32, ...) skriver inte över filer när dessa raderas, utan tar bara bort referensen till filen. Ungefär samma förutsättningar som ovan: om man vet vad man letar efter och/eller har en alldeles färsk eller nyligen överskriven disk kan det gå att hitta brottstycken av intressant data.

Så, vad är det som hänt?

* Minus de sektorer som ev. omallokerats på grund av läs- eller skrivfel efter att de ursprungligen skrivits men innan överskrivningen gjordes.

EDITH: TheSwede86 var snabbare. Fan.[/QUOTE]

Du förklarade dock bättre. Tragiskt nog har jag precis vaknat (living the dream ) men tänkte utveckla så kul att du gjorde det.

Edit:
@Wirai:

Vilken tillverkare och modell (t.ex. HP Pavilion 3452 eller så) av dator har du?
Vanligtvis har du en "återställningspartition" som är en gömd partition på hårddisken som innehåller samma filer som du också kan bränna ut på skivor/usb.
Om nu dina skivor inte fungerar så kanske du kan genomföra en fabriksåterställning genom den inbyggda partitionen?
Vanligtvis står det när man startar datorn "Press F2 for Recovery" eller liknande så om du återkommer med tillverkare samt modell kan vi hjälpa dig bättre.

Edit 2:

Vilket OS är installerat på datorn?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Edit:
@Wirai:

Vilken tillverkare och modell (t.ex. HP Pavilion 3452 eller å) av dator har du?
Vanligtvis har du en "återställningspartition" som är en gömd partition på hårddisken som innehåller samma filer som du också kan bränna ut på skivor/usb.
Om nu dina skivor inte fungerar så kanske du kan genomföra en fabriksåterställning genom den inbyggda partitionen?
Vanligtvis står det när man startar datorn "Press F2 for Recovery" eller liknande så om du återkommer med tillverkare samt modell kan vi hjälpa dig bättre.

Edit 2:
Vilket OS är installerat på datorn?

Modellen är Toshiba qosmio 870 14w om jag inte.misstar mig.

Jag hoppas att datorn kan aktivera Windows efter raderingen av hårddisken.

Skickades från m.sweclockers.com

Os är Windows 8

Den som vill kan kolla min senaste tråd för mer info om problemet jag har.

Permalänk
Skrivet av Wirai:

Modellen är Toshiba qosmio 870 14w om jag inte.misstar mig.

Jag hoppas att datorn kan aktivera Windows efter raderingen av hårddisken.

Skickades från m.sweclockers.com

Os är Windows 8

Den som vill kan kolla min senaste tråd för mer info om problemet jag har.

http://support1.toshiba-tro.de/tedd-files2/0/userman-sv-20121...
Ovan är manualen till din dator, kan dessvärre inte kopiera direkt ur pdf:en men sida 5-24 beskriver ett sätt du kan pröva?
Läs även sida 5-21 till 5-24 som berör återställning från DVD/USB och även via "återställningspartitionen".

Om du menar att du ska FORMATERA hårddisken UTAN ATT ANVÄNDA ÅTERSTÄLLNINGSMEDIA (t.ex. DVD/USB eller återställningspartitionen) FÖRSVINNER ALLT ÄVEN OS. Om du återställer via återställningsmedia (DVD/USB eller återställningspartionen) så "hänger" operativsystemet med och du ska kunna aktivera det igen.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

http://support1.toshiba-tro.de/tedd-files2/0/userman-sv-20121...
Ovan är manualen till din dator, kan dessvärre inte kopiera direkt ur pdf:en men sida 5-24 beskriver ett sätt du kan pröva?
Läs även sida 5-21 till 5-24 som berör återställning från DVD/USB och även via "återställningspartitionen".

Om du menar att du ska FORMATERA hårddisken UTAN ATT ANVÄNDA ÅTERSTÄLLNINGSMEDIA (t.ex. DVD/USB eller återställningspartitionen) FÖRSVINNER ALLT ÄVEN OS. Om du återställer via återställningsmedia (DVD/USB eller återställningspartionen) så "hänger" operativsystemet med och du ska kunna aktivera det igen.

