Com Hem + Netgear CG3100 (använda enbart som modem) + ASUS RT-N56U (använda som router)

Permalänk
Medlem

Com Hem + Netgear CG3100 (använda enbart som modem) + ASUS RT-N56U (använda som router)

Hej där.

Då jag har bredband från Com Hem ingick även Netgear CG3100 som jag tvingas använda för att få åtkomst till internet.

Jag har införskaffat mig en ASUS RT-N56U som jag tänkt använda tillsammans med min Netgear CG3100 och på något sätt få CG3100 att enbart användas som ett modem.

Problemet är då att jag inte får någon internetåtkomst på min RT-N56U, samt att jag inte riktigt vet hur jag ska koppla allt samman.

Då CG3100 använder sig utav koaxialkabel för att få internetåtkomst, hade jag tänkt att på nåt vis få över internetåtkomsten via LAN (på CG3100) till WAN (på RT-N56U). Går det?

Jag vill alltså att RT-N56U ska ta hand om allt och CG3100 enbart som modem.

Hur ska jag gå till väga?

Uppskattar all typ av hjälp,
Cable

Permalänk
Medlem

logga in på modemet genom att skriva 192.168.0.1 i webbläsaren.
Minns jag inte fel är inlog info:
user: Admin
Password: Password

Sen letar du fram "bridge" och kryssar i den.
Då stänger du av routerläget och använder endast den som ett modem, koppla sedan en ethernetkabel från valfri LAN-port till ethernet-porten på Asus routern (på min router är den markerad med blått).
Logga sedan in på Asus:en via 192.168.1.1
Häreftert är jag lite osäker men om jag inte minns fel så följer du bara internet setup guiden.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

logga in på modemet genom att skriva 192.168.0.1 i webbläsaren.
Minns jag inte fel är inlog info:
user: Admin
Password: Password

Sen letar du fram "bridge" och kryssar i den.
Då stänger du av routerläget och använder endast den som ett modem, koppla sedan en ethernetkabel från valfri LAN-port till ethernet-porten på Asus routern (på min router är den markerad med blått).
Logga sedan in på Asus:en via 192.168.1.1
Häreftert är jag lite osäker men om jag inte minns fel så följer du bara internet setup guiden.

Jag fick det att fungera.

Behöver göra följande:

  • Återställde både CG3100 och RT-N56U

  • Kopplade in min ethernetkabel till RT-N56U för att ställa in allt som krävdes (följde internetinstallationsguiden, ställde in LAN-IP:et till 192.168.0.2 (där CG3100 bör ha 192.168.0.1, m.m.)

  • Kopplade sedan tillbaka min ethernetkabel till CG3100 för att ställa in allt där, som att stänga av brandväggen, trådlösa nätervket, DHCP-servern, etc, och till sist NAT:en)

  • Sedan kopplade jag tillbaka ethernetkabeln till RT-N56U och sedan kopplade jag WAN från routern till CG3100:s LAN-port (notera, första porten fungerade ej, men jag bytte till andra porten och det fungerade)

  • Nu har man internetåtkomst och nu kan man göra vad man vill i princip då routern tar hand om allt och CG3100 är enbart som ett modem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Jag fick det att fungera.

Behöver göra följande:

  • Återställde både CG3100 och RT-N56U

  • Kopplade in min ethernetkabel till RT-N56U för att ställa in allt som krävdes (följde internetinstallationsguiden, ställde in LAN-IP:et till 192.168.0.2 (där CG3100 bör ha 192.168.0.1, m.m.)

  • Kopplade sedan tillbaka min ethernetkabel till CG3100 för att ställa in allt där, som att stänga av brandväggen, trådlösa nätervket, DHCP-servern, etc, och till sist NAT:en)

  • Sedan kopplade jag tillbaka ethernetkabeln till RT-N56U och sedan kopplade jag WAN från routern till CG3100:s LAN-port (notera, första porten fungerade ej, men jag bytte till andra porten och det fungerade)

  • Nu har man internetåtkomst och nu kan man göra vad man vill i princip då routern tar hand om allt och CG3100 är enbart som ett modem

Har kämpat med det här i två kvällar, läst otaliga trådar som alla hävdar att det "bara" är att inaktivera NAT. Inte så bara vill jag påstå. Följde nu dina punkter och äntligen funkar det! Tack för en utförlig guide!

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

tack för tråden...

jag hade typ samma problem, och här hittade jag lösningen. kanske någon mer hittar detta i framtiden?

Med hänvisning till Cables 5 punkter...

1. Behövs förmodligen inte?
2. Behövs inte, CG3100 nås numera (efter nästa punkt) via 192.168.100.1
3. Ja, stäng av WIFI, DHCP och NAT.
(Hittar ej brandväggsinställningar, hittar ej någon "main menu" och inge "content filtering"???)
någon ide någon?, eller kan man skippa detta?
4. BINGO! 1an funkar inte, detta hade jag aldrig kommit på att prova.

Till Netgear: Hade det varit så jobbigt att skriva den raden i manualen? Skulle sparat mig många timmar...

tjo