Permalänk
Medlem

Fiber Telia Vs Bredbandsbolaget

Hej,

Det är så att min HSB förening funderar på att uppgradera till fiber antingen Telia eller Bredbandsbolaget.

Har någon testat båda?, vilken är att föredra?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju på vad det kostar och vilka tjänster som ingår, Telia brukar alltid fungera bra men är sällan billigast, men om det gäller gruppanslutning så kan priserna skilja väldigt mycket och blandar man in tv och telefon blir det än större skillnad, tex vilka kanaler som kostar vad, så bredbandsprestandan är oftast bara halva kakan.
nybyggda fibernät brukar fungera bra men ni kanske bara ska ha fiber till huset och sedan använda nått befintligt nät i huset ?

Vet du "detaljerna" typ hur ska det distribueras sista biten till lägenheten, vem ska äga nätet, vilka grundtjänster kommer att finnas, vilka är tillval, vad kostar det, är det gruppanslutning eller inte osv... då är det lite lättare att värdera alternativen mot varandra, annars är det ganska hopplöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom Telenor köpte Bredbandsbolaget så kan de bli en fråga om du vill ha Telia eller Telenor. Båda är stora i Sverige så det spelar nog ingen roll vilken du väljer, bästa är om du tittar på alternativa tjänster. Skule gissa på att du skulle kunna få Canal Digital IPTV genom Telenor/BBB med tanke på att Telenor äger det med, sedan så har jag för mig att alla Telenor baserade nät även erbjuder Viasat IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror ju på vad det kostar och vilka tjänster som ingår, Telia brukar alltid fungera bra men är sällan billigast, men om det gäller gruppanslutning så kan priserna skilja väldigt mycket och blandar man in tv och telefon blir det än större skillnad, tex vilka kanaler som kostar vad, så bredbandsprestandan är oftast bara halva kakan.
nybyggda fibernät brukar fungera bra men ni kanske bara ska ha fiber till huset och sedan använda nått befintligt nät i huset ?

Vet du "detaljerna" typ hur ska det distribueras sista biten till lägenheten, vem ska äga nätet, vilka grundtjänster kommer att finnas, vilka är tillval, vad kostar det, är det gruppanslutning eller inte osv... då är det lite lättare att värdera alternativen mot varandra, annars är det ganska hopplöst.

Skrivet av VexedRelic:

Eftersom Telenor köpte Bredbandsbolaget så kan de bli en fråga om du vill ha Telia eller Telenor. Båda är stora i Sverige så det spelar nog ingen roll vilken du väljer, bästa är om du tittar på alternativa tjänster. Skule gissa på att du skulle kunna få Canal Digital IPTV genom Telenor/BBB med tanke på att Telenor äger det med, sedan så har jag för mig att alla Telenor baserade nät även erbjuder Viasat IPTV.

Väldigt bra svar från båda två då har jag lite saker att ta upp på nästa HSB möte ,

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Permalänk

Vem ni skall välja ?

Frågan kan vara svår att svara på, leverantören av infrastrukturen fram till huskropparna är skanova: själva fibernätet står oftast bolaget som ni vill ha för Telia/Bredbandsbolaget eller vad det nu blir.

Se till att föreningen kommer att bli ägare till nätet vid någon punkt efter avtalet är slut, typ 3,5,10 år, på detta sätt blir det lättare att byta leverantör i framtiden.

Vi har både BB och Telia i vårt hur, först kom BB med ett jack i vägen, jag har endast haft BB som internet leverantör, 5-6 år senare kom Telia, vilket levererar tv (via fiber) till husen man kan fixa fiber med om man vill.

Det dealet som vår hyresvärd gjorde var att varje lägenhet får tv boxar och Telias stora TV paket kostnads fritt kanalerna 1-12 samt barnkanalen/svt24, kunskapskanalen, discovery, eurosport, access tv, TNT, tv4 Film, MTV , så jag såg ingen som helst anledning att köpa tv av BB eller byta till Telia fiber, då jag är nöjd med båda så som det är idag.

Vad jag vill säga är att man kan säkert få ett bra deal om man förhandlar paket mässigt, om både internet, tv och fast telefoni, eller kanske väljer bort saker man inte vill ha.

Hur ser det ut här där jag bor: 13 st huskroppar med ca 802 hyresrätter, många har grattis tv från telia och bredband från BB, men det finns utrymme att fixa det man vill själv.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Avstängd

Har telia fortfarande bäst peering ut mot nätet genom sitt skanova nät som det var förr?För det kan väl påverka pingen en hel del för onlinespelande?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonas1972:

Har telia fortfarande bäst peering ut mot nätet genom sitt skanova nät som det var förr?För det kan väl påverka pingen en hel del för onlinespelande?

Deras nät är iallafall väldigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Har telia fortfarande bäst peering ut mot nätet genom sitt skanova nät som det var förr?För det kan väl påverka pingen en hel del för onlinespelande?

Eftersom Telia är både Tier1 samt delägare i atlantkabeln så vågar jag nog påstå det, ja.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Telenor är även del ägare i Tat-14 sjökabeln som sattes i drift runt år 2000 som klarar sammanlagt 9TB överförings hastighet om jag minns rätt om man räknar in alla fiber våglängder. Det finns förstås massvis med sjökablar från Europa till USA. Sedan så äger Telenor nät i över 10 länder och är även en Tier1 ISP, t.ex T3 är peer mot Telenor och Bahnhof har Telia som peer.

Vet inte riktigt att man skulle kunna säga att Telia har bäst peer eller bättre än Telenor i dagsläget men tanke på hur aggresivt telenor har köpt upp och etablerat sig i Sverige på de senaste åren. Känns mer som att telia fokuserar mer på sitt mobila nät.