Köpråd: Android vs iOS (Iphone vs SGS5, LG G3, Sony Z2 m.fl.)

Permalänk

Köpråd: Android vs iOS (Iphone vs SGS5, LG G3, Sony Z2 m.fl.)

Hej vill inte ha krig mellan dessa..
Ska köpa ny lur har tidigare haft galaxy s3 i lite mer än två år men nu har
Batteriet lagt av och den har blivit jävligt seg. Har aldrig ägt en iPhone eller MacBook.
Såg nu att tele2 har bra student erbjudanden för mobil och abonnemang,
iPhone5s 250/ mån. Galaxy s5 270kr/mån. Lg g3 200 eller 250kr/mån
Sony z2 250/mån htc m8 tror jag var 300/mån

Vad skulle ni valt?
Tycker iOS verkar stabilare och flyter på bättre och känns inte som att de blir sega som android blir efter ett tag, varför blir det så btw med android?
Det jag gillar med android telefonerna är den lite större skärmen, bättre kamera och bättre skärm. Det som jag alltid varit mot Apple är att dom tar överpris för relativt dålig hårdvara.
Många som pratar om android säger ju att de är mycket mer öppet än iOS, men kan någon ge
Exempel på hur det är mer öppet som har använt båda operativsystemen?

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Hej vill inte ha krig mellan dessa..
Ska köpa ny lur har tidigare haft galaxy s3 i lite mer än två år men nu har
Batteriet lagt av och den har blivit jävligt seg. Har aldrig ägt en iPhone eller MacBook.
Såg nu att tele2 har bra student erbjudanden för mobil och abonnemang,
iPhone5s 250/ mån. Galaxy s5 270kr/mån. Lg g3 200 eller 250kr/mån
Sony z2 250/mån htc m8 tror jag var 300/mån

Vad skulle ni valt?
Tycker iOS verkar stabilare och flyter på bättre och känns inte som att de blir sega som android blir efter ett tag, varför blir det så btw med android?
Det jag gillar med android telefonerna är den lite större skärmen, bättre kamera och bättre skärm. Det som jag alltid varit mot Apple är att dom tar överpris för relativt dålig hårdvara.
Många som pratar om android säger ju att de är mycket mer öppet än iOS, men kan någon ge
Exempel på hur det är mer öppet som har använt båda operativsystemen?

Apples iPhone 5s har i min mening bäst kamera. Dock så ligger Samsung Galaxy S5 tätt därpå. På denna punkten ligger det i detaljerna, och en vardaglig användare kommer nog inte se någon större skillnad.

Dagens Android telefoner håller en hög prestanda, likväl Apples. Däremot har de en tendens att stöta på mer problem i flytet under tiden som går. Det kan vara allt från att appar crashar till att telefonen hänger sig. Dock är det otroligt mycket bättre idag än vad det var för bara något år sedan. Android 4.4 Kitkat löste många problem och kommande Android L ser oerhört lovande med mycket nytänk från Googles sida.

Android brukar generellt sett ses som mer öppet då du har större möjlighet att påverka hur telefonen ska bete sig sig eller se ut. Man kan till exempel utan några problem installera en launcher till hemskärmen som totalt ändrar hur utseende och ofta funktion.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenOslo:

Apples iPhone 5s har i min mening överlägsen kamera. Dock så ligger Samsung Galaxy S5 tätt därpå. På denna punkten ligger det i detaljerna, och en vardaglig användare kommer nog inte se någon större skillnad.

Dagens Android telefoner håller en hög prestanda, likväl Apples. Däremot har de en tendens att stöta på mer problem i flytet under tiden som går. Det kan vara allt från att appar crashar till att telefonen hänger sig. Dock är det otroligt mycket bättre idag än vad det var för bara något år sedan. Android 4.4 Kitkat löste många problem och kommande Android L ser oerhört lovande med mycket nytänk från Googles sida.

Android brukar generellt sett ses som mer öppet då du har större möjlighet att påverka hur telefonen ska bete sig sig eller se ut. Man kan till exempel utan några problem installera en launcher till hemskärmen som totalt ändrar hur utseende och ofta funktion.

Om man nu tycker det är viktigt, användarvänligheten tycker jag är viktigast och den är iOS bättre på

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om man nu tycker det är viktigt, användarvänligheten tycker jag är viktigast och den är iOS bättre på

Ja, som när man ska föra över musik till sin iPhone. Sjuuuukt smidigt.

