Intel Broadwell-Y i prestandatester – motsvarar Haswell U-serien på 15 W TDP

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell-Y i prestandatester – motsvarar Haswell U-serien på 15 W TDP

På Intel Developer Forum prestandatestas Broadwell-processorn Core M 5Y70 med passiv kylning och de preliminära uppgifterna visar prestanda i nivå med dagens Ultrabook-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först wow, vilken prestanda utan fläkt!
Sedan ow, lär bli varm dator om 95 grader ska fördelas via den flänsen och sen till baksidan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Först wow, vilken prestanda utan fläkt!
Sedan ow, lär bli varm dator om 95 grader ska fördelas via den flänsen och sen till baksidan..

Blir spännande att se skillnaden i strömförbrukningen också. Som jag skrev i en annan tråd hoppas jag det kommer modeller med ventilationshål i som en dockningsstation med fläkt kan kyla igenom vid stationärt användande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Först wow, vilken prestanda utan fläkt!
Sedan ow, lär bli varm dator om 95 grader ska fördelas via den flänsen och sen till baksidan..

Skickades från m.sweclockers.com

...som senare leder till handen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Först wow, vilken prestanda utan fläkt!
Sedan ow, lär bli varm dator om 95 grader ska fördelas via den flänsen och sen till baksidan..

Skickades från m.sweclockers.com

Som svar på "Sedan": Det är inte temperaturen i processorn som avgör hur varm enheten blir på utsidan. Det är mängden värme som processorn producerar som är intressant för att kunna tolka hur varm enheten blir. Temperaturen i processorn är ointressant i just den jämförelsen.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Precis ett isberg innehåller avsevärt mer värmeenergi (eng: heat) än vad en ugn har när man bakar bullar. Även om det är +200 °C i ugnen och -2 °C i isberget.

Permalänk
Medlem

Skulle den funka bra i en Surface Pro eller blir det för klent?

Permalänk
Medlem

Vad som är intressant för min del är hur länge denna processor orkar arbeta med både grafikdelen och CPU delen belastad innan värme tvingar den att throttla ned. En aktivt kyld Broadwell kanske mer optimalt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter nog personligen att hålla kvar vid något tjockare ordentligt kylda laptops och slaskplattor för en bra lång tid framöver. Känns som om dessa produkter kompromissar rätt mycket för att bli slankare.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om dessa processorer ofta finns med i kombinerade "moderkort + CPU"-lösningar? Tänkte införskaffa en NAS om någon vecka eller så, men det kanske är värt att vänta någon månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Som svar på "Sedan": Det är inte temperaturen i processorn som avgör hur varm enheten blir på utsidan. Det är mängden värme som processorn producerar som är intressant för att kunna tolka hur varm enheten blir. Temperaturen i processorn är ointressant i just den jämförelsen.

Skrivet av Pudeln:

Precis ett isberg innehåller avsevärt mer värmeenergi (eng: heat) än vad en ugn har när man bakar bullar. Även om det är +200 °C i ugnen och -2 °C i isberget.

Jupp, ni har så klart rätt. Men 0,8 kvadratcentimeter som blir 95°C som ska ledas ut via den uppvisade flänsen och där jag har händerna. Det enda scenario där detta känns acceptabelt är om värmeavledningen är urusel så att datorn är kall fast processorn är varm. I det fallet kommer det ta lååång tid innan den svalnar nog för att köra igen.

Sannolikt kommer den aldrig vara nära den temperaturen på CPU men min poäng är fortfarande att jag inte skulle vilja ha min hand några enstaka millimetrar (det är inte mer vi snackar om här) från en så varm punktkälla.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Som svar på "Sedan": Det är inte temperaturen i processorn som avgör hur varm enheten blir på utsidan. Det är mängden värme som processorn producerar som är intressant för att kunna tolka hur varm enheten blir. Temperaturen i processorn är ointressant i just den jämförelsen.

