Permalänk
Medlem

LG 60PB560V (eller 660V)

Hej hej.

Jag undrar om någon här, har någon av dessa tv-apparater och spelar på dem?

Hur är dem att spela på i sådanafall?

Har nämligen läst att 660 ska ha en input-lag på över 70 ms, och det är ju inte särskilt bra?

Mvh

Patrik

Permalänk
Avstängd

Köpte precis en 560V, den är på väg hem till mig just nu. Den är ju sjukt billig och de få kundomdömen och liknande som finns är överlag bra. Jag stack till Mediamarkt för ett par veckor sedan och kollade på typ den, jag tror det var 660V där men det ska väl vara samma panel fast inga smartfunktioner, bara en HDMI och så. Den såg helt horribel ut dock. Typ som en analog signal med trasig antennkabel eller liknande, sjukt mycket sämre än alla andra apparater som visade samma slinga. Det gjorde mig lite tveksam förstås, men jag kan inte tänka mig att den är så kass för i så fall hade ingen någonsin varit nöjd med den liksom. Snarare måste den vara helt fel inställd eller nåt liknande. En misstanke är att det är en strategi från butiken för då kan de peka på denna och säga typ: "Se vad man får om man inte betalar ordentligt..." eller så.

Den kommer som sagt till mig under eftermiddagen så ska jag koppla in och testa lite, sen kan jag ge mitt omdöme imorgon typ. Jag vet inte om jag kan känna skillnad på säg 35 ms eller 70 i lagget dock.

Permalänk
Medlem

Vad spelar du för spel när du tänkt testa?

Har nämligen beställt en sån, 560V, men fått kalla fötter...

Skulle väldigt mycket uppskatta ett snabbt svar, om jag ska avbeställa eller inte!

Permalänk
Avstängd

Tjena. Nu har jag packat upp, installerat och testat lite.

Kartongen är sjukt stor, vilket knappast är en överraskning. Foten var ett helvete att sätta på eftersom vi bara var två, minst tre så ska det inte vara några större problem (eller om man vågar lägga teven ner, men det ska man väl inte med plasmor vad jag förstår). Nu fick en stå och hålla ena änden av teven medan den andra änden låg på tevebänken och jag låg på golvet och skruvade för glatta livet. Att teven är blank och hal gjorde inte saken lättare heller.

Bilden är överlag bra. Första intrycket var mycket bra men i jämförelse med min laptop som har IPS-skärm så ter den sig ganska blek i färgerna. Svärtan är heller inget att hurra över direkt. Men jag har inte kalibrerat på något sätt än, bara stängt av de värsta bovarna som bildförbättrare osv. Flytet är mycket bra och skärpan likaså. Skärpan är ju inte riktigt i klass med en LCD i toppklass förstås men hade man velat ha superskarp bild så hade man väl inte riktat in sig på en plasma liksom.

Analog TV ser ut som skit men det har inget att göra med teven. Digital TV såg mycket bättre ut på min gamla teve men på denna så är den nästan lika kass som den analoga. Storleken gör ju att problem framstår mycket tydligare. Jag har inga HD-kanaler så jag kan inte uttala mig om det. HD bild från andra källor ser mycket bra ut dock, både 720 och 1080p, så det borde inte vara några problem med HDTV.

Jag har testat några spel, dels några FPS på 360 och PS3 och inga problem. Dels en del lite snabbare spel som kräver mer precision som SMB 1, 2, 3 och New SMB, vilka också fungerade utmärkt, alla hopp landade där jag ville osv. Jag har inte kopplat in min speldator än dock. Jag har inga som helst problem med inputlag i alla fall men ska man främst spela på en teve så kanske man bör titta på en LCD främst istället.

Ljudet är inte så mycket att hurra för direkt men bra mycket bättre än min gamla plasma. Ingen hörlursutgång är lite av ett nerköp förstås, tidigare så körde jag ett par högtalare via den utgången för att få mycket bättre ljud men nu går inte det. Optisk ut finns dock. Min tanke är att köpa typ en 5.1 receiver med inbyggd HDMI-växel och på så sätt få hyfsat ljud, kanske via den optiska utgången om inte HDMI stöder ARC vilket jag inte vet om den gör, och dessutom fler HDMI-ingångar.

Jag kan återkomma med fler intryck när jag kalibrerat och när den är "inbränd".

