Hjälp med att hitta en antenn till min router

Permalänk

Hjälp med att hitta en antenn till min router

Hej

Min pappa har köpt en huawei b593s-22 från tele2 och jag har inte en bra mottagning i mitt rum som ligger 3 våningar under routern och behöver hjälp med att hitta en antenn som sänder ut en starkare signal så jag kan spela och kolla på film utan lagg. Jag har sökt runt på Google men inte hittat en sådan antenn som kan förstärka utsändnings signalen från routern.

Tack i förhand för er som läser

Permalänk
Medlem

Skicka LAN via eldosor? Dvs sladd från routern till eldosa-lan, som du antingen tar emot med eldosa-lan i ditt rum eller sätter upp en router närmare dig

// Lazze

Permalänk

Tack för svaret. Jag kollade precis och tyvär så går det inte för vi har 3 olika faser i huset men tack för tipset i alla fall. Jag kan inte flytta routern för då får den en sämre mottagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardhultgren:

Hej

Min pappa har köpt en huawei b593s-22 från tele2 och jag har inte en bra mottagning i mitt rum som ligger 3 våningar under routern och behöver hjälp med att hitta en antenn som sänder ut en starkare signal så jag kan spela och kolla på film utan lagg. Jag har sökt runt på Google men inte hittat en sådan antenn som kan förstärka utsändnings signalen från routern.

Tack i förhand för er som läser

Testa med en riktad Wifi antenn

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk

jag ringde tele2 och de sa att man kan bara använda en wifi range extender och inte en wifi antenn på den routern jag har

Permalänk
Medlem

Sådana här är bra om man vill att nätverket ska vara stabilt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardhultgren:

Tack för svaret. Jag kollade precis och tyvär så går det inte för vi har 3 olika faser i huset men tack för tipset i alla fall. Jag kan inte flytta routern för då får den en sämre mottagning.

ok, faserna är inte problemet, utan grupperna. Du måste ha doserna inom samma grupp(propp). Så om du har något uttag som sitter bättre till geografiskt, så kanske det skulle funka.

Men en range extender blir nog bra, finns enkla som man stoppar i el-uttaget o trycker på WPS knappen så är det klart.

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

http://www.kabelbutiken.com/media/catalog/product/cache/2/ima...

Sådana här är bra om man vill att nätverket ska vara stabilt.

Läste du vad ts skrev? Inte särskilt smidigt att dra kabel när hans rum ligger tre våningar under routern

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa riktiga wifidelar med riktantenn i din ände som du sedan ansluter med kabel till datorn, nått i den här stilen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=761159

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Läste du vad ts skrev? Inte särskilt smidigt att dra kabel när hans rum ligger tre våningar under routern

Själv har jag nätverkskabel som först går ner en våning, upp tre och sist ner en för att komma till min dator som står en våning ovanför routern, och det var inga större problem att dra.
Men jag antar att folk är för lata för att ha stabilt nätverk nu för tiden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Det är inte att jag är för lat utan jävligt jobbigt för mig att dra kabel föratt jag behöver ca6 st ca30 meters kablar om jag ska dra de genom väggen 3 våningar ner för att jag och min bror ska ha stabilt nätverk

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mer lathet faktiskt, för det mesta.

Att ta tid på sig för att göra en bra och snygg installation är enbart positivt och är verkligen värt de timmar det kan ta. Dra en kabel upp och sätt en switch i nån garderob eller klädkammare..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rickardhultgren:

Det är inte att jag är för lat utan jävligt jobbigt för mig att dra kabel föratt jag behöver ca6 st ca30 meters kablar om jag ska dra de genom väggen 3 våningar ner för att jag och min bror ska ha stabilt nätverk

Nej, en kabel räcker, sen sätter du bara en switch.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardhultgren:

Tack för svaret. Jag kollade precis och tyvär så går det inte för vi har 3 olika faser i huset men tack för tipset i alla fall. Jag kan inte flytta routern för då får den en sämre mottagning.

Med de nyare standaderna så fungerar det även över olika faser.

Se:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-basics/31585-sma...

Skrivet av Tea42BBS:

ok, faserna är inte problemet, utan grupperna. Du måste ha doserna inom samma grupp(propp). Så om du har något uttag som sitter bättre till geografiskt, så kanske det skulle funka.

Men en range extender blir nog bra, finns enkla som man stoppar i el-uttaget o trycker på WPS knappen så är det klart.

Lycka till!

mvh Lazze

Olika grupper utgör inget större problem. Skulle ju göra Home Plug helt värdelöst då de flesta nyare installationer har en grupp till varje rum.