Vart kan man köpa dessa som privatperson?

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa dessa som privatperson?

Jo, jag undrar vart man kan köpa dessa som privatperson: http://www.ebutiken.gsab.se/web/guest/esales;jsessionid=CA2F7...

Har inte hittat någonstans att köpa denna typ av "skjutglaslist".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, jag undrar vart man kan köpa dessa som privatperson: http://www.ebutiken.gsab.se/web/guest/esales;jsessionid=CA2F7...

Har inte hittat någonstans att köpa denna typ av "skjutglaslist".

Hos din lokala glasmästare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Hos din lokala glasmästare.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har bara i aluminium som är betydligt dyrare än vad jag tänker mig att plast-listen ska vara.

Borde finnas något alternativt ställe att leta på.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, jag undrar vart man kan köpa dessa som privatperson: http://www.ebutiken.gsab.se/web/guest/esales;jsessionid=CA2F7...

Har inte hittat någonstans att köpa denna typ av "skjutglaslist".

Maila butiken du hitta den där på å fråga om dom kan tänka sig sälja till dig som privatperson eller om dom vet någon annan butik som kan tänkas ha samma i just plast

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Maila butiken du hitta den där på å fråga om dom kan tänka sig sälja till dig som privatperson eller om dom vet någon annan butik som kan tänkas ha samma i just plast

Jo, jag tänkte göra det. Men ville höra om någon här på forat visste något. Dessa lister är relativt vanliga ändå, borde finnas som tillbehör till möbelsnickare eller liknande. Ska även pröva ringa runt lite imorn.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

En googlesökning på "E-profil" ger mig flera resultat på tyska eBay och på Terrarienworld.de. De sistnämnda saknar information om frakt, tyvärr, så man bör nog fråga först.

Jag har aldrig haft några problem att köpa från Tyskland, på eBay eller från e-butiker. Frakt med Deutsche Post till Sverige brukar vara billigare än med Posten i andra riktningen.
"Überweisung" på tyska eBay betyder "banköverföring" och det finns lag på att det ska gå att göra gratis inom hela EU, vilket det blir om man gör det via Internetbank och inte lyckas kryssa i att man ska betala för extratjänster. Du behöver mottagarens SWIFT/IBAN-kod och BIC-nummer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

En googlesökning på "E-profil" ger mig flera resultat på tyska eBay och på Terrarienworld.de. De sistnämnda saknar information om frakt, tyvärr, så man bör nog fråga först.

Jag har aldrig haft några problem att köpa från Tyskland, på eBay eller från e-butiker. Frakt med Deutsche Post till Sverige brukar vara billigare än med Posten i andra riktningen.
"Überweisung" på tyska eBay betyder "banköverföring" och det finns lag på att det ska gå att göra gratis inom hela EU, vilket det blir om man gör det via Internetbank och inte lyckas kryssa i att man ska betala för extratjänster. Du behöver mottagarens SWIFT/IBAN-kod och BIC-nummer.

Jo, men att beställa ifrån Tyskland känns ju lite konstigt för ett par sketna lister i plast. Det borde ju finnas någonstans här hemma i Svearike.

Kostar för övrigt 165:-/m (både över och under) i aluminium hos min lokala glasmästare. Jag tänker mig att nåt i plast inte borde kosta mer än ~50:-/m.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jo, jag undrar vart man kan köpa dessa som privatperson: http://www.ebutiken.gsab.se/web/guest/esales;jsessionid=CA2F7...

Har inte hittat någonstans att köpa denna typ av "skjutglaslist".

vilka skenor i plast menar du?

de du länkade till är också i alu.

Övrigt:
Dimension: 13x8x3,5 mm.Underskena av aluminium med 2 spår för 4 mm glas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vilka skenor i plast menar du?

de du länkade till är också i alu.

Övrigt:
Dimension: 13x8x3,5 mm.Underskena av aluminium med 2 spår för 4 mm glas.

Det vitala var alltså utseendet på listen då jag inte fick fram ett bra namn på den. E-profil i plast är det jag är ute efter.

Eller tja, jag skiter väl i vad det är för material egentligen. Vill bara få ner priset då jag tycker det inte borde behöva kosta så mycket.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, men att beställa ifrån Tyskland känns ju lite konstigt för ett par sketna lister i plast. Det borde ju finnas någonstans här hemma i Svearike.