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för svar!
Låter riktigt lovande

Permalänk
Medlem

Grym tv! Har inte ändrat någonting och är hur nöjd som helst
Skickade tillbaka en LCD-LED och köpte denna och FAN vilken skillnad!
Att dom ska lägga ner plasma förstår jag inte alls..
Denna får ju räcka resten av livet asså :P:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tjena. Nu har jag packat upp, installerat och testat lite.

Kartongen är sjukt stor, vilket knappast är en överraskning. Foten var ett helvete att sätta på eftersom vi bara var två, minst tre så ska det inte vara några större problem (eller om man vågar lägga teven ner, men det ska man väl inte med plasmor vad jag förstår). Nu fick en stå och hålla ena änden av teven medan den andra änden låg på tevebänken och jag låg på golvet och skruvade för glatta livet. Att teven är blank och hal gjorde inte saken lättare heller.
Jag kan återkomma med fler intryck när jag kalibrerat och när den är "inbränd".

Jag packade upp och satte ihop TVn själv och jag väger 60kg. Vilket helvete De beiga färgerna i dagsljus i t.ex Hobbit är dåliga och bleka och svärtan är dålig. Men jag gav den ändå 10/10 på prisjakt just pga storleken. Jag har inte lyckats få TV-ljud till recievern, så jag har bara 5.1 ljud när jag ser på netflix/torrents på TVn, men inte analog TV. Men det spelar ingen roll egentligen då jag inte ser på TV för bilden är så kass på dessa apparater.

ALLA som kommer hem till mig märker TVn det första dom gör och säger WOW

Skrivet av vizzon:

Grym tv! Har inte ändrat någonting och är hur nöjd som helst
Skickade tillbaka en LCD-LED och köpte denna och FAN vilken skillnad!
Att dom ska lägga ner plasma förstår jag inte alls..
Denna får ju räcka resten av livet asså :P:D

Du måste ändra bildläge iallafall, det ska vara "Cinema" eller "Standard", asbsolut inte "Vivid/Livfull"

Köp denna snabbt allihopa, om ni inte har mer pengar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Soros:

Jag packade upp och satte ihop TVn själv och jag väger 60kg. Vilket helvete De beiga färgerna i dagsljus i t.ex Hobbit är dåliga och bleka och svärtan är dålig. Men jag gav den ändå 10/10 på prisjakt just pga storleken. Jag har inte lyckats få TV-ljud till recievern, så jag har bara 5.1 ljud när jag ser på netflix/torrents på TVn, men inte analog TV. Men det spelar ingen roll egentligen då jag inte ser på TV för bilden är så kass på dessa apparater.

ALLA som kommer hem till mig märker TVn det första dom gör och säger WOW

Du måste ändra bildläge iallafall, det ska vara "Cinema" eller "Standard", asbsolut inte "Vivid/Livfull"

Köp denna snabbt allihopa, om ni inte har mer pengar!

Exportlägena ger lite mer inställningsmöjligheter än de andra...

Permalänk

Är rätt sugen då CDON har den uppe för 4990 kr just nu!

För er som redan har den så undrar jag om man kan spela nedladdade mkv filer med dts ljud utan några problem? Hade främst tänkt att se på film/serier på den!

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DesertFuneral:

Är rätt sugen då CDON har den uppe för 4990 kr just nu!

För er som redan har den så undrar jag om man kan spela nedladdade mkv filer med dts ljud utan några problem? Hade främst tänkt att se på film/serier på den!

Tack på förhand!

Köpte min för 6000 kr, skruvade isär den, ökade till max på 2 st reglage på kretskortet för mörkare svart:
Grymt bra bild för pengarna! Nu till din fråga:
Det är ingen smart-tv om du trodde det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Köpte min för 6000 kr, skruvade isär den, ökade till max på 2 st reglage på kretskortet för mörkare svart:
Grymt bra bild för pengarna! Nu till din fråga:
Det är ingen smart-tv om du trodde det?

Hej!

Vilka reglage var detta? finns det någon guide?

Du menade alltså att du tog av bakdelen av chassiet och ändra på några fysiska reglage? låter märkligt...men ja är iofs inte insatt alls i en TVs elektronik...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralle_81:

Hej!

Vilka reglage var detta? finns det någon guide?

Du menade alltså att du tog av bakdelen av chassiet och ändra på några fysiska reglage? låter märkligt...men ja är iofs inte insatt alls i en TVs elektronik...

