Permalänk
Medlem

Anslutningen är inte privat.

Hej!, SweClockers, jag har ett problem med internet, Det står "anslutningen är inte privat" Det är möjligt att hackare försöker stjäla dina uppgifter från www.google.se (till exempel lösenord, meddelanden eller kreditkort).

Jag har ingen aning vad som kan bero på detta. Har haft det här ungefär i en vecka, Om någon "expert", vet hur man fixar det så skulle jag varit tacksam!

Det blir när jag går in på t.ex google, youtube när jag försöker logga in.

http://gyazo.com/6461079d488f4c8bd47e6a69eba4212d

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du via någon proxy/annonymizer?

Du kan få mer info om vad som har gått snett genom att klicka på låset. Posta en skärmdump på informationen du får.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kör du via någon proxy/annonymizer?

Du kan få mer info om vad som har gått snett genom att klicka på låset. Posta en skärmdump på informationen du får.

Jag har fixat problemet nu

Permalänk
Medlem

Berätta gärna så att andra som har fått samma scenario kan se hur du gjorde och få hjälp snabbt och enkelt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fel datum/tid?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och det är när jag försöker ansluta till www.miun.se
Kan du möjligtvis berätta vad du gjorde för att lösa problemet?
Använder mig utav Chrome om det är till något hjälp, och har inte stött på problemet innan förrän igår.

Visa signatur

Pågående projekt: CPU: Ryzen 3100, MB: Asus Rog Strix B450-F Gaming, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB, GPU: lastgammalt Radeon R9 280X i väntan på bättre tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akinaj:

Jag har samma problem och det är när jag försöker ansluta till www.miun.se
Kan du möjligtvis berätta vad du gjorde för att lösa problemet?
Använder mig utav Chrome om det är till något hjälp, och har inte stött på problemet innan förrän igår.

Det är för att certifikatet som presenteras inte är utfärdat till adressen du försöker besöka.

Certifikatet presenterar för: zoridae2.miun.se
Certifikatutfärdaren är inte trusted: ImageVault Default Root CA
https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=miun.se&s=193....

Permalänk
Medlem
Skrivet av akinaj:

Jag har samma problem och det är när jag försöker ansluta till www.miun.se
Kan du möjligtvis berätta vad du gjorde för att lösa problemet?
Använder mig utav Chrome om det är till något hjälp, och har inte stött på problemet innan förrän igår.

Hej!, Det jag gjorde va att jag ställde om tiden till det rätta datumet:, Om du inte förstår så har jag en video här! https://www.youtube.com/watch?v=NLBmZ3FusGE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Det är för att certifikatet som presenteras inte är utfärdat till adressen du försöker besöka.

Certifikatet presenterar för: zoridae2.miun.se
Certifikatutfärdaren är inte trusted: ImageVault Default Root CA
https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=miun.se&s=193....

Ja, det här säger ju inte mig så mycket men jag såg precis att det här händer bara i Chrome, i Firefox funkar det hur bra som helst. Kan det ha något att göra med att sidan uppdaterades i slutet av veckan och fick ny design m.m.?

Visa signatur

Pågående projekt: CPU: Ryzen 3100, MB: Asus Rog Strix B450-F Gaming, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB, GPU: lastgammalt Radeon R9 280X i väntan på bättre tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akinaj:

Ja, det här säger ju inte mig så mycket men jag såg precis att det här händer bara i Chrome, i Firefox funkar det hur bra som helst. Kan det ha något att göra med att sidan uppdaterades i slutet av veckan och fick ny design m.m.?

Får exakt samma certfikatsfel i Firefox 31.0
Ska försöka förklara det lite bättre.
När du besöker sidan så vill den prata HTTPS, dvs krypterad webbtrafik. För att du ska kunna vara säker på att du har nått rätt server och så använder man ett certfikat som innehåller information om sidan du ska besöka. Dessa certfikat utfärdas av olika företag (Certificate Authority) som då intygar på att allt är korrekt och stämmer. Nu när du går in på sidan www.miun.se så säger servern "Hej! Mitt namn är www.miun.se och jag vill prata säkert med dig och här är ett certfikat som intygar vem jag är!" - när din webbläsare kollar på certfikatet så ser den dock att namnet där inte alls är www.miun.se utan istället är zoridae2.miun.se vilket då inte stämmer överens med adressen du besöker. När den kollar ännu närmare så ser den dessutom att det inte är en officiell och bra Certficate Authority som har gett ut certifikatet utan att det är något okänt som heter "ImageVault Default Root CA".
Någon har med andra ord tabbat sig rejält när man har konfigurerat webbservern och det är därför vi får de här felen.

Hoppas det blev något klarare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Får exakt samma certfikatsfel i Firefox 31.0
Ska försöka förklara det lite bättre.
När du besöker sidan så vill den prata HTTPS, dvs krypterad webbtrafik. För att du ska kunna vara säker på att du har nått rätt server och så använder man ett certfikat som innehåller information om sidan du ska besöka. Dessa certfikat utfärdas av olika företag (Certificate Authority) som då intygar på att allt är korrekt och stämmer. Nu när du går in på sidan www.miun.se så säger servern "Hej! Mitt namn är www.miun.se och jag vill prata säkert med dig och här är ett certfikat som intygar vem jag är!" - när din webbläsare kollar på certfikatet så ser den dock att namnet där inte alls är www.miun.se utan istället är zoridae2.miun.se vilket då inte stämmer överens med adressen du besöker. När den kollar ännu närmare så ser den dessutom att det inte är en officiell och bra Certficate Authority som har gett ut certifikatet utan att det är något okänt som heter "ImageVault Default Root CA".
Någon har med andra ord tabbat sig rejält när man har konfigurerat webbservern och det är därför vi får de här felen.

