Permalänk
Medlem

Canon D500

Har märkt att slutar tiden är väldigt lång i mörka miljöer när den är inställd på landskapsläge och undrar om detta är normalt.
Hur får jag en kort slutar tid när jag tar bilder på natten utan blixt?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Ljusstarkare optik... vad har du för något nu ?
f1.2 är väl det ljusstarkaste men f1.4 är antagligen mycket bättre pris på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jorgen69:

Hur får jag en kort slutar tid när jag tar bilder på natten utan blixt?

Högre ISO, större bländare.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

I landskapsläge kan tänkas att kameran bländar ner för att få större skärpedjup, då blir slutartiden längre. Om du nu ämnar ta "landskapsbilder" så bör du nog snarare skaffa ett stativ än att fundera över varför tiderna blir långa, annars kan ju större bländare (vilket kan innebära nytt objektiv) hjälpa, om man kan tänka sig det kortare skärpedjupet som det innebär. Högre ISO-tal är ju oftast den sista utvägen, då detta sänker bildkvaliteten.

Permalänk

För att få lite bättre kontroll leta fram manualen och läs hur de olika halvautomatiska lägena Av och Tv fungerar. För att få kortare slutartid behöver du större bländare (dvs lägre f-tal vilket ger kortare skärpedjup) och/eller högre ISO tal (vilket ger mer brus) Jag antar att du sitter med kitobjektivet vilket fungerar utmärkt men behöver stativ när ljuset blir sämre eftersom blänadaren är liten. Är det mest folk du försöker fotografera skulle ett canon 50mm f1.8 vara ett bra inköp.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Om det är sånt här du vill fotografera med din Canon 500D:

Milky Way by miskasaarikko, on Flickr

så måste du äga en kamera som inte blir alldeles för suddig i höga ISO-värden samt inneha stativ och fjärrkontroll (antingen trådlös eller trådbunden), och såklart även ett objektiv som är ljusstark.

Det objektiv som jag använde till denna bild är ett Samyang 14/2.8 med följande inställningar: 14mm, f/2.8, 30s, ISO 3200.
Men i ditt fall skulle du behöva ett Samyang 10/2.8 objektiv med inställningarna: 10mm, f/2.8, 25s, ISO 6400, för att komma någorlunda i närheten av sån här bild. Dock blir din bild väldigt brusig då instegskameror har väldigt dålig ISO.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Tar du landskapsbilder är det inte jättemycket du kan göra. Det är mörkt, då behöver slutaren vara öppen länge för att få ljus.
Du kan köpa lite påkostade objektiv med stor bländarmöjlighet (större öppning, mer ljus, kortare behov av öppen slutare), men stor bländare lämpar sig ändå inte alltid för landskapsfoto.

Lär dig leva med lång slutartid är mitt tips. Skaffa ett vettigt stativ, öva på att rigga upp kameran kreativt på kameraväska osv.
Och labba med att använda timer eller fjärrkontroll. 2-sekunders timern är utmärkt att använda då man tex lagt kameran på en mjuk väska och vill trycka av en bild utan att den skakar till.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*