Permalänk
Medlem

Dator stängs av plötsligt?

Har lite problem med min dator, har precis skaffat en ny CPU, Mobo och GPU.
Problemet är att datorn vid helt slumpmässiga tider stängs av och därefter så stängs datorn av näst intill varje sekund unna jag helt stänger av datorn.

Jag vet att det inte är ett GPU problem eftersom det hände när jag testade datorn med min nya CPU och Mobo, det verkar inte heller vara ett värme problem, CPU 38-40C på idle medans chassit är ca 27-30C på idle.

Skulle uppskatta hjälp så snabbt som möjligt, tack
Har inte hunnit spela ännu, kraschar på idle.

har på idle
Specs:
Psu: Corsair gs600 600w
CPU: I5 4460 (med original kylare)
Gpu: gtx670 ftw
Ram: corsair valur 4gb ddr3
Chassi: coolermaster elite 430
Mobo: msi b85m-g43

Edit: Tror ni att det kan ha något med virus att göra, var inne lite på Sweclockers med ovannämnda datorn utan att vara inne på safe mode, plötsligt så exploderade hela sidan med annonser och warningar som jag aldrig sett innan. Vad tror ni?

Permalänk

Har haft liknande problem och då har det varit blandade orsaker(vid olika tillfällen olika orsaker). Gammal version av Bios vilket löser sig genom att skaffa en nyare version av Bios/köpa en äldre CPU. Sen har det även berott på skador av statisk elektricitet.

//Bot - Medium - ursäkta för eventuella stavfel och annan konstig svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Har haft liknande problem och då har det varit blandade orsaker(vid olika tillfällen olika orsaker). Gammal version av Bios vilket löser sig genom att skaffa en nyare version av Bios/köpa en äldre CPU. Sen har det även berott på skador av statisk elektricitet.

//Bot - Medium - ursäkta för eventuella stavfel och annan konstig svenska

Tack, ska testa att uppdatera BIOS, hoppas/tror inte att jag har elektrifierat min mobo eller cpu jag var nämligen riktigt noga med att hålla i elementet och/eller chassit innan jag rörde mina kompononter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simpa975:

Har lite problem med min dator, har precis skaffat en ny CPU, Mobo och GPU.
Problemet är att datorn vid helt slumpmässiga tider stängs av och därefter så stängs datorn av näst intill varje sekund unna jag helt stänger av datorn.

Jag vet att det inte är ett GPU problem eftersom det hände när jag testade datorn med min nya CPU och Mobo, det verkar inte heller vara ett värme problem, CPU 38-40C på idle medans chassit är ca 27-30C på idle.

Skulle uppskatta hjälp så snabbt som möjligt, tack
Har inte hunnit spela ännu, kraschar på idle.

har på idle
Specs:
Psu: Corsair gs600 600w
CPU: I5 4460 (med original kylare)
Gpu: gtx670 ftw
Ram: corsair valur 4gb ddr3
Chassi: coolermaster elite 430
Mobo: msi b85m-g43

Formatera om datorn, antagligen skulle det lösa problemet, jag skulle gissa att det är något med drivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Formatera om datorn, antagligen skulle det lösa problemet, jag skulle gissa att det är något med drivare

Menar du hårddisken eller att jag ska installera om Win 7?
Har aldrig formaterat om datorn innan

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag på Safe mode, har funkat i ca 20min än sålänge.