Hoppas det blev något klarare!

Jaa det var en bra förklaring! Då förstår jag. Antar att det då har att göra med att de har fixat till sidan.
Dock är det konstigt att du får samma i Firefox men inte jag, hmm. Men tack för förklarningen

Visa signatur

Pågående projekt: CPU: Ryzen 3100, MB: Asus Rog Strix B450-F Gaming, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB, GPU: lastgammalt Radeon R9 280X i väntan på bättre tider.

Permalänk
Avstängd

Jag fick samma problem när jag skrev hotmail.se, hotmail.com fungerar bra.
Började för ungefär en vecka sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Jag fick samma problem när jag skrev hotmail.se, hotmail.com fungerar bra.
Började för ungefär en vecka sen.

Samma sak där, certet är utfärdat för mail.live.com, inte för hotmail.se
Troligtvis så omdirigeras det korrekt vilket orsakar problemet.

Permalänk
Medlem

Vad härligt att hitta denna tråd.
Jag har exakt samma problem, fast på alla webbläsare som jag har (Chrome, Chrome Canary, Waterfox/Firefox och även Internet Explorer).
Jag har kollat tid/datum och det stämmer vad jag vet.
På microsofts supportsida påstår de att det är Family Security i windows som ställer till det (kör windows 8.1), men endast om man har en inloggning för barn på datorn.
Ser här ovan att Sneddo, som startade tråden, lyckats fixa problemet. Det skulle vara snällt om någon kunde förklara hur.

Permalänk

Jag hoppar in och lånar denna tråden. Jag har precis byggt ihop en ny dator och installerat W8.1. Jag noterade när jag startade datorn att tiden stämde fast datumet var fel (28/1 2015 istället för 27/1 2015). Jag prövade då att uppdatera internettiden och klockan ställdes då om till den korrekta tiden. Då kom problemet med att jag inte kunde gå ut på nätet (Chrome & ME) och jag fick samma meddelande som TS. Jag prövade då att ställa om till andra servrar, startade om, och prövade att ställa in manuellt, utan att jag kunde komma ut på nätet.

Så fort jag ställer om datumet till den 28/1 (en dag fram) så fungerar det konstigt nog utan problem. Skall noteras att jag är ensam användare på datorn och jag installerade den från scratch för 1h sedan. Delarna köptes nya och har aldrig använts förut.

Är det någon som har en aning om vad det är som spökar, är ju rätt trevligt om man kan ha rätt datum i datorn!
Komponenter finns i signaturen.

Tack på förhand

Edit: LÖST
Jag hade glömt att ladda ner uppdateringarna till W8.1, och efter jag gjorde det så har det fungerat fint. Så antagligen en bugg som de har fixat vid senare tillfälle.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Jag hoppar in och lånar denna tråden. Jag har precis byggt ihop en ny dator och installerat W8.1. Jag noterade när jag startade datorn att tiden stämde fast datumet var fel (28/1 2015 istället för 27/1 2015). Jag prövade då att uppdatera internettiden och klockan ställdes då om till den korrekta tiden. Då kom problemet med att jag inte kunde gå ut på nätet (Chrome & ME) och jag fick samma meddelande som TS. Jag prövade då att ställa om till andra servrar, startade om, och prövade att ställa in manuellt, utan att jag kunde komma ut på nätet.

Så fort jag ställer om datumet till den 28/1 (en dag fram) så fungerar det konstigt nog utan problem. Skall noteras att jag är ensam användare på datorn och jag installerade den från scratch för 1h sedan. Delarna köptes nya och har aldrig använts förut.

Är det någon som har en aning om vad det är som spökar, är ju rätt trevligt om man kan ha rätt datum i datorn!
Komponenter finns i signaturen.

Tack på förhand

Edit: LÖST
Jag hade glömt att ladda ner uppdateringarna till W8.1, och efter jag gjorde det så har det fungerat fint. Så antagligen en bugg som de har fixat vid senare tillfälle.

Jag har precis samma problem! Vet inte om det påverkar datorn att den vill ha en dag framför hela tiden. Skulle vara super för svar om någon vet vad problemet är!

Permalänk

Tjenare har nu fått deta problem, när jag försöker gå in på en viss sida, det är så i alla webbläsare jag har.

"Det är möjligt att hackare försöker stjäla dina uppgifter från www..se (till exempel lösenord, meddelanden eller kreditkort)."

har testat som ovanstående video att ändra på datum/tid. detta funkade i början, men sen ballar det ur igen. någon som kan hjälpa?

Permalänk
Skrivet av Bimboankan:

Tjenare har nu fått deta problem, när jag försöker gå in på en viss sida, det är så i alla webbläsare jag har.

"Det är möjligt att hackare försöker stjäla dina uppgifter från www..se (till exempel lösenord, meddelanden eller kreditkort)."

har testat som ovanstående video att ändra på datum/tid. detta funkade i början, men sen ballar det ur igen. någon som kan hjälpa?

Har samma problem som OP, är ej tidsrelaterat

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

@Bloodstainer:

Hmm okej, Någon som vet hur man kan fixa detta?

Permalänk

Har någon en lösning? kommer inte in på https://www.faceit.com/

Permalänk
Medlem

Har samma problem med en viss sida : sekretessfel med en röd traingel snestreck över http sen att "anslutningen inte är privat"?? Och det är på en svensk myndighets sida? typ försäkringskassan