Stulna nakenbilder på kändisar väcker frågor om säkerheten i molnet

Permalänk
Melding Plague

Stulna nakenbilder på kändisar väcker frågor om säkerheten i molnet

En mängd filmstjärnor och andra celebriteter har fått sina privata bilder stulna i vad som ser ut att vara ett större angrepp mot en eller flera molntjänster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Så sensmoralen är, ta inte nakenbilder på dig själv om du inte är beredd att hela världen ska se dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Nu kommer väl några som läser den här artikeln att genast ge sig ut för att se om de kan hitta nakenbilderna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Nu kommer väl några som läser den här artikeln att genast ge sig ut för att se om de kan hitta nakenbilderna...

upptagen resten av eftermiddagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Nu kommer väl några som läser den här artikeln att genast ge sig ut för att se om de kan hitta nakenbilderna...

I och med reddits existens är det inte speciellt svårt.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Keep stuff offline

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Nu kommer väl några som läser den här artikeln att genast ge sig ut för att se om de kan hitta nakenbilderna...

nej jag väntar på en länk här

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Var lustigt när man gick in på reddit när bilderna hade precis kommit ut. Hela första sidan på /R/ALL var bara Jennifer Lawrence. Så dom är super lätta att hitta där. Gjorde tillochmed en egen subredditt hette typ thefappening tror jag det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så sensmoralen är, ta inte nakenbilder på dig själv om du inte är beredd att hela världen ska se dem.

Mja, snarare att man inte ska ha dom online.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Nu kommer väl några som läser den här artikeln att genast ge sig ut för att se om de kan hitta nakenbilderna...

Redan klart!

Permalänk
Medlem

Är det avril lavigne ni menar eller är det ett typo?
Tråkig nyhet vilket som, men jag har varit osäker till moln lagring för privat syfte. Nu får man ta sig en tankeställare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man kan ju gissa att 4chan kommer få ökad trafik inom den snaraste framtiden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Varför folk inte stänger av automatisk "backup" a.k.a. uppladdning till molnet kommer jag aldrig att förstå. Det är på det viset allt detta är skapat.

Sen att tjänsterna håller kvar vid raderade bilder är inget konstigt, för den tjänsten vill användarna oftast ha ifall de råkat ta bort något, så bilderna går att rädda.

Att människor inte vet vad deras telefoner håller på med och att ens komma på tanken att fotografera bilder som dessa på en internetkopplad enhet är för mig helt skadat. Inte alls så att jag tycker detta är okej, men det finns enkla metoder att skydda sig, och det känns mer som att detta var en tidsfråga än en engångsföreteelse.

Jag vet själv hur lätt det är att facerapea någon på ett fik med öppet wifi (max 5 minuters jobb för det), detta är inte så stort steg vidare från det.

Permalänk
Medlem

Eller ge fan i att använda en moln baserad tjänst eller produkt som använder moln baserad lagring till sina naken bilder.
Personligen gillar jag moln baserade tjänster då det gör att jag slipper ha en massa diskar (HDD,USB, etc) liggandes.
Men man bör ju helt klart vara uppmärksam på vad man sparar i molnet.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara så'n, men "Vad var det jag sa?"

Molnet går inte att lita på och jag hoppas att fler inser det nu. I grund och botten handlar det om att man litar på att människor klarar av att göra sitt jobb, och det borde vi ha lärt oss att det inte går.

Sedan kan jag väl tycka att om man nödvändigtvis skall lagra grejer i molnet så är väl knappast okrypterade nakenbilder det mest lämpliga kanske, men men..

"Information wants to be free" slår aldrig fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Onödigt att förstöra så pass mycket för personer som inte har gjort någonting :/ mystiken av alla de kändisarna är ju borta nu..

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Så sensmoralen är, ta inte nakenbilder på dig själv om du inte är beredd att hela världen ska se dem.

Indeed. SPECIELLT inte i molnet, om man nu tvunget vill ha bilderna. Det är vansinnigt osäkert.
http://www.forbes.com/sites/josephsteinberg/2014/08/31/nude-p...
Är en ganska vettig artikel om det.

I övrigt ryktas det om att de blev sålda av hackaren för Bitcoins, hen valde att skicka ut dem efter betalning. Rätt galet att det är så många som fått bilder läckta... 101st, vad jag har läst.

Skrivet av Mr_Lazy:

nej jag väntar på en länk här

Glhf på den utan att få instaban.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Känns inte så källkritiskt dethära, skulle ni kunna posta länk till källan? For science typ...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Entusiast

Visst, säkerheten kan väl ifrågasättas men kom igen, att lagra nakenbilder på sig själv i en molntjänst som kändis är väl kanske inte det smartaste?
Har någon sådan här skandal hänt tidigare förresten?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bra att veta om man vill se en nakenkändis, när man ha tråkigt haha

Nä men iaf då vet man vad kändisarna håller på i hemlighet, fota sin nakna kropp och vips lägger upp de på molnlagring o hoppas på att nån se de.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så leder detta till ett ökat säkerhetstänkande hos människor i allmänhet. Speciellt eftersom Jennifer Lawrence väl sagt att bilderna var raderade för länge sedan. Det var väl med andra ord något som ovetandes för henne lagrats i molnet.
Som Zotamedu säger, tar man en "känslig" bild med en uppkopplad telefon eller dator så kan man inte räkna med att den är privat.

