Permalänk
Medlem

Ändra timings på RAM

Tjena!

Går i tankarna att överklocka mina RAM. För dom som inte orkar läsa sign så har jag två st. 4GB Corsair Vengance 2133Mhz, just nu överklockade till 2200Mhz med 1,65v från 1,50v.

Att ändra timings har jag läst ska ge väldigt mycket, inte mist eftersom att timingsen är väldigt höga på dessa minnen. Hur man ändrar timings vet jag, men vad jag undrar är hur skadligt det är. Är det så enkelt som att göra en BIOS-reset om allt går åt helvete, eller kan saker o ting faktiskt ta allvarlig skada?

Mvh.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det är precis som att överklocka allt annat.
För övrigt ger en 10% ökning av frekvensen mer prestanda än 10% sänkning av timings, så väljer du mellan dessa två så ska du gå på frekvenser.
Att timings/överklockning av RAM ö.h.t. skulle ge mycket vet jag inte... Inte för spelande i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Minnesfel kan ge väldigt svåruptäckta problem som inte visar sig direkt.
Så det är supernoga att alltid köra minnestest dels på nya minnen men även när man testa som du går.
W7 är väldigt robust vad gäller minnesfel och ofta så bottar OS'et utan problem även med stora minnesproblem.

Däremot så kan man ju fråga sig vad du vill uppnå med ytterligare överklockning av minnena ?
Det är ytterst lite (ofta ingen alls) prestanda att vinna på högre klockade minnen då man i regel även måste höja timings för att det skall fungera.
Lite gungor och karuseller MAO.
Jag gjorde ett knippe benchmarks på min dator då jag bytte från 1600 till 2400 minne.
Och alla "real world" test hamnade inom felmarginalen.
Endast syntetiska test som isolerade minnesprestanda visade på någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är precis som att överklocka allt annat.
För övrigt ger en 10% ökning av frekvensen mer prestanda än 10% sänkning av timings, så väljer du mellan dessa två så ska du gå på frekvenser.
Att timings/överklockning av RAM ö.h.t. skulle ge mycket vet jag inte... Inte för spelande i alla fall.

Skrivet av Svensktiger:

Minnesfel kan ge väldigt svåruptäckta problem som inte visar sig direkt.
Så det är supernoga att alltid köra minnestest dels på nya minnen men även när man testa som du går.
W7 är väldigt robust vad gäller minnesfel och ofta så bottar OS'et utan problem även med stora minnesproblem.

Däremot så kan man ju fråga sig vad du vill uppnå med ytterligare överklockning av minnena ?
Det är ytterst lite (ofta ingen alls) prestanda att vinna på högre klockade minnen då man i regel även måste höja timings för att det skall fungera.
Lite gungor och karuseller MAO.
Jag gjorde ett knippe benchmarks på min dator då jag bytte från 1600 till 2400 minne.
Och alla "real world" test hamnade inom felmarginalen.
Endast syntetiska test som isolerade minnesprestanda visade på någon skillnad.

Tack för informativa svar Anledningen till att jag vill sänka mina timings är att jag känner att jag var lite för oerfaren när jag köpte mina RAM. jag tyckte att 2133Mhz skulle vara perfekt, men tänkte då inte på att latencerna också skulle vara högre än för 1600Mhz. Så jag tänkte att ifall jag kan rätta till det problemet genom att sänka latencerna till ett t.ex. 1600Mhz-minne så blir allt bra?

Men man tjänar alltså inte så mycket på det? Ska jag då köra vidare på 2200Mhz med 1,65v eller trivs inte vengeance med högre volt än angett?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

jag tyckte att 2133Mhz skulle vara perfekt, men tänkte då inte på att latencerna också skulle vara högre än för 1600Mhz.

Tänk på att latenserna mäts i klockcykler, så CL9@1600MHz är t.ex. ungefär lika snabbt som CL12@2133Mhz. Wikipedia har en liten tabell här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för informativa svar Anledningen till att jag vill sänka mina timings är att jag känner att jag var lite för oerfaren när jag köpte mina RAM. jag tyckte att 2133Mhz skulle vara perfekt, men tänkte då inte på att latencerna också skulle vara högre än för 1600Mhz. Så jag tänkte att ifall jag kan rätta till det problemet genom att sänka latencerna till ett t.ex. 1600Mhz-minne så blir allt bra?