Visst, men får kanske några flera "leads" att söka på i alla fall.

Men hur mycket ska du ha, och vad är dina toleranser på storlek?
Det brukar finnas L-profil i PVC i varje bygghandel. Det skulle kanske gå att skära till och limma ihop ... beroende på vad du ska göra förstås.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att listerna är gjorda för typ skjutdörrar vilket gör att plast inte skulle hålla i längden så inte säkert det finns i plast.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Visst, men får kanske några flera "leads" att söka på i alla fall.

Men hur mycket ska du ha, och vad är dina toleranser på storlek?
Det brukar finnas L-profil i PVC i varje bygghandel. Det skulle kanske gå att skära till och limma ihop ... beroende på vad du ska göra förstås.

Ska ha 1m över och under, till en början. Storleksmässigt går det väl med 3-6mm. Ju tjockare glas desto dyrare blir det också, om än med bara några kr/kvm. Tanken är väl att bygga mer så om det blir billigare köper jag ju gärna på mig en del. Finns ju även u-profil som jag funderat på att knåpa ihop, men ser också ut att bli dyrare. En polare föreslog kabel-lister (såna man gömmer kablar i), men har inte hittat någon tunn nog.

Ja, det är till terrarium-bygge Egentligen inte dator-relaterat alltså, men ändå!

Skrivet av vinylens:

Problemet är väl att listerna är gjorda för typ skjutdörrar vilket gör att plast inte skulle hålla i längden så inte säkert det finns i plast.

Jo, det kallas väl "skjutglaslist" i folkmun. Vad jag vet ska det fungera ypperligt med plast också (på de tyska sidor man lätt hittar till kör de hårt med PVC). Har ju bl.a. hittat dessa:

http://www.alucon.se/skjutdorrslist-3-meter-xcet-3-d/260-0
http://www.tropiskarum.se/Produkter_REPTIL_Terrarium.html (längst ner, de för 4mm ser ut att vara i plast)

Om inte annat lär jag ju få köpa de i aluminium. Men det grämer mig fortfarande att behöva kasta ut 160:-/m för något som inte kan kosta mer än några kr i råvaru-kostnad.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kostnadsmässigt är det inte alls säkert det kostar så lite som du tror, har köpt lister till andra saker där en plastlist gått lös på hundralappar Är aluminum ett valbart alternativ utan nackdelar så kör på det!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ska ha 1m över och under, till en början. Storleksmässigt går det väl med 3-6mm. Ju tjockare glas desto dyrare blir det också, om än med bara några kr/kvm. Tanken är väl att bygga mer så om det blir billigare köper jag ju gärna på mig en del. Finns ju även u-profil som jag funderat på att knåpa ihop, men ser också ut att bli dyrare. En polare föreslog kabel-lister (såna man gömmer kablar i), men har inte hittat någon tunn nog.

Ja, det är till terrarium-bygge Egentligen inte dator-relaterat alltså, men ändå!

Jo, det kallas väl "skjutglaslist" i folkmun. Vad jag vet ska det fungera ypperligt med plast också (på de tyska sidor man lätt hittar till kör de hårt med PVC). Har ju bl.a. hittat dessa:

http://www.alucon.se/skjutdorrslist-3-meter-xcet-3-d/260-0
http://www.tropiskarum.se/Produkter_REPTIL_Terrarium.html (längst ner, de för 4mm ser ut att vara i plast)

Om inte annat lär jag ju få köpa de i aluminium. Men det grämer mig fortfarande att behöva kasta ut 160:-/m för något som inte kan kosta mer än några kr i råvaru-kostnad.

Herpers choice i Uppsala har plast men dessa skickas ej utan man får hämta i butik tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Kostnadsmässigt är det inte alls säkert det kostar så lite som du tror, har köpt lister till andra saker där en plastlist gått lös på hundralappar Är aluminum ett valbart alternativ utan nackdelar så kör på det!

Jo, så kan det ju vara! Men nog ska man väl ge sig fan på att försöka innan man ger upp och "tar det man får"!

Skrivet av daempull:

Herpers choice i Uppsala har plast men dessa skickas ej utan man får hämta i butik tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, har dessvärre en bit till Uppsala. Likaså till gubben på tropiska rum.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather