GTX 660 - EJ Kompatibelt med Z97-A.

Permalänk
Medlem

GTX 660 - EJ Kompatibelt med Z97-A.

Hej!

Jag har råkat ut för ett riktigt konstigt problem som bara uppstår när jag spelar CS:GO.
När jag väl sitter och spelar så fryser spelet och ljudet återupprepas som en trasig grammofonskiva, det sker helt random men oftast mellan tidsspannet 3-15minuter.
När detta sker kan jag tabba till skrivbordet och in i spelet igen, när jag väl gjort detta så flyter det på fint igen i någon minut eller två, sedan är det samma sak igen. Ibland funkar det inte att tabba, då får man köra ctrl alt delet och få upp taskmanager för att komma ut till skrivbordet, däremot går det alltid att hoppa in i spelet igen efter detta händer.
Är man snabb nog så kan man så ett litet meddelande nere i högra hörnet av skrivbordet som lyder:

"Display driver stopped responding and has recovered"
Display driver NVIDIA Windows Kernel mode driver version 340.52 (Yes I'm using the latest update atm) stopped responding and has successfully resolved.

Jag har nyligen bytt ut CPU och MOBO från gigabyte 990fxa och amd 8120, men grafikkortet är detsamma.

Mina nuvarande pc-specs är:

CPU: Intel i5 4690K
MOBO: Asus z97-a
GPU: Asus Geforce GTX 660
RAM: Corsair Vengance Pro 2133MHZ
PSU: Silver Power SP-600A2C (600W)
Storage: Samsung 840 Pro Series 250gb and a Samsung 7200rpm 1TB drive.

Allt detta sitter i ett fractal design R4-chassi.

Jag kör med vattenkylning till processorn och har ytterligare 6 fläktar som blåser på i chassit med ett bra luftflöde

Mina temperaturer ligger runt
CPU: 45-55c
GPU:45-57c
Resterande temperaturer är låga.

Jag kan köra Skyrim, DayZ, Left4Dead2 and Furmark Burntest utan några problem. men så fort jag öppnar och spelar CS:GO en stund så rör den om bland Nvidia-drivarna.

Jag har felsökt och gått igenom följande saker hittils.

Kört memtest på ram-minnena, dem klarade sig fint utan några errors.

Jag har även kört Intels diagnostics tools på processorn och den klarade sig på alla punkter.

Installerat om CS:GO och provat den på båda hårddiskarna.

Gjort en clean install på win7 och även testat i win8.1 före och efter att ha updaterat dem till fullo.

Flyttat på grafikkortet mellan 2 PCIExpress-portarna och testat en annan strömkabel från nätagget.

Olika drivare som sträcker sig bakåt ett år.

Installerat Nvidia-drivare utan några tillägg, tex Geforce Experience, HD Audio..

Jag har provat att installera allt som administratör och även kört allt som administratör

Jag har enableat XMP-Profile i bios.

Vet ni någonting så är jag oerhört tacksam för svar!

PS: Jag har inte klockat någon komponent i datorn.

Edit: Spelet funkade fint med 8120 och gigabyte-brädan, det är alltså efter att jag bytte dessa komponenter som spelet började strula. För att vara glasklar!

Tack på förhand!
/M

Bytte rubrik då den förra ej var relevant längre efter att ha funnit ny info.
Permalänk
Lego Master

Problemet påminner om vad jag upplevde när jag bytte till en eftermarknadskylare på mitt GTX670, och VRAM-modulerna blev för varma. Har du kollat så kylningen i kortet är ok, inte bara på kärnan?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kylningen snurrar på som den alltid har gjort så den är ok, inget damm någonstans. Jag har dessutom en 120mm-chassifläkt i golvet på chassit som sprutar upp luft rakt på grafikkortet.
Tack för det snabba svaret!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Warcu5:

Kylningen snurrar på som den alltid har gjort så den är ok, inget damm någonstans. Jag har dessutom en 120mm-chassifläkt i golvet på chassit som sprutar upp luft rakt på grafikkortet.
Tack för det snabba svaret!

Nevermind,missade raden med installation av windows:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Felet har utvecklats och har uppstått två gånger nu ute i Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Warcu5:

Felet har utvecklats och har uppstått två gånger nu ute i Windows.

Högst troligtvis är det RAM-minnes problem eller överhettning som tidigare nämnt.

Ladda ner memtest86 och boota usb stickan och låt den stå och tugga testet ett par timmar minst.