Men man tjänar alltså inte så mycket på det? Ska jag då köra vidare på 2200Mhz med 1,65v eller trivs inte vengeance med högre volt än angett?

Råder dig att köra på vad XMP profilen säger.
Iaf om du vill vara säker =9
Men trixa på för all del, det är både kul och lärorikt !
Däremot så kan jag garantera att dom inte fungerar i 2200 med samma timings som 1600

Men se till att du har backup på allt viktigt, och att du har OS installationsmedia preppat och klart.
Ryck även ur alla "onödiga" hårddiskar medans du trixar.
För som sagt, instabila minnesfrekvenser kan snabbt sabba en väldans massa data utan att man vet om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tänk på att latenserna mäts i klockcykler, så CL9@1600MHz är t.ex. ungefär lika snabbt som CL12@2133Mhz. Wikipedia har en liten tabell här.

så om jag med andra ord skulle underklocka mina minnen till valfri Mhz under 2133Mhz så sulle mina minnen långsammare än ett par 1600Mhz CL9? Har jag fattat rätt då?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Nej, du borde kunna köra dina minnen i cl9 1600 utan problem. Fråga corsair support eller i deras forum om du vill vara 100% säker

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Råder dig att köra på vad XMP profilen säger.
Iaf om du vill vara säker =9
Men trixa på för all del, det är både kul och lärorikt !
Däremot så kan jag garantera att dom inte fungerar i 2200 med samma timings som 1600

Men se till att du har backup på allt viktigt, och att du har OS installationsmedia preppat och klart.
Ryck även ur alla "onödiga" hårddiskar medans du trixar.
För som sagt, instabila minnesfrekvenser kan snabbt sabba en väldans massa data utan att man vet om det

Skrivet av ggwp:

Nej, du borde kunna köra dina minnen i cl9 1600 utan problem. Fråga corsair support eller i deras forum om du vill vara 100% säker

Okej, fasen va mycket info ^^ Men det är jättekul, verkligen Utifrån min situation, vad tjänar jag mest prestanda på då? bara låta det vara som det är? Eller tycker ni det finns någon anledning att börja pilla med timings. För jag inbillar mig som sagt att mina minnen skulle vara långsamma jämfört med 1600Mhz CL9, ja vet ja vet... Det är bara siffror och speglar inte alltid verkligheten

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det är nog bäst och stabilast i 1333 oklockat. Men är du stabil i xmp så är det snabbare. Tänk bara på att det är överklockat, och inte officiellt stöds av haswell.

Klart du kan prova 1600 i 9-9-9-24 eller tom 8-8-8-24, men var beredd på att det kanske strular, och fråga som sagt corsair om du väljer den vägen. De kan dessutom ge dig råd och insruktioner på volt och andra inställningar i bios när du inte kör oklockat eller xmp.

Personligen hade jag kört i xmp efter att jag bekräftat att det är stabilt med 7 pass memtest.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

I princip alla minnen går att klocka upp minst ett snäpp utan problem. Timingsen går oftast att tighta till också.

Någon prestanda skillnad kommer du absolut inte märka i annat än benchmarks.

Att minnes oc skulle förstöra data på diskar diskar är inget att oroa sig för. Det kan dock orsaka problem med windows om det är väldigt instabilt. Jag benchar massor och där är minnes tweaking/oc väldigt viktigt och jag har hittils aldrig råkat ut för att win har blivit så korrupt att det inte bootar. Nån data har aldrig försvunnit.

Och då kanske jag har haft minst ett 50 tal bsod/låsningar/kraschar på en install pga. instabil oc på minnen/cpu/gpu. Ominstallerar dock bench os ganska ofta just pga att dom blir fort dåliga och då får man sämre bench resultat.

Mer exakt vilka vengance minnen är det du har?

Permalänk
Medlem

Ett spel ( simulator ) som skalar på minnes klock är Microsoft FSX.
Har väl inget annat att tillägga, det mesta har tagits upp i tråden, men det finns undantag från den generella regeln att minnes klock inte märks.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

I princip alla minnen går att klocka upp minst ett snäpp utan problem. Timingsen går oftast att tighta till också.