Permalänk
Medlem

Det går inte att bli förvånad. Oavset mobil OS, stäng alltid av all autosync mot molnet för bilder(eller för all del viktgare saker) eller skyll dig själv. Moltjänsterna är vad de är, lätta byten för rätt gäng hackers. Det är aldrig mer än en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Banker rånas, folk hackar nasa. Det kommer ALLTID finnas folk som kommer åt grejer på ett eller annat sätt.. Hade hon haft de i en kamera i hennes hem inlåst i ett skåp så hade väl någon fått tag på möget ändå..

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem

Tycker mer synd om privat personer som får sina liv förstörda behöver inte vara nakenbilder i fråga direkt men annat.
För vissa av dessa kändisar är det en mindre omständighet, kan till och med gå så långt att det är till en fördel till deras karriär för dom kan ha råd med det rent ekonomiskt samt karriärs viss.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Är man så korkad att ladda upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv. Det folk glömmer är att koden skapade/skrevs av människor och förr eller senare knäcks den.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheSlicker:

Mja, snarare att man inte ska ha dom online.

Det spelar inte så stor roll, finns de digitalt så är risken stor att de sprids. Jennette McCurdy blev inte hackad och hennes bilder hittade ut ändå. Finns fler exempel på bilder som smitit ut helt utan att molnet varit inblandad.

Skrivet av medbor:

Varför folk inte stänger av automatisk "backup" a.k.a. uppladdning till molnet kommer jag aldrig att förstå. Det är på det viset allt detta är skapat.

Sen att tjänsterna håller kvar vid raderade bilder är inget konstigt, för den tjänsten vill användarna oftast ha ifall de råkat ta bort något, så bilderna går att rädda.

Att människor inte vet vad deras telefoner håller på med och att ens komma på tanken att fotografera bilder som dessa på en internetkopplad enhet är för mig helt skadat. Inte alls så att jag tycker detta är okej, men det finns enkla metoder att skydda sig, och det känns mer som att detta var en tidsfråga än en engångsföreteelse.

Jag vet själv hur lätt det är att facerapea någon på ett fik med öppet wifi (max 5 minuters jobb för det), detta är inte så stort steg vidare från det.

Skulle säga tvärt om, folk i allmänhet borde verkligen synka bilderna de tar med telefonen med molnet automatiskt för det är den enda backupen många har och nu kör många mobilen som enda kamera. Så när de tappar telefonen eller den blir stulen så försvinner samtidigt alla bilder. Har sett det hända många gånger i min närhet. En telefon kraschar och helt plötsligt är bilderna på barnens skolavslutning borta för evigt för att ingen tänkte på att spara undan bilderna. Att köra automatisk backup mot molnet är det absolut enklaste sättet att undvika det. Man behöver inte ens tänka. Folk i allmänhet verkar inte vara kompetenta nog att någon gång ibland kopiera bilderna manuellt till en dator.

Det folk borde lära sig är däremot att allt som på någon sätt hamnar på internet riskeras att ses av exakt alla för all framtid. Om man nu verkligen måste ta nakenbilder så använd inte mobilen om du nu inte vill visa upp dig för hela världen. Skicka inte nakenbilder till andra för då laddas de garanterat direkt upp på diverse porrsidor och sen kommer de aldrig någonsin försvinna. Molnet är inte problemet utan problemet är att folk inte tänker sig för.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad jag vet så började det med att en snubbe fick bilder på Jennifer Lawrence av en hacker, så han postade några varje timme och skrev att om man skänker pengar så kommer mera. Då började andra personer ta kontakt med snubben och gav honom ännu mer bilder på andra kändisar. Så igår laddade snubben upp typ 300 nakenbilder på olika kändisar samt några videos. Han påstår sig ha ännu fler bilder och videos som han vid ett senare tillfälle kommer ladda upp.. Han länkar hela tiden till sin youtubekanal så det borde väl gå att spåra tillbaka till honom tycker man.. Huruvida det handlar om att hans hackare fått tag på bilderna via molntjänster framgår ej.

"I'm trying my best to keep you updated, and I think the hacker sold the images to TMZ"

"2 hours in since the hacker released a new image. Hopefully he hasn't sold out. I'll keep you posted!"

"Just finished going through loads of pms! Searching for some new pics!"

"More updates coming in the morning!"

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Vad jag vet så började det med att en snubbe fick bilder på Jennifer Lawrence av en hacker, så han postade några varje timme och skrev att om man skänker pengar så kommer mera. Då började andra personer ta kontakt med snubben och gav honom ännu mer bilder på andra kändisar. Så igår laddade snubben upp typ 300 nakenbilder på olika kändisar samt några videos. Han påstår sig ha ännu fler bilder och videos som han vid ett senare tillfälle kommer ladda upp.. Han länkar hela tiden till sin youtubekanal så det borde väl gå att spåra tillbaka till honom tycker man.. Huruvida det handlar om att hans hackare fått tag på bilderna via molntjänster framgår ej.

"I'm trying my best to keep you updated, and I think the hacker sold the images to TMZ"

"2 hours in since the hacker released a new image. Hopefully he hasn't sold out. I'll keep you posted!"

"Just finished going through loads of pms! Searching for some new pics!"

"More updates coming in the morning!"

Eftersom han som läckte nakenbilder på Scarlett Johansson fick 10 års fängelse så lär det här bli rätt galen mobilisering av rättsväsendet i USA. Kändisar är ju som bekant en nationalskatt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

"Deras egna jävla fel" ?

"Är man så korkad att ladda upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv" ?

Så om ni sätter in pengar på banken och banken blir rånad så är det erat fel..?

Schysst logik...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

suprice suprice?...inte direkt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200