Har du kollat så alla inställningar är korrekta i bios gällande timings, volt, osv?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Jag har kört ramen med windows memory diagnostics tool, där fick jag 0 errors, men jag ska pröva memtest86 också.
I bios så vill Z-97ans bios köra ram-minnena i 1333mhz standard (Auto) såvida jag inte aktiverar XMP-profilen som rekommenderas av många användare, då trycker biosen automatiskt upp dem i rätt hastighet (2133mhz) timings och volt vet jag inte om den ändrar automatiskt, det får jag dubbelkolla. Tack för svaret, återkommer med info om det blivit bättre imorgon.

Kan tillägga att jag inte har uppdateras några bios, kan detta vara en möjlig lösning?

Permalänk
Medlem

Körde memtest86+ i 2½ timme utan några errors.
Har testat ett 550ti i datorn nu och allt funkar fint, så det måste vara grafikkortet som spökar.
Hur kan jag inte förstå..
När jag har bytt kort mellan moderkorten så har jag varit extremt noggrann, kört med esd-armband för första gången på flera år dessutom bara för att försäkra mig om att det skulle gå felfritt. Ska prova att köra grafikkortet i min gamla burk med gamla cpu'n och moderkortet, där det funkade bra innan.

Blir till att köpa ett nytt kort isåfall, har kikat på detta, http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/xfx-r... Tycker det känns otroligt prisvärt, 750W rekomenderas men dem brukar väl kunna ta i en aning va?
Vad säger ni sweclockers?

Permalänk
Lego Master

Kylpasta och värmeledande tejp är inga perfekta produkter. Så det rimligaste är fortfarande att det är överhettning av någon del av ditt grafikkort.

Prova en tredjepartskylare först, kortet i sig är ju nice. Löser det problemet har du samma prestanda till billig lagningspeng, istället för att kasta bort ett potentiellt fullt fungerande kort.

EDIT: men klart, skillnaden från en Arctic-kylare upp till ett 280 för 1700kr är ju kanske inte försvarbar med den arbetsinsats som behövs för att byta kylare. Your choice.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört GTX 660 i min gamla burk med Gigabyte 990FXA och AMD 8120 där GTX 550Ti't satt och skrattretande nog så fungerar det fint i den burken. Någon som har några idér om vad det här som händer? Tycker detta är sjukt mysko.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har hittat ett samband. Problemet verkar uppstå för folk med Z-97 mobo och just GTX 660.
Här är några trådar där folk rapporterar liknande eller exakt samma problem. Inga kompabilitets-problem enligt Asus specifikationer till moderkortet, men nu verkar dem väl ha tabbat sig?

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2241136/z97-4690k-co...

http://www.sevenforums.com/graphic-cards/339699-geforce-gtx-6...

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med mitt GTX 670 dock har jag ett Asrock z97 Moderkort.

Det funkar fint i min i7 930 rigg, men jag får random grafikdrivrutinskrasher i både spel och Windows när jag kör kortet i z97 riggen.
Jag har testat minnena dom funkar felfritt, testat köra CPU klockad och oklockat ingen skillnad.

Är det nåt med z97-styrkretsen och GTX 6xx?

Jag kör dock Win 8.1

EDIT: Kan det ha nåt att göra med PCI-E 3.0? Eftersom kortet funkar fint i s1366 och AM3+?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag har liknande problem med mitt GTX 670 dock har jag ett Asrock z97 Moderkort.

Det funkar fint i min i7 930 rigg, men jag får random grafikdrivrutinskrasher i både spel och Windows när jag kör kortet i z97 riggen.
Jag har testat minnena dom funkar felfritt, testat köra CPU klockad och oklockat ingen skillnad.

Är det nåt med z97-styrkretsen och GTX 6xx?

Jag kör dock Win 8.1

EDIT: Kan det ha nåt att göra med PCI-E 3.0? Eftersom kortet funkar fint i s1366 och AM3+?

Exakt vilket moderkort är det? Ibland finns BIOS-uppdateringar som specifikt fixar kompatibilitet med grafikkort. Ibland krävs en nyare BIOS-version för att även processorn ska fungera korrekt.

Det konstiga för trådskaparen är däremot att det endast händer i CS:GO

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag har liknande problem med mitt GTX 670 dock har jag ett Asrock z97 Moderkort.

Det funkar fint i min i7 930 rigg, men jag får random grafikdrivrutinskrasher i både spel och Windows när jag kör kortet i z97 riggen.
Jag har testat minnena dom funkar felfritt, testat köra CPU klockad och oklockat ingen skillnad.

Är det nåt med z97-styrkretsen och GTX 6xx?

Jag kör dock Win 8.1

EDIT: Kan det ha nåt att göra med PCI-E 3.0? Eftersom kortet funkar fint i s1366 och AM3+?