Någon prestanda skillnad kommer du absolut inte märka i annat än benchmarks.

Att minnes oc skulle förstöra data på diskar diskar är inget att oroa sig för. Det kan dock orsaka problem med windows om det är väldigt instabilt. Jag benchar massor och där är minnes tweaking/oc väldigt viktigt och jag har hittils aldrig råkat ut för att win har blivit så korrupt att det inte bootar. Nån data har aldrig försvunnit.

Och då kanske jag har haft minst ett 50 tal bsod/låsningar/kraschar på en install pga. instabil oc på minnen/cpu/gpu. Ominstallerar dock bench os ganska ofta just pga att dom blir fort dåliga och då får man sämre bench resultat.

Mer exakt vilka vengance minnen är det du har?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/155538-corsai...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Gubben@Tech:

Ett spel ( simulator ) som skalar på minnes klock är Microsoft FSX.
Har väl inget annat att tillägga, det mesta har tagits upp i tråden, men det finns undantag från den generella regeln att minnes klock inte märks.

Där ser man Är det det som är cpu tungt också?

Har du fö nån aning om vad det är för kretsar i vengance 2133 2x4gb 11-11-11-27, 1T, 1,5V? Vet att det är samsung HYK0 i vengance pro med samma timings/volt så det bör vara samma men lika bra att fråga. Dom i länken nedan här alltså.

Det mesta jag lyckats hitta på google pekar på att det är samsung kretsar, du borde kunna droppa CL till 10 utan att höja volten. Alltså första värdet bara. tex. 10-11-11.

Samsung HYK0 brukar funka bäst med CL två snäpp lägre än dom andra två primära timingsen. tex. 10-12-12. Men börja med att droppa CL till 10 så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Där ser man Är det det som är cpu tungt också?

Har du fö nån aning om vad det är för kretsar i vengance 2133 2x4gb 11-11-11-27, 1T, 1,5V? Vet att det är samsung HYK0 i vengance pro med samma timings/volt så det bör vara samma men lika bra att fråga. Dom i länken nedan här alltså.

Det mesta jag lyckats hitta på google pekar på att det är samsung kretsar, du borde kunna droppa CL till 10 utan att höja volten. Alltså första värdet bara. tex. 10-11-11.

Samsung HYK0 brukar funka bäst med CL två snäpp lägre än dom andra två primära timingsen. tex. 10-12-12. Men börja med att droppa CL till 10 så får vi se vad som händer.

Och om det går åt helvete så kommer en bios reset att ändra tillbaka latencen?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tog risken och körde på Ändrade första timingen till 10 som du sa, datorn bootar upp och beter sig felfri. Såklart förstår jag att det inte innebär stabilitet. Men på god väg Observera dock att jag just nu kör minnena i 1600Mhz och X.M.P Enabled.

http://postimg.org/image/spxbtnwir/

Vad bör jag göra nu? Gå till CL9 eller höja till önskad frekvens och stressa?

EDIT: ska alla andra timings stå kvar på 11, eller kommer vi att sänka dom med?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tänk på att inte alla minnen gillar T1. Så sätt på T2 och justera alla andra timings innan för att se om de blir stabilt.

CL+tRCD+tRP = tRAS för att få bäst stabilitet. DU kan mosa på upp till 1.7v utan problem på dina minnen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Tänk på att inte alla minnen gillar T1. Så sätt på T2 och justera alla andra timings innan för att se om de blir stabilt.

CL+tRCD+tRP = tRAS för att få bäst stabilitet. DU kan mosa på upp till 1.7v utan problem på dina minnen.

Okej, lugn nu xD Jag är väldigt ny på att ändra timings på minnen T1 vet jag vad du menar, men T1 var ju vad X.M.P kände av skulle vara det bästa för mina minnen? Vill jag verkligen rota för mycket i minnena?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Nu har jag vågat mig på att sänka till CL9, mer inställningar vågar jag inte pilla på utan era rekommendationer

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu har jag vågat mig på att sänka till CL9, mer inställningar vågar jag inte pilla på utan era rekommendationer

Sätt XMP profilen(2133 CL11), sen går du manuellt in och ändrar CL till 10 ist för 11. Håll tummarna och boota om Vill du safea lite så höj minnes spänningen till 1.65V, så kan du sänka sen. CL10 bör gå utan problem då jag är ganska säker på att det är samsung HYK0 kretsar i dina minnen. Har själv HYK0 i mina tridentX 2400 CL9, dom gör 2666 CL9 utan problem. Dom är dock säkerligen högre binnade än vad kretsarna är i dina eftersom XMP är 2400 CL9 på dom.