Stämmer bra det!
Lägg Plasman ned horisontalt med skärmen nedåt, skruva bort foten, skruva bort bakstyckets alla skruvar & avlägsna bakstycket:

Skruva nu(enbart) reglagen "SET_UP" & "SET_DN" medsols försiktigt tills det tar stopp:

Rör ingenting annat, skruva ihop din LG Plasma igen & njut av din nya bättre svart.
Varsågod!

Med vänliga hälsningar
r3mpuh

EDIT@ Jag moddade min TV innan jag startade upp den för första gången.
Hade jag varit du hade jag nog låtit den varit avstängd ett par timmar både före demontering för din egna säkerhet,
samt ett par timmar efter att du ställt den upp igen innan du startar den igen för själva plasmans skull.
Men sedan har jag tvångstankar; men så länge du inte rör något på kretskorten i onödan & väntar 45 min innan uppstart så bli det superb!
(Är du nojig så notera på papper hur reglagen var ställda från början samt hur långt medsols du kunde skruva dom, så har du möjlighet att reglera tillbaks original.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Stämmer bra det!
Lägg Plasman ned horisontalt med skärmen nedåt, skruva bort foten, skruva bort bakstyckets alla skruvar & avlägsna bakstycket:
http://www.bilddump.se/bilder/20141128040041-109.228.144.35.j...

Skruva nu(enbart) reglagen "SET_UP" & "SET_DN" medsols försiktigt tills det tar stopp:
http://www.bilddump.se/bilder/20141128040221-109.228.144.35.j...

Rör ingenting annat, skruva ihop din LG Plasma igen & njut av din nya bättre svart.
Varsågod!

Med vänliga hälsningar
r3mpuh

EDIT@ Jag moddade min TV innan jag startade upp den för första gången.
Hade jag varit du hade jag nog låtit den varit avstängd ett par timmar både före demontering för din egna säkerhet,
samt ett par timmar efter att du ställt den upp igen innan du startar den igen för själva plasmans skull.
Men sedan har jag tvångstankar; men så länge du inte rör något på kretskorten i onödan & väntar 45 min innan uppstart så bli det superb!
(Är du nojig så notera på papper hur reglagen var ställda från början samt hur långt medsols du kunde skruva dom, så har du möjlighet att reglera tillbaks original.)

Du är min gud! Det är det enda med bilden jag har irriterat mig lite på att den varit lite, lite grådassig ibland. Detta kommer göra att jag älskar TVn

Är det samma för 660 och 560?

-----------------------------------------------

Tips till OT, köp denhär: https://www.hembiobutiken.se/produkter/soundbars/soundbar/192...

SJUKT bra pris idag, hugg till bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stn1337:

Du är min gud! Det är det enda med bilden jag har irriterat mig lite på att den varit lite, lite grådassig ibland. Detta kommer göra att jag älskar TVn

Är det samma för 660 och 560?

-----------------------------------------------

Tips till OT, köp denhär: https://www.hembiobutiken.se/produkter/soundbars/soundbar/192...

SJUKT bra pris idag, hugg till bara.

Det var så lite så; jag med!
Stämmer bra det; identiskt procedur för 560 & 660.

Med vänliga hälsningar
r3mpuh

Permalänk

Bildinställningar

Hej.

Ser många har köpt denna billiga sak. Och nu även ja. Ser också att många googlat om bra bildinställning som många postat. Jag hittar inga alls. Försökt överallt. Känns som 560v heter något annat utomlands. Kan någon länka mig bra inställningar för 560v? Skulle va riktigt tacksamt!! Fridens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Stämmer bra det!
Lägg Plasman ned horisontalt med skärmen nedåt, skruva bort foten, skruva bort bakstyckets alla skruvar & avlägsna bakstycket:
http://www.bilddump.se/bilder/20141128040041-109.228.144.35.j...

Skruva nu(enbart) reglagen "SET_UP" & "SET_DN" medsols försiktigt tills det tar stopp:
http://www.bilddump.se/bilder/20141128040221-109.228.144.35.j...

Rör ingenting annat, skruva ihop din LG Plasma igen & njut av din nya bättre svart.
Varsågod!

Med vänliga hälsningar
r3mpuh

EDIT@ Jag moddade min TV innan jag startade upp den för första gången.
Hade jag varit du hade jag nog låtit den varit avstängd ett par timmar både före demontering för din egna säkerhet,
samt ett par timmar efter att du ställt den upp igen innan du startar den igen för själva plasmans skull.
Men sedan har jag tvångstankar; men så länge du inte rör något på kretskorten i onödan & väntar 45 min innan uppstart så bli det superb!
(Är du nojig så notera på papper hur reglagen var ställda från början samt hur långt medsols du kunde skruva dom, så har du möjlighet att reglera tillbaks original.)

