Återköp på Netonnet för 6 dagar sedan, fortfarande inte fått pengar?

Permalänk
Avstängd

Återköp på Netonnet för 6 dagar sedan, fortfarande inte fått pengar?

Har gjort flera återköp på netonnet. Har alltid tagit 2 dagar att få tillbaka pengarna. Det har aldrig tagit mer än 50 timmar, oftast bara 35-40. Vi pratar 10+ återköp genom åren.

Mitt senaste återköp har tagit 6 arbetsdagar nu och finns inte på kontot. Netonnet säger att pengarna är skickade. Min bank säger att de inte kan se någon transaktion. Vem ljuger? Pengarna kan inte bara försvinna.

Bara för att jag är irriterad på hela saken ska jag returnera hela datorn till netonnet och köpa på inet istället.
Vad gör man i det läget när banken skickar en till åf och åf skickar en till banken? Ber till gud?

Ändrat till en mer beskrivande rubrik
Permalänk
Medlem

Hej,
de dra enkelt ut på Tiden om att du sxplodera.De är sur på Dig du skicka tillbaka och so-de har inga Medel utom de att de kan göra so
Med Did som de just göra.Vickla av och köp non ananstans.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Har ett liknande problem gällande Stayhard.se där jag retunerade en tröja som var för stor, de säger att de har skickat pengarna men har inte fått något på kontot och det var drygt 1 månad sedan, de skickade pengarna via något som kallas SUS. kanske där problemet ligger?

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Man ber banken att skriva ut synliga transaktioner (borde synas på ditt kontoutdrag också?) och visar det för NetOnNet. Sedan kan man även be NetOnNet visa papper på att de har gjort en transaktion. Därefter kan du jämföra de båda och se vad som har gått snett.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Har gjort flera återköp på netonnet. Har alltid tagit 2 dagar att få tillbaka pengarna. Det har aldrig tagit mer än 50 timmar, oftast bara 35-40. Vi pratar 10+ återköp genom åren.

Mitt senaste återköp har tagit 6 arbetsdagar nu och finns inte på kontot. Netonnet säger att pengarna är skickade. Min bank säger att de inte kan se någon transaktion. Vem ljuger? Pengarna kan inte bara försvinna.

Bara för att jag är irriterad på hela saken ska jag returnera hela datorn till netonnet och köpa på inet istället.
Vad gör man i det läget när banken skickar en till åf och åf skickar en till banken? Ber till gud?

Om net on net har överfört pengar så har de också kvitto på det så de kan följa upp det gentemot sin bank.

Sen kan man visst bli irriterad över saker och ting här i livet. Men tendensen att påstå diverse saker om återförsäljare är lite överdriven. Sen tycker jag att stora butiker/kedjor visserligen ska tåla det och de behöver väl egentligen inte försvaras av oss vanliga dödliga. Men det blir lite tröttsamt så att man nästan inte orkar svara på "frågor" som är formulerade på så vis.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

NetOnNet vet jag kan vara huuuur långsamma som helst när det gäller återbetalning, eller för den delen att verkligen dra pengar från kontot efter köp. Tog en vecka vid ett tillfälle vill jag minnas..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Om de påstår att de skickat pengarna kan de såklart skicka en transaktionsbekräftelse till dig som styrker det.

Permalänk
Avstängd

Jag ska ringa netonnet och kräva bevis för att pengarna är skickade. Sedan ska jag skicka det till min bank.
Saken är att det aldrig tagit mer än 2 dagar när jag gjort återköp hos netonnet och det är typ 15 gånger.

Det är irriterande att jag behöver slösa bensinpengar på att åka till netonnet, sitta i telefonsamtal dygnet runt och försöka reda ut något som ska per automatik.
Ska aldrig mer handla med kort i butiker för vid kontantköp får man kontanter tillbaka vilket är så mycket bättre. Hatar sånt här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Jag ska ringa netonnet och kräva bevis för att pengarna är skickade. Sedan ska jag skicka det till min bank.
Saken är att det aldrig tagit mer än 2 dagar när jag gjort återköp hos netonnet och det är typ 15 gånger.

Det är irriterande att jag behöver slösa bensinpengar på att åka till netonnet, sitta i telefonsamtal dygnet runt och försöka reda ut något som ska per automatik.
Ska aldrig mer handla med kort i butiker för vid kontantköp får man kontanter tillbaka vilket är så mycket bättre. Hatar sånt här.

Lagen säger att du ska ha fått tillbaka pengarna inom 30 dagar från när säljaren tog emot den returnerade varan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av born_in_fire:

Har ett liknande problem gällande Stayhard.se där jag retunerade en tröja som var för stor, de säger att de har skickat pengarna men har inte fått något på kontot och det var drygt 1 månad sedan, de skickade pengarna via något som kallas SUS. kanske där problemet ligger?

SUS är en förkortning av Swedbanks UtbetalningsSystem, och används bland annat av Försäkringskassan och flera svenska kommuner för löneutbetalningar. Om det hade varit ett problem där, hade inte TS varit den enda.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Du kan väl be att få kontanter istället?

Har jag lämnat tillbaka något frågar de alltid om jag vill ha det insatt på kortet eller om jag vill ha det kontant.

På netonnet kan man bara få kontanter om man betalt med kontanter. Har man betalt med kort gäller tillgodokort eller tillbaka till kortet. Tro mig, jag vet och har frågat många gånger. Det är sluthandlat med kort nu för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Idag kom pengarna, helt sjukt segt. Undra vad som hände.