Om det inte bootar så brukar det finnas nån safe boot funktion eller liknande på många moderkort så du slipper nolla bios. Kör Asus själv och dom har memok knapp just för när man håller på och klockar/tweakar minnen vilket är väldigt smidigt då det bara finns ett sätt att hitta gränsen och det är att köra på tills man slår i den.

Du får gärna ladda ner mem tweakit, http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/MemTweakIt_V1017_...

Och posta en screen på första tabben så kan jag se alla timings osv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

CL10 var inga problem ser jag. Gick det på 1.5V eller ökade du?

Prova att sänka tWCL till 6(gör det från bios, kommer krascha om du gör det från win), funkar det så är det 100% säkert samsung kretsar. Och när vi vet det är det lättare att hjälpa till då olika kretsar gillar olika timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

CL10 var inga problem ser jag. Gick det på 1.5V eller ökade du?

Prova att sänka tWCL till 6(gör det från bios, kommer krascha om du gör det från win), funkar det så är det 100% säkert samsung kretsar. Och när vi vet det är det lättare att hjälpa till då olika kretsar gillar olika timings.

Jag står kvar på 1,5V Provar detta direkt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

http://postimg.org/image/88lnkrqsf/

Allt gick bra i boot osv. Såg dock när jag skulle gå in i BIOS ett grönt flimmer, följt av små artefakter. Dock inget i Win ännu. Ostabilt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

http://postimg.org/image/88lnkrqsf/

Allt gick bra i boot osv. Såg dock när jag skulle gå in i BIOS ett grönt flimmer, följt av små artefakter. Dock inget i Win ännu. Ostabilt?

Är det stabilt i win så är det ok. Är det instabilt i bios är det riktigt instabilt och lär inte klara booten ens.

Men tWCL står fortfarande på 8, go for 6 på tWCL(CAS Write latency)

Du kan testa stabilitet med detta: http://downloads.hwbot.org/downloads/benchmarks/MaxxMEM2_prev...

Det är bara ett benchmark men det lastar minnet endel, absolut inte så att det är stabilt om det passerar MaxxMEM men bättre än inget. Finns mera ingående minnes stress test i tex Aida64

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Är det stabilt i win så är det ok. Är det instabilt i bios är det riktigt instabilt och lär inte klara booten ens.

Men tWCL står fortfarande på 8, go for 6 på tWCL(CAS Write latency)

Aha okej, ber om ursäkt, laddade upp fel bild och hittade felet för sent

http://postimg.org/image/7pvr2dftr/

whats next?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha okej, ber om ursäkt, laddade upp fel bild och hittade felet för sent

http://postimg.org/image/7pvr2dftr/

whats next?

Då är det samsung.

Mhz eller tigthare timings?

Du kan prova att sänka CL till 9, du kan nog behöva öka Vdimm lite men det är bara att prova. VCCSA(system agent voltage) hjälper också för att stabilisera minnes OC, 1.2V brukar räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Då är det samsung.

Mhz eller tigthare timings?

Du kan prova att sänka CL till 9, du kan nog behöva öka Vdimm lite men det är bara att prova. VCCSA(system agent voltage) hjälper också för att stabilisera minnes OC, 1.2V brukar räcka.

2200Mhz med 1,65v, är det rimligt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

2200Mhz med 1,65v, är det rimligt?

Ja lätt, bara att gasa. Skulle tro att du kan få upp dom i 2400Mhz tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja lätt, bara att gasa. Skulle tro att du kan få upp dom i 2400Mhz tom.

CL9, 2200Mhz med 1,65v funkar just nu. Vågar jag verkligen ta steget till 2400Mhz? När jag har försökt tidigare med enbart så mycket som 1,7V så har inte 2400Mhz fungerat. läste någonstans att det kan vara Intels kontroller eller cpu'n som inte klarar så höga hastigheter?

Tycker du jag bör försöka ändå?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless