Greater rifts ? droprate?

Permalänk
Medlem

Greater rifts ? droprate?

Hey,

Tycker det känns som dropraten inte blir bättre ju högre man kommer.

Väntar man med att döda guardian tills typ 4 min kvar så går man ju upp typ 1-2 lv per gång. och vi testade det från 1 till 19 och det märktes i princip ingen som helst skillnad i droprate anant än att vi inte fick någonting ett par gånger av rift guardian 16-17-18 inte ens en gem.

Finns det någon chart över dropraten i greater rifts levles?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

13 gems är ju vad som finns från rift, så du får ju inga fler efter du har hittat dem och för mig så fick jag 1-2 gem per rift jag gjorde, dock har jag hållit mig till att bara göra 25-30 rifts och rent legendary sådär så har jag lyckats få 4 st leg från bossen men bara hänt 1 gång, oftast så är det 2 st leg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

13 gems är ju vad som finns från rift, så du får ju inga fler efter du har hittat dem och för mig så fick jag 1-2 gem per rift jag gjorde, dock har jag hållit mig till att bara göra 25-30 rifts och rent legendary sådär så har jag lyckats få 4 st leg från bossen men bara hänt 1 gång, oftast så är det 2 st leg

Varför har jag fått flera av samma gem?

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Varför har jag fått flera av samma gem?

du måste ha flyttat över gems till andra chars i deras inventory! Hade du haft alla gems på din char eller i kistan så hade det inte droppat fler!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

du måste ha flyttat över gems till andra chars i deras inventory! Hade du haft alla gems på din char eller i kistan så hade det inte droppat fler!

Alternativt så har det buggat.
Kom ju ett antal buggar med 2.1, t.ex så fick jag under första dagen leg gems som gick tillbaka till att vara oidentifierade när jag lämnade ett game (inte alla, så det var inte nån form av rollback), en gång när jag tryckte på upgrade keystone så fick jag uppgradera mina gems och blev därför av med min greater rift osv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilken torment level du kör på samt vilken level det är på riften? Körde en T6 lvl 30 igår, droppade 3st legendary, 1 gem och ett set item från bossen. Min stackars kompis jag spelade med fick inte ett enda item dock två greater rifts i rad

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Beror väl på vilken torment level du kör på samt vilken level det är på riften? Körde en T6 lvl 30 igår, droppade 3st legendary, 1 gem och ett set item från bossen. Min stackars kompis jag spelade med fick inte ett enda item dock två greater rifts i rad

Torment följer inte med Greater riften (eller ska iaf inte) så det borde inte påverka om du startar en greter i Normal eller T6.
Men skulle inte förvåna mig om det har inverkan ändå, på PTR t.ex så fick man ju väldigt länge XP baserat på Torment för alla mobs man dödade i greater rifts oavsett vilken level riften låg på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Torment följer inte med Greater riften (eller ska iaf inte) så det borde inte påverka om du startar en greter i Normal eller T6.
Men skulle inte förvåna mig om det har inverkan ändå, på PTR t.ex så fick man ju väldigt länge XP baserat på Torment för alla mobs man dödade i greater rifts oavsett vilken level riften låg på.

Skrivet av trickysaer:

Beror väl på vilken torment level du kör på samt vilken level det är på riften? Körde en T6 lvl 30 igår, droppade 3st legendary, 1 gem och ett set item från bossen. Min stackars kompis jag spelade med fick inte ett enda item dock två greater rifts i rad

Torment level ska inte spela någon roll som jag förstått det, precis som trickysaer säger så kan du lika gärna köra normal, men oftast tar man väl T6 om det är så att man behöver köra någon normal rift för någon ska få en trial key

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Torment följer inte med Greater riften (eller ska iaf inte) så det borde inte påverka om du startar en greter i Normal eller T6.
Men skulle inte förvåna mig om det har inverkan ändå, på PTR t.ex så fick man ju väldigt länge XP baserat på Torment för alla mobs man dödade i greater rifts oavsett vilken level riften låg på.

Okey, se där Det finns mao inte någon vits med att inte köra på T6 iaf då om den ändå inte bryr sig om torment level då

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Dropraten är densamma varesig du spelar Grift 1 eller 50. Den enda skillnaden är hur lätt det är att uppgradera dina gems.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Dropraten är densamma varesig du spelar Grift 1 eller 50. Den enda skillnaden är hur lätt det är att uppgradera dina gems.

Ok tack

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Första gången jag dödade bossen i greater rifts fick jag 2 identiska gems haha.. värdelöst system.

Permalänk
Medlem

RnG är RnG, har inte hört eller läst någonstans att det ska va bättre på högre så ingen vet som det är nu.
Har fått 0 legs på 27 grift och 3 på lvl 1 grift så det är helt random.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Första gången jag dödade bossen i greater rifts fick jag 2 identiska gems haha.. värdelöst system.

Väldigt mycket negativ energi du sprider, gillar jag inte.
Dock vet jag ej hur gems fungerar, men jag förmodar att om du får 2 identiska gems, att du möjligtvis kan lägga den i banken och använda från en annan karaktär, inte sant?
Så med det sagt, inte särskilt "Värdelöst system"

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Ska inte gå att får 2 x av samma gems, så vete fan vad som hände med dig, och eftersom det bara finns 13 st så ja dem droppar rätt tätt på varan om man inte har dem, men värdelöst är det ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Första gången jag dödade bossen i greater rifts fick jag 2 identiska gems haha.. värdelöst system.

Skrivet av Exeo:

Ska inte gå att får 2 x av samma gems, så vete fan vad som hände med dig, och eftersom det bara finns 13 st så ja dem droppar rätt tätt på varan om man inte har dem, men värdelöst är det ju inte

Samma sak hände här, 2 av samma gem på första GR bossen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag fick också två identiska på min första GR boss ever.

Permalänk
Medlem

Två identiska är bättre än ingen alls

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Väldigt mycket negativ energi du sprider, gillar jag inte.
Dock vet jag ej hur gems fungerar, men jag förmodar att om du får 2 identiska gems, att du möjligtvis kan lägga den i banken och använda från en annan karaktär, inte sant?
Så med det sagt, inte särskilt "Värdelöst system"

Mvh

och vad är ditt problem? jag gillar inte när man får dubletter har du nåt problem med att jag inte tycker om det eller? skärp dig va..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

och vad är ditt problem? jag gillar inte när man får dubletter har du nåt problem med att jag inte tycker om det eller? skärp dig va..

Jag respekterar din åsikt, men jag vill inte att din negativa åsikt ska påverka andras intryck om ett spel du precis försökte nedvärdera ordentligt.
Förstår du skillnaden kompis?

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Blizzard har sagt att det inte ska kunna droppa mer än en av samma men beroende på hur koden är skriven kan det ändå hända att den droppar dublett.

I simpel fejkkod

Fienden dör
Finns gem x i inventory?
nej
droppar gem x
finns gem y i inventory?
nej
droppar gem y
finns gem x i inventory?
nej (eftersom du inte hunnit plockat upp den första ännu)
droppar gem x

Sättet att komma runt det är väl att ändra koden så att den kollar inte bara inventory och stash utan även kollar om den just droppat gem x.

Skulle också kunna vara att den bara kör en koll per fiende och spottar ut all loot i ett svep istället för att koden kollar inför varje grej som spottas ut.

Det är bara min gissning från den lilla programmering jag lärt mig dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.