Jag raderar hårddisken just nu. Vet inte ifall det är detsamma som att formatera. Förstår inte heller exakt om product recovery-skivorna jag fick är återställningsmedia.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för mig att det stod: tar bort alla partitioner. Bådar inte gott. :/

Permalänk
Medlem

Kan ta mig dit jag tog mig först och välja fabriksåterställning men får upp samma errormeddelande som får. Ska ringa butiken imorgon och fråga. Hoppas jag kan få pengarna tillbaka. 3 månaders garanti var det, köpte den för en månad sedan.

[sizem.sweclockers.com[/size]

Permalänk
Skrivet av Wirai:

Kan ta mig dit jag tog mig först och välja fabriksåterställning men får upp samma errormeddelande som får. Ska ringa butiken imorgon och fråga. Hoppas jag kan få pengarna tillbaka. 3 månaders garanti var det, köpte den för en månad sedan.

[sizem.sweclockers.com[/size]

Du bör ha minst 1års garanti och därefter 2års reklamationsrätt (totalt 3års reklamationsrätt men första året "använder man sig" av garantin som är 1år). Däremot täcker inte det mjukvarufel. Har du raderat hela hårddisken inkl. ev. återställningspartitioner och inte kan återställa från skivorna du fick med / brände ut skulle jag beställa nya från Toshiba.

Det lär tar kortare tid samt kosta mindre pengar än att de skickar in den på serviceverkstad, serviceverkstaden konstaterar att det är ett mjukvarufel och debiterar sedan dig en felsökningsavgift.

Ring Toshiba imorgon:
0200 212100 (osäker om öppettider eller om det kostar något, borde inte kosta något mer än ett lokalsamtal men kontrollera detta!) och berätta vad som hänt och förhoppningsvis få reda på hur du kan lösa det.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Theeswede: jag har köpt datorn via blocket från infoCare , en butik som säljer begagnade datorer. I min senaste tråd innan denna skrev jag mer om mitt problem.

Permalänk
Skrivet av Wirai:

Theeswede: jag har köpt datorn via blocket från infoCare , en butik som säljer begagnade datorer. I min senaste tråd innan denna skrev jag mer om mitt problem.

Okej, haha ja det är ju dit som de allra flesta butiker skickar sina datorer för felsökning till så kontakta Infocare direkt isf.
Troligtvis dem som säljer recoveryskivor också, köpte iaf. mina till min gamla Acer-laptop från dem.
Så ring och hör med dem.

Länka till tråden du pratar om dessutom, det har du inte gjort.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Som ett sista alternativ köpte jag Windows 8 från netonnet, har inte öppnat paketet ännu. Undrar om ångerrätten försvinner om jag tar ut skivorna och testar. Är det värt det?

Permalänk
Skrivet av Wirai:

Som ett sista alternativ köpte jag Windows 8 från netonnet, har inte öppnat paketet ännu. Undrar om ångerrätten försvinner om jag tar ut skivorna och testar. Är det värt det?

Du kommer def. INTE kunna lämna tillbaka den om du öppnat den (operativsystemet). Det gäller generellt all mjukvara då du kan skriva av nyckeln och butiken inte kan veta om du sparat nyckeln och använder den eller inte.

Strunta i att öppna den och kontakta Infocare imorgon.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Skriver frustrerat på mobilen och vetnte hur jag länkar. Den finns på min profil.

Permalänk
Skrivet av Wirai:

Skriver frustrerat på mobilen och vetnte hur jag länkar. Den finns på min profil.

Okej.
Länk: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1316417...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats få skivorna att fungera och datorn är återställd till fabriksläge. Dock kvarstår problemet om en icke-fungerande produktnyckel.

Då återstår förmodligen för mig att skicka tillbaka denna dator och förhoppningsvis få pengarna tillbaka, eller aktivera med nyköpt produktnyckel till windows.