Eller inte.

Permalänk
Medlem

Alla får självklart tycka olika, och så kommer det bli i denna tråd, ett krig mellan iOS och Android.
Själv hade jag valt Android alla dagar i veckan, trivs verkligen inte med iOS.
Att användarvänligheten är bättre i iOS tycker inte jag stämmer längre. En av mina föräldrar har en iPhone och en har en Sony, får hjälpa mamma med iOS hela tiden medan pappa aldrig har några problem. (Nu är han kanske LITE mer teknisk, men ändå)

Att Android blir sega efter ett tag stämmer väl till en viss del, men hur svårt är det att göra en fabriksåterställning igen så att den blir som ny?

För övrigt låter Tele2's erbjudande väldigt billigt, är det inte bara så att de första tre månaderna är så billiga?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om man nu tycker det är viktigt, användarvänligheten tycker jag är viktigast och den är iOS bättre på

Ja men precis! Känner mig själv dock väldigt inlåst vid användande av iOS. Känner att allt redan är förutbestämt och jag har inget att tycka till om. Sedan är jag en sådan hipster så skulle nog aldrig kunna äga en iPhone just därför att alla andra har den (Vilket är både hemskt och synd) men det blir lätt så opersonligt ^^

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mcznarf:

Ja, som när man ska föra över musik till sin iPhone. Sjuuuukt smidigt.

Eller inte.

Drag and drop i Itunes, hur enkelt som helst.

Skrivet av SvenOslo:

Ja men precis! Känner mig själv dock väldigt inlåst vid användande av iOS. Känner att allt redan är förutbestämt och jag har inget att tycka till om. Sedan är jag en sådan hipster så skulle nog aldrig kunna äga en iPhone just därför att alla andra har den (Vilket är både hemskt och synd) men det blir lätt så opersonligt ^^

För INGEN har ju en android lur

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Om man nu tycker det är viktigt, användarvänligheten tycker jag är viktigast och den är iOS bättre på

För mig är ett os som inte tillåter mig att göra vad jag vill raka motsatsen till användarvänligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av SvenOslo:

Apples iPhone 5s har i min mening överlägsen kamera. Dock så ligger Samsung Galaxy S5 tätt därpå. På denna punkten ligger det i detaljerna, och en vardaglig användare kommer nog inte se någon större skillnad.

Dagens Android telefoner håller en hög prestanda, likväl Apples. Däremot har de en tendens att stöta på mer problem i flytet under tiden som går. Det kan vara allt från att appar crashar till att telefonen hänger sig. Dock är det otroligt mycket bättre idag än vad det var för bara något år sedan. Android 4.4 Kitkat löste många problem och kommande Android L ser oerhört lovande med mycket nytänk från Googles sida.

Android brukar generellt sett ses som mer öppet då du har större möjlighet att påverka hur telefonen ska bete sig sig eller se ut. Man kan till exempel utan några problem installera en launcher till hemskärmen som totalt ändrar hur utseende och ofta funktion.

okej varför är den bättre? om man killar på specifikationer verkar samsungs kamera långt mycket bättre, dock är iphones bättre i mörker.

varför blir det sämre flyt med tiden, har det med operativsystemet att göra? löste kitkat så det blev bättre flyt alltså? och var är det för nytänk med android L, kommer denna uppdatering snart?

har du tips vilken av dessa telefoner du hade valt?

okej tack för svar : )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Drag and drop i Itunes, hur enkelt som helst.

förutsatt att man har itunes installerat, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vikingbjörn:

Tycker iOS verkar stabilare och flyter på bättre och känns inte som att de blir sega som android blir efter ett tag, varför blir det så btw med android?

Tycker tvärtom: Med tiden tvingar Apple på dig nya versioner av iOS som gör mobilen långsammare, så att du ska vilja köpa en ny. Och det är omöjligt att gå tillbaka. På en Android-mobil kan du köra vilket OS du vill.

