Hjälp med att installera om OS X Lion

Permalänk
Medlem

Hjälp med att installera om OS X Lion

Hejsan!

Jag sitter och petar på en Macbook pro och ska installera om OS X Lion 10.7 på den. När jag klickar på "Install Mac OS X" så kommer jag en bit in i installationen till ett ställe där det står "Select a disk where you want to install Mac OS X.".
Men här är felet, det finns ingen disk i listan! Ifall jag går tillbaka till menyn och kör disk utility så känner den av hårddisken, och s.m.a.r.t. statusen står på verified. När jag kör repair eller verify så får jag inga fel.

Vad ska jag testa att göra? Datan på disken är inte viktig då den finns backuppad på en server, så ifall jag behöver formatera eller liknande så berätta gärna hur!

EDIT: Har nu testat att använda erase på HDD'n för att ta bort allt och formatera nytt. Att formatera tar dock för evigt, och i videos tar det inte alls speciellt lång tid. Kan det vara HDD'n som är på sista versen?

Tack på förhand

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gick du "utilities --> disk utilities --> erease" med Mac OS Extended (journaled)? Hur lång tid tar det och hur stor är disken?

De som gör det på videos kanske har en fräsh SSD

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har plockat ut disken och testat den lite i en annan dator, den är ganska död... Tack ändå