Permalänk
Medlem

Dator startar om och på

Hej!
Idag när jag skulle starta min dator så har den börjat loopa med att starta om och på, den kommer inte förbi bios och jag har testat att byta cr batteriet på moderkortet. Jag vet att jag höll på med lite överklockning igår innan jag la mig men jag tror inte det fortfarande kan va det efter att jag bytte batteriet.
Mvh

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Nu har jag hållit på i flera dagar och insåg att det kanske var moderkortet så nu har jag köpt ett ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER dock så har jag samma problem fast ända säter för mig att få datorn att försöka starta igen är att klicka på clr_cmos knappen.
psun har jag kollat både inuti och med ett sådant paperclip test dock så har jag ingen multimeter men allt verkar funka fint.
Ramet har jag även flyttat runt på och även provat min lillebrors ram med ingen skillnad vad skulle detta kunna vara?
Tacksam för svar
Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av intabaa:

Uppdatering:
Nu har jag hållit på i flera dagar och insåg att det kanske var moderkortet så nu har jag köpt ett ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER dock så har jag samma problem fast ända säter för mig att få datorn att försöka starta igen är att klicka på clr_cmos knappen.
psun har jag kollat både inuti och med ett sådant paperclip test dock så har jag ingen multimeter men allt verkar funka fint.
Ramet har jag även flyttat runt på och även provat min lillebrors ram med ingen skillnad vad skulle detta kunna vara?
Tacksam för svar
Mvh!

Har du byggt datorn själv? Har den funkat innan?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Jag byggde den skälv för cirka ett år sedan, Dagen innan som jag skrev första posten så hade jag bytt chassi och datorn funkade fint efter det.
Fast dagen när jag skrev första posten så hade jag kommit hem från skolan och datorn vill inte starta längre.

Permalänk
Medlem

Mina komponenter:
ASUS ROG MAXIMUS VII
2x 4gb corsair vengence
Gigabyte gtx 760
Corsair cx 500
WB Blue 1tb hdd
Sandisk 128gb ssd

Permalänk
Medlem

Hastighet och timing du kör minnena på?

Ah jag såg problemet nu, du har ingen cpu (!). 😉

Vilken cpu har du och vilken klocka har du valt?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

1600mhz, ddr3

Permalänk
Medlem

Oj den glömde jag jag har en i5 4670k socket 1150

Permalänk
Medlem

Distanser till moderkort använt vid montering i nya chassit?

Permalänk
Medlem

distanser?
Om du menar små höjningar så fick jag inget med när jag köpte det nya chassit och tänkte den var antistatisk eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intabaa:

distanser?
Om du menar små höjningar så fick jag inget med när jag köpte det nya chassit och tänkte den var antistatisk eller något.

😅 vet inte om du skämtar eller inte...

(!) Om du möjligtvis inte skämtar så ska du sätta på distanser innan kortet eller nåhot annat går sönder (!)

Distanser kan du köpa på valfri datorbutik eller hobby butik typ clas olsson

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

😅 vet inte om du skämtar eller inte...

(!) Om du möjligtvis inte skämtar så ska du sätta på distanser innan kortet eller nåhot annat går sönder (!)

Distanser kan du köpa på valfri datorbutik eller hobby butik typ clas olsson

Det var detta jag misstänkte också.. Men kan datorn fungera ibland/ibland inte ifall man inte har alla distanser? Trodde de kortslöt hela tiden och aldrig funkar. För den funkade för han en dag innan den dog ju.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Okej tack!
Visste inte det var så allvarligt ska genast sätta på distanser när jag kommer hem imorgon om jag ska vara helt ärlig så hade jag knappt någon aning om dem förutom att jag satt dit dom på min förra dator.
Men ja den startade ju samma dag när jag hade bytt chassi vilket är konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intabaa:

Okej tack!
Visste inte det var så allvarligt ska genast sätta på distanser när jag kommer hem imorgon om jag ska vara helt ärlig så hade jag knappt någon aning om dem förutom att jag satt dit dom på min förra dator.
Men ja den startade ju samma dag när jag hade bytt chassi vilket är konstigt.

Jag gjorde samma fel i mitt första bygge för många år sen. Ja det kan fungera ändå. Det beror ju på kortet och chassit var och vad och om och hur det kortsluter. För mig så krånglade usb portarna jättemycket, ibland fungerade ibland inte, ibland hittades de inte ens i enhershanterarn, så jag måste ju kortslutit usb chippet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Ok somsagt tack igen allt funkar bra förutom att min ssd inte blir hittad bland driversen vet någon vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av intabaa:

Ok somsagt tack igen allt funkar bra förutom att min ssd inte blir hittad bland driversen vet någon vad detta kan bero på?

Win+r -> "control" + Enter -> adninistrative tools -> computer management -> disk manager -> högerklicka på partitionen som inte syns på ssd:n och välj "assign drive path", välj en valfri bokstav

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

alltså jag menade att dom inte ens hittas i bios och ssdn är min bootdisk med win från förut det är som om den inte ens var inkopplad fast den är det(surrar om den lite som disken brukade)

Permalänk
Medlem

Insåg att det fanns en forums del just för lagring tar och skapar en ny tråd där, Tack så hemskt mycket för all hjälp!
Mvh