Skriva ut (massa) bilder som dokument, 4 på varje sida?

Permalänk
Medlem

Skriva ut (massa) bilder som dokument, 4 på varje sida?

När man skriver ut .pdf-dokument går det att välja att skriva ut 4 (eller annat antal) "sidor" per sida, alltså så här (se bilden):

Jag undrar hur man kan göra samma sak med bilder? Vill alltså skriva ut en (massa) bilder som är sorterade i en viss ordning, men 4 på varje sida (alltså 8 på varje blad när man skriver ut på båda sidorna). Gärna även med en sån där snygg sidkantlinje som går att göra med .pdf-dokument (se bilden).

Vad finns det för program som man kan göra detta med?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Den där funktionen tror jag är ganska så speciell för jag kan inte minnas att jag känner igen den från något annat program.

Men Windows Fotovisare har någon liknande funktion. Ifall du markerar flera bilder och sen väljer "skriv ut" så kan du anpassa storleken så att flera bilder kommer på samma papper. Dock utan sidkantslinje.

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att det finns i photo redigerings program / album program, kanske kan kallas "contact sheet"

T.ex.

http://blogs.adobe.com/richardcurtis/?p=455

// Lazze

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar finnas såna funktioner i skrivarens inställningar, drivern skalar om och placerar ut flera sidor per papper, .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Men Windows Fotovisare har någon liknande funktion. Ifall du markerar flera bilder och sen väljer "skriv ut" så kan du anpassa storleken så att flera bilder kommer på samma papper. Dock utan sidkantslinje.

Detta funkade nästan, förutom att det inte gick att välja att skriva ut på båda sidorna av varje papper som jag också vill kunna göra.

Skrivet av Tea42BBS:

kan tänka mig att det finns i photo redigerings program / album program, kanske kan kallas "contact sheet"

Verkar alldeles för omständigt, vill skriva ut hundratals sidor så behöver något som gör detta automatiskt, har inte tid att sitta och göra det för hand.

Skrivet av mrqaffe:

Det brukar finnas såna funktioner i skrivarens inställningar, drivern skalar om och placerar ut flera sidor per papper, .

Var hittar man detta? Har letat runt bland skrivarens inställningar men hittar inte detta någonstans.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Var hittar man detta? Har letat runt bland skrivarens inställningar men hittar inte detta någonstans.

Det beror ju på vilken skrivare man har men de jag har haft har klarat av det.

Har du inget sånt här alls ?
http://www.makeuseof.com/tag/print-multiple-pages-one-sheet-p...
http://www.wikihow.com/Print-Multiple-Pages-Per-Sheet-in-Adob...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.