Oj, nice guide!

Vad exakt är det dessa reglage gör för bilden?

Är det skadligt för TVn, tänkte på om det sliter mer på bilden eller liknande?

Bryts garantin? dvs är det någon plombering man bryter?

Varför skall man vänta främst efteråt innan man startar den?

Många frågor, ber om ursäkt för det...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celestial303:

Hej.

Ser många har köpt denna billiga sak. Och nu även ja. Ser också att många googlat om bra bildinställning som många postat. Jag hittar inga alls. Försökt överallt. Känns som 560v heter något annat utomlands. Kan någon länka mig bra inställningar för 560v? Skulle va riktigt tacksamt!! Fridens!

Jag hittade detta när jag ställde in min tv, men panelerna är inte exakt identiska så kan skilja sig i inställningar. Dock ger det en bra fingervisning.

Expert1

Panel light: 99
Contrast: 96
Brightness: 53
H-Sharpness: 8
V-Sharpness: 8
Color: 50
Tint: G1

Expert Control

Dynamic Contrast: Off
Super Resolution : Off
Color Gamut: Wide
Edge Enhancer: Off
Color Filter: Off
Expert Pattern: Grayed Out
Gamma: 2.4

White Balance

Color Temp: Warm 2
Method: 2 Points
Pattern: Outer
Points: High
Red: - 8
Green: 0
Blue: + 6
Points : Low
Red : -1
Green: -3
Blue: +4

Color Management System

Yellow: 4,0,6
Red:-6,0,0
Green:4,0,6
Blue:3,0,0
Cyan:5,0,5
Magenta:4,-3,-7

Picture Options

Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off
Black Level: Low
Real Cinema: Grayed Out
Motion Eye Care: Grayed Out
True Motion: User 3/10

Permalänk
Medlem

Det blev ett inköp av LG 60PB560V, skall bli spännande att se hur bilden är osv.

1 st HDMI bryr jag mig inte riktigt om då jag ändå kopplar allting via min Onkyo TX-NR1007 receiver

Skall def göra ändringen i svärta när jag får hem TVn....:)

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk

Har haft min i lite mer än 2 månader nu och jag tackar så hjärtligt r3mpuh för tipset! Funderar på att göra detta ingreppet själv då jag önskar lite bättre svärta av denna plasma. Och för andra som är intresserade av denna TV men blir lite bortskrämda av antalet HDMI ingångar så säger jag detta: HDMI switch och lite No More Nails och smack up bak på tv'n

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Grymt!! Tack! Nu ska det tweakas!!

Skrivet av stn1337:

Jag hittade detta när jag ställde in min tv, men panelerna är inte exakt identiska så kan skilja sig i inställningar. Dock ger det en bra fingervisning.

Expert1

Panel light: 99
Contrast: 96
Brightness: 53
H-Sharpness: 8
V-Sharpness: 8
Color: 50
Tint: G1

Expert Control

Dynamic Contrast: Off
Super Resolution : Off
Color Gamut: Wide
Edge Enhancer: Off
Color Filter: Off
Expert Pattern: Grayed Out
Gamma: 2.4

White Balance

Color Temp: Warm 2
Method: 2 Points
Pattern: Outer
Points: High
Red: - 8
Green: 0
Blue: + 6
Points : Low
Red : -1
Green: -3
Blue: +4

Color Management System

Yellow: 4,0,6
Red:-6,0,0
Green:4,0,6
Blue:3,0,0
Cyan:5,0,5
Magenta:4,-3,-7

Picture Options

Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off
Black Level: Low
Real Cinema: Grayed Out
Motion Eye Care: Grayed Out
True Motion: User 3/10

Permalänk

Nu har du kört ett par dagar med ändrade reglage. Hur funkar det? Ser det forfarande bra ut? Jag tycktes höra i någon tråd att det blev lite tearing och lite problem efter att man ändrat reglagen. Stämmer detta? Eller kör den på fin fint?