Ja, det måste ha med Z97'an och GTX 6XX-serien att göra. Allt pekar mot det, jag ska pröva att uppdatera mitt bios idag och se om kortet fungerar som det ska efter det.
Detta är dock det sista jag provar, fungerar det inte efter detta skickas kortet på RMA och att eventuellt (om kortet faktiskt inte är trasigt på något sätt) lämna tillbaka Z97'an och byta mot något annat moderkort.

Permalänk
Medlem

Har tagit ut GTX 660't ur gamla burken där det funkar fint och satt det i nya igen, nu med fräscha och uppdaterade bios.
Och problemet kvarstår! :/ Det måste vara moderkortet som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Exakt vilket moderkort är det? Ibland finns BIOS-uppdateringar som specifikt fixar kompatibilitet med grafikkort. Ibland krävs en nyare BIOS-version för att även processorn ska fungera korrekt.

Det konstiga för trådskaparen är däremot att det endast händer i CS:GO

Asrock z97M Pro 4
Det lustiga är ju att det händer windows också när man använder GPU-accelererade applikationer som att titta på youtube mm.

Skrivet av Warcu5:

Ja, det måste ha med Z97'an och GTX 6XX-serien att göra. Allt pekar mot det, jag ska pröva att uppdatera mitt bios idag och se om kortet fungerar som det ska efter det.
Detta är dock det sista jag provar, fungerar det inte efter detta skickas kortet på RMA och att eventuellt (om kortet faktiskt inte är trasigt på något sätt) lämna tillbaka Z97'an och byta mot något annat moderkort.

Tyvärr har jag redan senaste BIOS det kom installerat på kortet när jag köpte det.

Skrivet av Warcu5:

Har tagit ut GTX 660't ur gamla burken där det funkar fint och satt det i nya igen, nu med fräscha och uppdaterade bios.
Och problemet kvarstår! :/ Det måste vara moderkortet som spökar.

Jag ska kolla i UEFI/BIOS om jag hittar någonstans att "stänga av" PCI-E 3.0 å se om det är det som strular.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Asrock z97M Pro 4
Det lustiga är ju att det händer windows också när man använder GPU-accelererade applikationer som att titta på youtube mm.

Tyvärr har jag redan senaste BIOS det kom installerat på kortet när jag köpte det.

Jag ska kolla i UEFI/BIOS om jag hittar någonstans att "stänga av" PCI-E 3.0 å se om det är det som strular.

Jag har prövat ett GTX 550Ti i samma burk och det funkade fint. Så jag kan inte tänka mig att det har med PCI-E 3.0 att göra.
Det måste vara 6xx-serien som helt enkelt inte går ihop med Z97-an av nån jättekonstig anledning. :/

Själv har jag provat allt som går att prova, nu kör jag mitt GTX660 i tjejens dator där det funkar fint.

Slutade med att jag köpte ett nytt grafikkort till nya burken idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcu5:

Jag har prövat ett GTX 550Ti i samma burk och det funkade fint. Så jag kan inte tänka mig att det har med PCI-E 3.0 att göra.
Det måste vara 6xx-serien som helt enkelt inte går ihop med Z97-an av nån jättekonstig anledning. :/

Själv har jag provat allt som går att prova, nu kör jag mitt GTX660 i tjejens dator där det funkar fint.

Slutade med att jag köpte ett nytt grafikkort till nya burken idag.

Ok ja det är helt utanför min budget å det enda kortet jag har liggandes är ett GTS 8800 640MB så det hoppas jag att jag inte behöver byta till......

Har i alla fall ändrat nu till Gen 2 i BIOS/UEFI får se om det funkar bättre, inte hunnit spela nåt än dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu testat spela lite, dock bara dx11-spel men även testat "hårdköra" graffekortet i windows med 3st webbläsare öppna med youtube, bilder allt möjligt men inte en enda drivrutinskrash sedan jag ändra till PCI-E 2.0.

Vet inte varför men än så länge verkar det funka.....peppar peppar ta i trä å allt det där

EDIT: Vänta lite MW3 är väl inte dx11 eller? Om det nu inte är det så har jag spelat annat än dx11 också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Najs! Hur har det funkat hittils? Har du några uppdateringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcu5:

Najs! Hur har det funkat hittils? Har du några uppdateringar?

Inte en krash än så länge, dock inte spelat på ett tag eftersom Xboxen tagit all ledig tid. Men eftersom den tidigare också krashade i Windows men inte gjort det sen jag ändrade så kanske det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Kör 660 sli på z97 mobo atm.
Kom att tänka på det jag hade ett liknande problem innan jag klocka processorn lite. Tror det har med att cpun inte får tilllräckligt med ström