Föra statistik på unika besökare/views på olika undersidor PHP

Permalänk
Medlem

Föra statistik på unika besökare/views på olika undersidor PHP

Håller på med en funktion i php där jag ska kunna logga views på olika undersidor och sedan föra statistik över dessa.

Jag undrar hur jag ska identifiera en unik besökare
Vad är det då jag ska kolla hos besökaren? . Det går att få fram besökarens ip adress, men finns det något annat man kan använda? t.ex kanske någon form av unik browser id eller är det ip som gäller?

Besökarna ska loggas lite olika beroende på vilken undersida de är inne på. Och eftersom ip adresser har tendensen o ändras så vore det bra med något annat lite mer permanent att identifiera besökarna med.

Google analytics och registrering av konton är inte relevant i det här fallet.

Kasta fram alla förslag och exempel, kanske leder till en snilleblixt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan google analytics inte vara ett alternativ? Vad menar du med registrering av konton är inte aktuellt?

Det är branschstandard och jag har inte sett en webbsida på många år som inte använder analytics.

Permalänk
Medlem

cookies?
Är inte expert på cookies, men det borde väl gå att identifiera dom via cookies med olika inmatningar per sida.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Google analytics är redan implementerat men tanken är inte att logga besökarna på själva hemsidan utan som nämnt att det ska ske på olika sätt på olika undersidor så därför behöver jag någon unik identifierade.

Och med registrering menar jag att konton ska inte behöva skapas på hemsidan

Har inte tänkt så mycket på cookies, har aldrig använt det men har uppfattat att cookie ogillas då många sidor varnar för att de använder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Har inte tänkt så mycket på cookies, har aldrig använt det men har uppfattat att cookie ogillas då många sidor varnar för att de använder det?

Det är snarare lag på att berätta att sidan använder cookies för att spara information(om jag minns rätt). Det är därför sidor skriver ut det så fint, t.ex Google.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hjälpsam

Undersidor är inga problem i analytics. Jag använder det dagligen i jobbet och varje enskild på hemsidan loggas indeviduellt, du kan se mönster hur användare rör sig, hur besöken är jämfört med tidigare vecka, månad, år eller valfri period, varifrån användaren kom till respektive sida etc.

Jag kan se intresset av att utveckla ett eget system för hur det funkar för övningens skull, men ser inte vilka funktioner som man kan vilja ha som analytics inte har redan.

Annars är det nog kakor som gäller för att identifiera unika individer, alternativt logga allas unika IP adresser.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vad för funktioner behöver du som inte analytics har?

Skickades från m.sweclockers.com