Skrivet av r3mpuh:

Köpte min för 6000 kr, skruvade isär den, ökade till max på 2 st reglage på kretskortet för mörkare svart:
Grymt bra bild för pengarna! Nu till din fråga:
Det är ingen smart-tv om du trodde det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celestial303:

Nu har du kört ett par dagar med ändrade reglage. Hur funkar det? Ser det forfarande bra ut? Jag tycktes höra i någon tråd att det blev lite tearing och lite problem efter att man ändrat reglagen. Stämmer detta? Eller kör den på fin fint?

vilken tråd då?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Vad tror ni är bäst att satsa på, denna eller någon 50" LED för liknande pris? Ser mest TV-Serier och filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vad tror ni är bäst att satsa på, denna eller någon 50" LED för liknande pris? Ser mest TV-Serier och filmer.

Isåfall är det en plasma du ska ha utan tvekan! Kör hårt innan dessa prisvärda godingar försvinner från lager, de har slutat tillverkats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Isåfall är det en plasma du ska ha utan tvekan! Kör hårt innan dessa prisvärda godingar försvinner från lager, de har slutat tillverkats.

Aha, då blir det spännande att vänta tills mellandagsrean som jag tyvärr måste göra. Antar att inga andra stora plasmor finns som fortfarande tillverkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Aha, då blir det spännande att vänta tills mellandagsrean som jag tyvärr måste göra. Antar att inga andra stora plasmor finns som fortfarande tillverkas?

Tyvärr, LGs plasmor var dom sista som tillverkades, men även LG lade ner tillverkning nyligen.

http://cdon.se/hemelektronik/lg/60-plasma-tv-lg-60pb560v-p274...

http://cdon.se/start/k%C3%B6p_nu_-_betala_i_januari_2015/

Permalänk
Medlem

Hejsan köpte en 60PB560V för en månad sedan och är faktiskt riktigt nöjd, den levrerar riktigt bra bild efter lite inställningar men jag har ett problem som inte borde vara tv relaterat... Som sagt bytte jag tvn mot min gamla philips 42" lcd historia som hade ett par år på nacken. Efter bytet, observera att inga inställningar i förstärkaren (Sony Str-dn1040) eller kablar byttes ut och nu får jag bara ut pcm ljud i förstärkaren. Tidigare hade jag ut alla olika format DTS-HD MA exempelvis. Kan detta bero på att tv:n ställer till det. Självklart så har jag kopplat in htpc (xmbc)/bluray xbox i förstärkaren och kör output porten till tv:n. Hittar inga tyvärr inga inställningar som man kan ändra om ljudet i tv:n. Kan man slå av simplink någonstans? Är det någon annan som har råkat ut för det här när ni bytte till Plasma TV 60PB560V/660V?

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellb0y:

Hejsan köpte en 60PB560V för en månad sedan och är faktiskt riktigt nöjd, den levrerar riktigt bra bild efter lite inställningar men jag har ett problem som inte borde vara tv relaterat... Som sagt bytte jag tvn mot min gamla philips 42" lcd historia som hade ett par år på nacken. Efter bytet, observera att inga inställningar i förstärkaren (Sony Str-dn1040) eller kablar byttes ut och nu får jag bara ut pcm ljud i förstärkaren. Tidigare hade jag ut alla olika format DTS-HD MA exempelvis. Kan detta bero på att tv:n ställer till det. Självklart så har jag kopplat in htpc (xmbc)/bluray xbox i förstärkaren och kör output porten till tv:n. Hittar inga tyvärr inga inställningar som man kan ändra om ljudet i tv:n. Kan man slå av simplink någonstans? Är det någon annan som har råkat ut för det här när ni bytte till Plasma TV 60PB560V/660V?

Stäng av ARC HDMI (audio return channel HDMI) på receivern eller likvärdig inställning, kanske är det som strular?

PS. CDON har annullerat min order på TVn, vet ej varför - väntar fortfarande på svar från dem.....riktiga idioter på CDON. Kommer beställa min från Komplett för 5555 så fort jag får bekräftat att ordern är annullerad helt o hållet.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk

Fick min från CDON idag och hela skärmen är typ sprucken. T om större bitar hade lossnat på båda sidorna inuti skärmen. Snacka om besviken. Ville så sjukt gärna bara sätta igång och kolla på den.

Frågan är hur i helvetia kan den gått så sönder? Ser inga direkta skador på emballaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celestial303:

Fick min från CDON idag och hela skärmen är typ sprucken. T om större bitar hade lossnat på båda sidorna inuti skärmen. Snacka om besviken. Ville så sjukt gärna bara sätta igång och kolla på den.

Frågan är hur i helvetia kan den gått så sönder? Ser inga direkta skador på emballaget.

Den har förmodligen legat ner under transport. Tyngden av en så stor skärm kan då knäcka den.