Ansluta hörlurar till Audio out på receiver

Permalänk
Medlem

Ansluta hörlurar till Audio out på receiver

Tjena.

Jag har en Yamaha RX-v671 http://se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/av-receivers-am... som jag har anslutit 5.1 högtalare till.
Jag skulle vilja ansluta trådlösa hörlurar till den så man kan titta på film och spela spel utan att störa min sambo.
Borde jag inte då kunna ansluta trådlösa hörlurar till en "audio out" på receivern och bara få ljud genom hörlurarna då och på nåt ett smidigt sätt kunna välja när jag vill ha ljud ur högtalarna eller ur hörlurarna?

Eller vad skulle vara absolut smidigaste lösningen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wranzzon:

Tjena.

.....

Eller vad skulle vara absolut smidigaste lösningen?

Om du använder utgången "Phono" på fram- eller baksidan av receivern så får du precis den funktionen du efterfrågar genom att klicka på Phono-knappen på kontrollen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casgar:

Om du använder utgången "Phono" på fram- eller baksidan av receivern så får du precis den funktionen du efterfrågar genom att klicka på Phono-knappen på kontrollen.

Nej, phono är en ingång för skivspelare, (den har riaa korrektion) Det är Phones som är hörlursutgång, den sitter längst ner till vänster på fronten.
Den har även 3 utgångar med rca kontakter på baksidan, AV out, audio out och zone out, troligen har audio out rätt funktioner, dvs att ljudet följer ingångsväljaren och att volymkontrollen är inkopplad på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wranzzon:
Skrivet av mrqaffe:

Nej, phono är en ingång för skivspelare, (den har riaa korrektion) Det är Phones som är hörlursutgång, den sitter längst ner till vänster på fronten.
Den har även 3 utgångar med rca kontakter på baksidan, AV out, audio out och zone out, troligen har audio out rätt funktioner, dvs att ljudet följer ingångsväljaren och att volymkontrollen är inkopplad på den.

Ignorera mitt föregående inlägg.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Använder man "phones" på framsidan så slutar ljudet fungera i högtalarna som standard, jag är nästan helt säker på att det går att ställa in så att det inte gör det och då skulle du kunna använda den.

Men om man vill ha dom inkopplade hela tiden så är det inte så tjusigt att ha en sladd inkopplad permanent på framsidan.

Så koppla in hörlurarna med en RCA-3.5mms adapter i någon av dessa:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ignorera mitt föregående inlägg.

Haha, OK, men tack föra tt du försökte:)

Skrivet av Kilroy:

Använder man "phones" på framsidan så slutar ljudet fungera i högtalarna som standard, jag är nästan helt säker på att det går att ställa in så att det inte gör det och då skulle du kunna använda den.

Men om man vill ha dom inkopplade hela tiden så är det inte så tjusigt att ha en sladd inkopplad permanent på framsidan.

Så koppla in hörlurarna med en RCA-3.5mms adapter i någon av dessa:
http://i.imgur.com/FjAIcrr.png

http://i.imgur.com/DWj5hxH.jpg

kanon, tack. Men innebär det att ljudet kommer spelas upp från både högtalarna och hörlurarna samtidigt då? För jag hittar ingenstans där man kan avaktivera högtalarna

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som det enda som stänger av högtalarutgången är att använda hörlursuttaget, det finns ingen separat strömbrytare på den modellen.
Använder du de analoga ingångarna så kan du välja att skicka signalen till zon 2 vilket skulle kunna driva hörlursförstärkaren/sändaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som det enda som stänger av högtalarutgången är att använda hörlursuttaget, det finns ingen separat strömbrytare på den modellen.
Använder du de analoga ingångarna så kan du välja att skicka signalen till zon 2 vilket skulle kunna driva hörlursförstärkaren/sändaren.

Ja det kanske är så. Grejen är den att vi ska ju ha den i stängd förvaring. Så dom gångerna man ska använda hörlurarna får vi helt enkelt stoppa in den i hörlursuttaget. Det kanske är det smidigaste! Jag tackar alla för hjälpen, stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Ja det kanske är så. Grejen är den att vi ska ju ha den i stängd förvaring. Så dom gångerna man ska använda hörlurarna får vi helt enkelt stoppa in den i hörlursuttaget. Det kanske är det smidigaste! Jag tackar alla för hjälpen, stort tack!

Hoppas du har bra ventilation där du har tänkt att placera förstärkaren, den kommer annars att bli väldigt varm.

Permalänk
Medlem

ja då, Jag har en fläkt som styrs av ett relä så fläkten sätts på automatiskt när receiverns sätts på.
Men jag går i tankarna att införskaffa en 12v termostat som gör att fläkten inte sätts på förrän temperaturen kommer upp i en viss grad i skåpet.
Någon som vet Vad en rimlig temp att sätta igång den skulle va?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska ha lågvarviga tysta fläktar som går hela tiden, de låter väldigt lite, troligen är det ohörbar om du väljer nån 500-800rpm typ.
Annars så är det bra att hålla förstärkaren sval, det ger bra livslängd men funktionsmässigt tål den säker att bli 80C inuti, men säg att du tolererar 50C i höljet om du måste ha termostat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej jag måste inte ha termostat, det hade bara varit en liten häftig feature. Men det är ju om du säger, det är bättre om man har fläktar som går hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

kanon, tack. Men innebär det att ljudet kommer spelas upp från både högtalarna och hörlurarna samtidigt då? För jag hittar ingenstans där man kan avaktivera högtalarna

Hmmm, jag har inte provat själv men om du kopplar in dom på zone 2 så kan man väl stänga av "zone 1"?
Eller byta till zone 2 så stängs ljudet av i "zone 1"?

Så har jag bestämt för mig att man kan göra, men kan minnas fel.