Med tanke på att det är överföring cpu -> kopparplatta -> alu-chassi som förhoppningsvis har bra kontakt om kylningen ska fungera så kommer chassit bli varmt. Säg att du har 20 grader temperaturdelta i varje steg vilket är högt på ett så svalt chipp och så stor kontaktyta så kommer det fortfarande innebära att kontaktpunkten på chassit kommer vara 55 grader innan processorn når max temp och throtlar.

Nu är detta siffror tagna helt ur luften men finns det ens nått sånär bra kontakt mellan CPU och chassi så kommer den aldrig nå sitt max på 95 grader för det kommer inte gå att hålla i plattan i så fall.

Permalänk

Lanbonden:
Så är det, men med TDP på ynka 4,5W betyder att det max är 4,5W värme som tillförs, och det är inte så farligt att kyla med handen. Lite som att hålla en liten kylfläns i en bastu. Om du inte håller i den så blir den till slut 95C och inget man bör ta i. Om du dock håller i den hela tiden så kommer den aldrig bli så varm då du utan problem kontinuerligt kan ta hand om värmen den tar upp.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Grym prestanda för så pass låg TDP. Kul!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jupp, ni har så klart rätt. Men 0,8 kvadratcentimeter som blir 95°C som ska ledas ut via den uppvisade flänsen och där jag har händerna. Det enda scenario där detta känns acceptabelt är om värmeavledningen är urusel så att datorn är kall fast processorn är varm. I det fallet kommer det ta lååång tid innan den svalnar nog för att köra igen.

Sannolikt kommer den aldrig vara nära den temperaturen på CPU men min poäng är fortfarande att jag inte skulle vilja ha min hand några enstaka millimetrar (det är inte mer vi snackar om här) från en så varm punktkälla.

Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att det är överföring cpu -> kopparplatta -> alu-chassi som förhoppningsvis har bra kontakt om kylningen ska fungera så kommer chassit bli varmt. Säg att du har 20 grader temperaturdelta i varje steg vilket är högt på ett så svalt chipp och så stor kontaktyta så kommer det fortfarande innebära att kontaktpunkten på chassit kommer vara 55 grader innan processorn når max temp och throtlar.

Nu är detta siffror tagna helt ur luften men finns det ens nått sånär bra kontakt mellan CPU och chassi så kommer den aldrig nå sitt max på 95 grader för det kommer inte gå att hålla i plattan i så fall.

Dold text

Ni tänker lite galet. Det låter som att ni tänker: "95 grader, f*n va varmt. Det kan man ju inte ta på utan att bränna sig".
)ExecutoR( hade ett bra exempel på hur det fungerar.

Man kan ta ett lite liknande samband mellan spänning och ström.
T ex en Taser kan avge 50 000 V men med väldigt liten ström (ca 3 milliampere). Det gör ont men man dör inte av det. Den innehåller alltså väldigt liten energimängd.
Om man jämför det med ett vanligt eluttag som man har hemma, så är det oftast 230 V och 10 A. Det är dödligt (Nu behöver ni inte oroa er i onödan för elen hemma då det oftast finns jordfelsbrytare som bryter strömmen om det skulle bli något fel). Den har alltså mycket större energimängd än Tasern.

OT: Grymt vilken utveckling. Snabba processorer med låg strömförbrukning. Det har hänt mycket de senaste åren. Detta öppnar upp för ännu mindre och tunnare enheter med ganska bra prestanda. Keep up the good work

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Jag som precis köpt en dator med en i5-4200u. Nåväl, man kan inte vänta på att köpa saker hela tiden.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Galet imponerande och precis vad jag var nyfiken på. Surface Pro 4 och nästa gen. Macbook Air lär bli grymma!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

När det gäller kylning av elektronikkomponer är det oftast vettigast att tänka i termer om termisk resistans. En viss effektutveckling säg 4.5W kommer i din komponent orsaka en temperaturökning på X grader C. Det är en parameter som presenteras för chip, kylflänsar osv.

I det här fallet: Säg att kyllösningen skall kunna hantera 4.5W från processor kontinuerligt. För att hålla processorn inom sitt specade arbetsområde måste vi då ha en kyllösning som totalt har ca 70/4.5 C/W om man räknar 25 grader rumstemperatur. Det blir då 15.5 C/W uppvärmning på processorn. 15 C/W kräver inte en särskilt maffig kyllösning.

