Permalänk

Windows 8-installation loopar

Jag har byggt ihop en dator av gamla och nya delar och försöker nu installera Windows 8 (från DVD) på den helt nya SSD som sitter i burken. Efter att Windows-loggan synts ett tag kommer ett meddelande: "Your PC ran into a problem and needs to restart. We will collect some info and restart for you". Och så startar den om. Så håller det på, om och om igen. Vad kan vara felet? Vet inte riktigt vilken info ang. specs mm som är relevant i sammanhanget, fråga om ni behöver veta något mera. Jag har googlat men hittar inget som funkar för mig...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bedömer att det troligen är hårdvarurelaterat, eller i vart fall en del av problemet så flyttar till Support-forumet.

Läs den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... och komplettera, tack.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Låter som hårdvarufel, skulle gissa på disken. Har du möjlighet att testa på en annan hårdisk?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tack för tipsen, ska försöka få fram en annan disk att prova med. Jag har f.ö. nyss flashat till senaste BIOS, detta hade ingen effekt. Antar att disken ska vara i AHCI-mode? Finns det andra BIOS-inställningar som kan strula till det?

Lite kompletterande info om systemet i fråga:
(Minne, hårddisk och DVD-brännare är nya, resten gammalt)

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 64 bit
Processor: Intel Core i5-650
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA-H55M-UD2H
Minne: 2x 4Gb Kingston HyperX Blu DDR3 1600 MHz
Grafikkort: PowerColor Radeon HD6950
Hårddisk: Samsung 840 EVO SSD
Nätaggregat: Chieftec Smart Series 550W
Övrig kylning: -
Övriga komponenter: Asus DVD-brännare
Temperaturer: -

Permalänk

Äntligen har jag haft möjlighet att prova med en annan disk. Resultatet blir dock i stort sett detsamma, datorn startar om efter att Windows-loggan varit framme ett tag (men utan att något meddelande om fel visas). Den nya "provdisken" fungerar, det vet jag... Kan det vara något fel i BIOS-inställningarna? Några komponenter som är inkompatibla? Finns det något jag kan prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredofrans:

Äntligen har jag haft möjlighet att prova med en annan disk. Resultatet blir dock i stort sett detsamma, datorn startar om efter att Windows-loggan varit framme ett tag (men utan att något meddelande om fel visas). Den nya "provdisken" fungerar, det vet jag... Kan det vara något fel i BIOS-inställningarna? Några komponenter som är inkompatibla? Finns det något jag kan prova?

Du har inte prova installerat Windows i IDE mode?
Bara tänkte om de loopar då också.
Jag hade likande problem en gång att jag var tvungen att installera i IDE och sen när allt var klart kunde jag boota upp i AHCI.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Testa minnena med memtest. Prova annat nätaggregat. Undersök så att kylarfläkten sitter ordentligt med god kontakt (många har pushpinsen felvridna vilket gör att kylaren lossnar förr eller senare).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Windows 8 installationsprogrammet fungerar ofta inte med lite äldre, icke UEFI-baserade moderkort, speciellt såna som är AMD-baserade (t o m så pass nya som AM3/Phenom II).

Sätt hårddisken i en nyare dator (om den är UEFI-baserad, stäng av UEFI boot), kör installationsprogrammet och låt den "packa upp filer" och allt det som den gör i början. När den säger "datorn behöver startas om", stäng i stället av datorn. Sätt hårddisken i den gamla datorn, och starta upp. Installationen kommer nu att fortsätta som vanligt (drivrutiner installeras, etc) och Windows kommer att fungera alldeles utmärkt.

Jag har gjort detta många gånger och resultatet blir exakt lika bra som i fall du hade installerat på ett mer "normalt" sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du har inte prova installerat Windows i IDE mode?
Bara tänkte om de loopar då också.
Jag hade likande problem en gång att jag var tvungen att installera i IDE och sen när allt var klart kunde jag boota upp i AHCI.

Tippar också på det här. Hade samma problem fast i Windows 7, när man bootade så loopades bara Windows om och om igen.
Anledningen var att jag gjort en BIOS-reset innan, och var ganska säker på att hårddiskarna skulle vara i AHCI-mode, men provade IDE istället och få fungerade det som vanligt igen.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Du har inte prova installerat Windows i IDE mode?
Bara tänkte om de loopar då också.
Jag hade likande problem en gång att jag var tvungen att installera i IDE och sen när allt var klart kunde jag boota upp i AHCI.

Skrivet av naikon:

Tippar också på det här. Hade samma problem fast i Windows 7, när man bootade så loopades bara Windows om och om igen.
Anledningen var att jag gjort en BIOS-reset innan, och var ganska säker på att hårddiskarna skulle vara i AHCI-mode, men provade IDE istället och få fungerade det som vanligt igen.

Har provat i IDE-mode, fungerade inte.

Skrivet av Obligatorisk:

Windows 8 installationsprogrammet fungerar ofta inte med lite äldre, icke UEFI-baserade moderkort, speciellt såna som är AMD-baserade (t o m så pass nya som AM3/Phenom II).