Permalänk
Medlem

Du kanske skall fundera en dag extra innan du köper saker i framtiden.
Då slipper du kanske att avreagera dig på forum när det tar mer än 50 timmar att få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

På netonnet kan man bara få kontanter om man betalt med kontanter. Har man betalt med kort gäller tillgodokort eller tillbaka till kortet. Tro mig, jag vet och har frågat många gånger. Det är sluthandlat med kort nu för mig.

Är så pga motverka pengatvätt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skippy:

Är så pga motverka pengatvätt...

Och kortbedrägerier.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Är så pga motverka pengatvätt...

Hade det varit för att motverka pengartvätt hade det alltid tagit lång tid. Jag vet inte om folk missade i mitt första inlägg att jag gjort 10-15 återköp och det alltid tagit mindre än 50 timmar. Konstigt att det tog en vecka den här gången.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Du kanske skall fundera en dag extra innan du köper saker i framtiden.
Då slipper du kanske att avreagera dig på forum när det tar mer än 50 timmar att få pengarna tillbaka.

Du kanske ska sluta vara så bitter? 7 arbetsdagar är onormalt lång tid. Till och med netonnet sa 1-2 bankdagar. Ska man då inte börja fundera efter 3-4 dagar? efter 6-7 dagar?

Permalänk
Skrivet av MiG-15 UTI:

Du kanske ska sluta vara så bitter? 7 arbetsdagar är onormalt lång tid. Till och med netonnet sa 1-2 bankdagar. Ska man då inte börja fundera efter 3-4 dagar? efter 6-7 dagar?

Tänk bara på att dagar och bankdagar inte behöver vara detsamma, lördag och söndag t.ex. är inte bankdagar. Så i ditt fall blev det så att de kom in den 5:e bankdagen det är fortfarande dåligt men inte så dåligt som det kan låta...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Tänk bara på att dagar och bankdagar inte behöver vara detsamma, lördag och söndag t.ex. är inte bankdagar. Så i ditt fall blev det så att de kom in den 5:e bankdagen det är fortfarande dåligt men inte så dåligt som det kan låta...

Nej, jag har inte räknat med helgen. Det tog 7 bankdagar för pengarna att komma in. Gjorde återköp i Måndags kväll.

Permalänk
Medlem

När man gör en retur till konto i en butik så registreras transaktionen omedelbart så länge företaget har ett online system för sina kassor(så gott som alla har det utom små kiosker och restauranger) och att detta är online vid tillfället, man skriver på ett papper och får en kopia på transaktionen om man vill. Pengarna går ut från företagets konto så gott som omedelbart. Sen är det upp till banken att föra över pengarna, dessa kan vara varierande snabba så främst handlar det om vilken bank företaget använder men även vilken bank kunden har spelar roll.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Om det kommer till kortbetalningar så görs utbetalningen när dagsavslutet görs. Dvs om du gör återköpet på Måndagen så har man oftast pengarna på Tisdagen.

Däremot om det är via internet, säg att de skall göra en girobetalning, då kan det ta tid.

Måndagen tas ärendet emot, Tisdagen gör de själva återbetalningen, sedan med Bankgiro tar det 2-3 dagar, och då är vi helt plötsligt på Fredag, och mycket väl kan pengarna komma på Måndagen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Bara en rent nyfiken fråga: Vad/hur gör du när du handlar för att komma upp i så många återköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Bara en rent nyfiken fråga: Vad/hur gör du när du handlar för att komma upp i så många återköp?

En väldigt bra fråga, kanske dags att ta reda på vad man egentligen ska köpa innan man köper? Ständiga återköp drabbar dessutom alla andra kunder i slutänden, så, tack så mycket...

Permalänk
Inaktiv

Det kan hända att NetonNet bara kör utbetalningar en gång i veckan. Frågan är om de satte in pengar på ditt konto (utanordning) eller backade din korttransaktion. Det sistnämnda går klart fortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Hade det varit för att motverka pengartvätt hade det alltid tagit lång tid. Jag vet inte om folk missade i mitt första inlägg att jag gjort 10-15 återköp och det alltid tagit mindre än 50 timmar. Konstigt att det tog en vecka den här gången.

***bort/mod*** de förhindrar pengatvätt genom att endast betala tillbaka kontanter om kunden betalade med kontanter från början. det har ingenting med tiden det tog för dig.

och dessutom kanske du borde börja tänka dig för vad du köper istället, så du slipper göra återköp stup i kvarten och köra ner netonnet i graven.

§1.1
Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

***bort/mod*** de förhindrar pengatvätt genom att endast betala tillbaka kontanter om kunden betalade med kontanter från början. det har ingenting med tiden det tog för dig.

och dessutom kanske du borde börja tänka dig för vad du köper istället, så du slipper göra återköp stup i kvarten och köra ner netonnet i graven.

Jag misstolkade hans inlägg. Så var det med det. Det förstår jag väl också att man inte kan få kontanter om man betalt med kort. Jag skrev bara att det inte går då någon skrev att hen hade fått kontanter vid kortköp.

Jag får göra hur mycket återköp jag vill. Jag sätter inte reglerna, jag spelar bara efter de regler och villkor netonnet fastställt.

Permalänk
Medlem

bruka ta 7-10 dagar från de butiker jag har skickat tillbaka en vara till, för att få tillbaka mina pengar

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Har du gjort 10+ återköp på netonnet och detta är enda gången det har krånglat tycker jag det är ganska okej?
Dem är ju mer än 90%´iga helt ok enligt mig..

Gött att det löste sig tillslut.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort inlägg som stred mot §1.1, vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå.
§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...