Om vi tänker oss att ca 45 grader är maximal arbetstemperatur på chassit får vi att chassit i sig bör ha en termisk resistans (konvektionskylt) på 45/4.5W = 10 C/W.

Därmed hamnar vi i ett situation där den termiska resistansen mellan chippet och kyllösningen kan vara upp till 5 C/W vilket är troligt om man inte skruvar kylaren väldigt hårt mot processor mm.

Totalt får vi då att processorn kan vara 95 C utan att chassit är 95 C i och med att chassit för en given värmeutveckling ökar sin temperatur betydligt mindre än processorn själv. I en vettig kyllösning blir det alltså inga 95 C på utsidan av chassit, det kan faktiskt bara hända om den termiska resistansen mellan processor och chassi är 0 C/W vilket är helt omöjligt.

EDIT: Notera att det här är statiskt tillstånd. I korta intervall där processorn utvecklar mer effekt kommer det dock inte heller bli några 95 C på chassi. Den totala värmeenergin som lagras i chippet är väldigt mycket mindre än kylflänsens värmekapacitet, dessutom finns det en viss tidsfördröjning i och med termisk tröghet mm. som kommer låta chippet snabbt gå upp till 95 C vid högre effektutveckling utan att kylningen "hinner med" s.a.s. /EDIT

Permalänk
Medlem

Tror precis Intel dödade ARM processorn...
Denna är ju helt klart bättre än många alternativ, och den lilla effekten som ändå kan leverera de prestanda toppar när man behöver den är ju helt otroligt.
Blir mycket intressant att se vad denna processorn gör för marknaden, för jag tyckte den prestandan vid 15W var kanon, men på 4,5W... helt otroligt.
Tänk alltså det drar mindre effekt i denna processorn än de flesta LED ersättare till glödlampor som vi nu ska ha. Så: lite ljus, eller en dator...? jisses.

Nu saknas bara solcellen i skärmen (skulle ju komma en yp av skärm med genomskinliga solceller vill jag minnas jag läst), så kan ju enheten fungera nära evigheten

Permalänk
Medlem

Dells nya andriod platta kör Intel
http://www.theverge.com/2014/9/11/6134887/dell-venue-8-7000-s...

och den är världens tunnaste platta. Intel har börjat få ordning på sin mobilsattsning nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror precis Intel dödade ARM processorn...
Denna är ju helt klart bättre än många alternativ, och den lilla effekten som ändå kan leverera de prestanda toppar när man behöver den är ju helt otroligt.
Blir mycket intressant att se vad denna processorn gör för marknaden, för jag tyckte den prestandan vid 15W var kanon, men på 4,5W... helt otroligt.
Tänk alltså det drar mindre effekt i denna processorn än de flesta LED ersättare till glödlampor som vi nu ska ha. Så: lite ljus, eller en dator...? jisses.

Nu saknas bara solcellen i skärmen (skulle ju komma en yp av skärm med genomskinliga solceller vill jag minnas jag läst), så kan ju enheten fungera nära evigheten

jag håller med, där hörde jag precis ARM dö av .. prestandan på denna processor gjorde mig faktiskt sugen på en Surface 2 nu.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tror precis Intel dödade ARM processorn...
Denna är ju helt klart bättre än många alternativ, och den lilla effekten som ändå kan leverera de prestanda toppar när man behöver den är ju helt otroligt.
Blir mycket intressant att se vad denna processorn gör för marknaden, för jag tyckte den prestandan vid 15W var kanon, men på 4,5W... helt otroligt.
Tänk alltså det drar mindre effekt i denna processorn än de flesta LED ersättare till glödlampor som vi nu ska ha. Så: lite ljus, eller en dator...? jisses.

Nu saknas bara solcellen i skärmen (skulle ju komma en yp av skärm med genomskinliga solceller vill jag minnas jag läst), så kan ju enheten fungera nära evigheten

Lite lustigt att du just nämner en LED lampa.

Försök att ta på 4.5w LED fläns efter att den vart igång nån timme.