Sätt hårddisken i en nyare dator (om den är UEFI-baserad, stäng av UEFI boot), kör installationsprogrammet och låt den "packa upp filer" och allt det som den gör i början. När den säger "datorn behöver startas om", stäng i stället av datorn. Sätt hårddisken i den gamla datorn, och starta upp. Installationen kommer nu att fortsätta som vanligt (drivrutiner installeras, etc) och Windows kommer att fungera alldeles utmärkt.

Jag har gjort detta många gånger och resultatet blir exakt lika bra som i fall du hade installerat på ett mer "normalt" sätt.

Kan tänka mig att detta är problemet i så fall, moderkortet är ju rätt gammalt och är inte UEFI-baserat. Det är dock ett Intel-system.

Hur stänger man av UEFI-boot? Hittar inget sånt alternativ någonstans (moderkortet är ett ASUS P8Z77-V).

Jag provade denna metod i alla fall, utan att stänga av UEFI-boot. "Datorn behöver startas om" var snarare "datorn startas om". Jag fick alltså inte välja på att starta om eller stänga av (eller ska jag stänga av på "det hårda sättet" i det här läget?). Installationen fick gå klart, och först därefter kopplade jag in disken i den gamla datorn igen. Den startade inte upp i Windows, utan fastnade i "loading operating system". Men jag antar att det inte fungerar att göra så...?

För övrigt så verkar det ha trasslat till sig med den nya datorn (alltså den som jag använde tillfälligt för att installera Windows med, vi kan kalla den för "lånedatorn"). Jag kopplade ur den SSD (systemdisk) som satt i lånedatorn och kopplade in den nya, tomma, SSDn på samma ställe medan jag installerade Windows på den. När jag sedan pluggade in den gamla SSDn i lånedatorn igen så startade den inte normalt. Fick istället ett meddelande om att datorn behövde repareras osv. För att starta upp måste jag nu gå in i BIOS och välja SSDn från "boot menu" (den syns inte i boot priority-listan, borde den inte det?). Vet inte hur jag ska formulera frågan, men... vad har jag ställt till med?

Känns lite som att jag tagit mig vatten över huvudet, är inte helt hundra på vad jag gör, och det brukar ju straffa sig...

Tack för all hjälpen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredofrans:

Tack för all hjälpen iaf

En fråga, din DVD/brännare, det är inte av en händelse en USB-ansluten och du har råkat stoppa in den i en USB 3 port ?

Om du har en fungerande dator så kan du skapa en USB-sticka/disk med windows installationen, prova det kanske? Brukar fungera.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Skrivet av fredofrans:

Hur stänger man av UEFI-boot? Hittar inget sånt alternativ någonstans (moderkortet är ett ASUS P8Z77-V).

Jag provade denna metod i alla fall, utan att stänga av UEFI-boot. "Datorn behöver startas om" var snarare "datorn startas om". Jag fick alltså inte välja på att starta om eller stänga av (eller ska jag stänga av på "det hårda sättet" i det här läget?).

I bios/uefi ska du leta efter boot-skärmen. Där finns något som borde heta något med Legacy boot. Om inte, försök ta bort allt som heter uefi här och låt datorn endast boota från icke-uefi-grejer. Svårt att förklara.

Ja, stäng bara av datorn på knappen när den säger att den tänker starta om. Inga problem där. I nuläget har du installerat ett uefi-baserat Windows 8 på gamla datorn, vilket gör att boot inte är möjlig.

Vad som hänt med nya datorn är lite svårt att säga. Har du lekt med boot order i uefi? Det bör gå att fixa väldigt enkelt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredofrans:

Jag har byggt ihop en dator av gamla och nya delar och försöker nu installera Windows 8 (från DVD) på den helt nya SSD som sitter i burken. Efter att Windows-loggan synts ett tag kommer ett meddelande: "Your PC ran into a problem and needs to restart. We will collect some info and restart for you". Och så startar den om. Så håller det på, om och om igen. Vad kan vara felet? Vet inte riktigt vilken info ang. specs mm som är relevant i sammanhanget, fråga om ni behöver veta något mera. Jag har googlat men hittar inget som funkar för mig...

Du har inte möjlighet att testa med en annan skiva eller ladda ner en ISO och köra från USB-minne? Hade liknande problem när jag körde från USB-minne, gjorde om den boot-bara Stickan efter ett tag och då fungerade det. Kan vara värt att testa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Vad som hänt med nya datorn är lite svårt att säga. Har du lekt med boot order i uefi? Det bör gå att fixa väldigt enkelt det här.

Detta lyckades jag lösa i alla fall! Det verkar som man bara kan ha en hårddisk och en optisk enhet i boot priority-listan, och eftersom lagringsdisken redan låg där så gick det inte att lägga till SSDn. För att lösa det fick jag först stänga av alla boot options i advanced bios, sedan gå in på "hard drive bbs priorities" och DÄR kunde jag välja SSDn, sedan backa ut ett steg och NU gick det att väla SSDn som boot option.

Ska kika runt lite mera och se om jag lyckas stänga av UEFI också då...