Men det är ingen ide att spekulera, man får testa helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Dells nya andriod platta kör Intel
http://www.theverge.com/2014/9/11/6134887/dell-venue-8-7000-s...

och den är världens tunnaste platta. Intel har börjat få ordning på sin mobilsattsning nu.

Fast den stora vinsten med detta är INTE att kunna köra Android, för det är tex K1 Denver eller något liknande bättre, det är just att kunna köra Windows (7, 8.1 eller vad man nu har). För grafiken lär inte vara bättre på dessa än tex K1, next gen K1/K2/M2 med Maxwell. (Bara spekulerar lite).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror precis Intel dödade ARM processorn...

Skrivet av Gtoxed:

jag håller med, där hörde jag precis ARM dö av .. prestandan på denna processor gjorde mig faktiskt sugen på en Surface 2 nu.

Fast Core M och "ARM" ligger i lite olika prisklasser. Core M kostar 281 dollar styck om man köper 1000 processorer. Sen är ju Apples Cyclone A8 en ARM processor och den kan nog ge Core M en match i både pris och prestanda. Inte i iPhone 6 men i en eventuell framtida ARM baserad MacBook Air med lite mer thermiskt utrymme finns det mycket potential i Cyclone A8 och ARM.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Lite lustigt att du just nämner en LED lampa.

Försök att ta på 4.5w LED fläns efter att den vart igång nån timme.

Men det är ingen ide att spekulera, man får testa helt enkelt

Sen har ju LEDen väldigt liten fläns, och den drar alltid full kraft, samt LEDen klarar ca 50-60 grader max innan den förstörs. CPUn har hela bakstycket i denna som fläns, samt inte så ofta man kör den på max på en surfplatta direkt och den internt klarar 95 grader så du måste inte ha perfekt kylning ut. Men annars har du en poäng så klart, antar att det återstår att se hur bra den blir.

Skrivet av Knightmare:

Fast Core M och "ARM" ligger i lite olika prisklasser. Core M kostar 281 dollar styck om man köper 1000 processorer. Sen är ju Apples Cyclone A8 en ARM processor och den kan nog ge Core M en match i både pris och prestanda. Inte i iPhone 6 men i en eventuell framtida ARM baserad MacBook Air med lite mer thermiskt utrymme finns det mycket potential i Cyclone A8 och ARM.

/Knight

Jo självklart, men hur många här sitter på Intel CPUer för att de är billiga? Kan du köra äkta x86 surfplatta på ARM? ARM har en del "nackdelar" i vissa situationer, där denna processorn, nästan oavsett pris, vinner. Intel har ju inte ens optimerat dessa processorer, så där finns kanske mer att hämta. Det var ju så att ARM ansågs lättare att få energisnålt eftersom det inte behövde ha all bakåtkompatibilitet som X86. Så att de skulle lyckas med <5W och denna prestandan, ansågs ju helt omöjligt.

På små enheter som inte använder Windows, blir ju ARM självklart en mer prisvärd lösning, men Intel har alltså kommit ikapp på 2 generationer från att vara 4-5 generationer efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo självklart, men hur många här sitter på Intel CPUer för att de är billiga? Kan du köra äkta x86 surfplatta på ARM? ARM har en del "nackdelar" i vissa situationer, där denna processorn, nästan oavsett pris, vinner. Intel har ju inte ens optimerat dessa processorer, så där finns kanske mer att hämta. Det var ju så att ARM ansågs lättare att få energisnålt eftersom det inte behövde ha all bakåtkompatibilitet som X86. Så att de skulle lyckas med <5W och denna prestandan, ansågs ju helt omöjligt.

På små enheter som inte använder Windows, blir ju ARM självklart en mer prisvärd lösning, men Intel har alltså kommit ikapp på 2 generationer från att vara 4-5 generationer efter.

Det är inget snack om att detta är imponerande gjort av Intel och jag vet att det finns en plats för denna processor på marknaden, men vad jag menade är att den inte kommer bli "döden" för ARM.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Finns det några besked eller rykten om när 15-20 watt Broadwell kommer dyka upp i laptops?

Visa signatur

Idag kom Athlon64