En av de allra största fördelarna (som egentligen inte borde vara fördel, utan bara helt vanlig standard) med Android är att du har filhantering: Du kan enkelt använda mobilen som ett USB-minne; du kan föra över filer från/till datorn osv utan någon speciell mjukvara; du kan skicka filer via Bluetooth (vilket var standard från typ 2004 tills iPhone kom); du kan ladda ner filer av valfri typ; du kan öppna filer med valfri app osv. Du slipper helt enkelt vissa löjliga begränsningar som enbart förstör.

iOS har sina egna fördelar (men kräver jailbreak enligt mig) och jag har själv en iPad 4, men en iPhone kommer inte på fråga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skäggig legend

Dålig hårdvara vet jag inte då det implementeras och optimeras något galet i OS. Iphone tycker jag är galet galet (galet) bra byggd, detta bekräftas av så många - men är dyr. Androider är galet bra när man vill ha det senaste! NFC, stor skärm, (kommer få på hopp - tyvärr lite hackigt) men utöver det är och förblir androiderna ledarna i telefonvärlden. Den som kan avgöra vad du vill ha är just du Vill du ha en trevlig och kontrollerad produkt, kvalité (och lugnet av att Apple tar hand om valen i OS:et) är iPhone ett kanon val, inget snack om det. Vill du däremot vara fri och få den senaste teknologin, snabbare hårdvara men ibland lite hackigt OS med oändligt med inställningar och optimeringar till just dina behov är ju Android ett perfekt val för dig. Det återstår vad du värdesätter, nu var det ju ett val mellan de olika modeller som du skriver (student) annars verkar ju de nya Apple telefonerna vara grymma och jag kommer skaffa mig en iPhone 6 plus.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Alling:

Tycker tvärtom: Med tiden tvingar Apple på dig nya versioner av iOS som gör mobilen långsammare, så att du ska vilja köpa en ny. Och det är omöjligt att gå tillbaka. På en Android-mobil kan du köra vilket OS du vill.

En av de allra största fördelarna (som egentligen inte borde vara fördel, utan bara helt vanlig standard) med Android är att du har filhantering: Du kan enkelt använda mobilen som ett USB-minne, föra över filer från/till datorn osv utan någon speciell mjukvara; du kan skicka filer via Bluetooth (vilket var standard från typ 2004 tills iPhone kom); du kan ladda ner filer av valfri typ; du kan öppna filer med valfri app osv. Du slipper helt enkelt löjliga begränsningar som enbart förstör.

Första delen du säger vill jag rätta till: tvinga ingen aning om vad du menar med det.

Det andra: klockrent.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vikingbjörn:

okej varför är den bättre? om man killar på specifikationer verkar samsungs kamera långt mycket bättre, dock är iphones bättre i mörker.

varför blir det sämre flyt med tiden, har det med operativsystemet att göra? löste kitkat så det blev bättre flyt alltså? och var är det för nytänk med android L, kommer denna uppdatering snart?

har du tips vilken av dessa telefoner du hade valt?

okej tack för svar : )

det blir inte sämre flyt med tiden. inte beroende på opetativsystemet iaf.

min tjänstemobil, som jag använder dagligen i jobbet, har för tillfället inte blivit omstartad på 48 dygn...funkar precis som den ska och är inte det minsta seg (galaxy s2 med android 4.1.2)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Alla får självklart tycka olika, och så kommer det bli i denna tråd, ett krig mellan iOS och Android.
Själv hade jag valt Android alla dagar i veckan, trivs verkligen inte med iOS.
Att användarvänligheten är bättre i iOS tycker inte jag stämmer längre. En av mina föräldrar har en iPhone och en har en Sony, får hjälpa mamma med iOS hela tiden medan pappa aldrig har några problem. (Nu är han kanske LITE mer teknisk, men ändå)

Att Android blir sega efter ett tag stämmer väl till en viss del, men hur svårt är det att göra en fabriksåterställning igen så att den blir som ny?

För övrigt låter Tele2's erbjudande väldigt billigt, är det inte bara så att de första tre månaderna är så billiga?

blir den verkligen som ny då efter en fabrikåterställning?

tror inte det, de stod spara 2400 kr , och de har 100 kr rabatt, så de blir ju de på 24 månader, de har någon kampanj nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

varför blir det sämre flyt med tiden, har det med operativsystemet att göra? löste kitkat så det blev bättre flyt alltså? och var är det för nytänk med android L, kommer denna uppdatering snart?

har du tips vilken av dessa telefoner du hade valt?

okej tack för svar : )

I 4.3 så lade Google till stöd för trim i android vilket gör att telefoner inte blir sega med tiden som de blev tidigare. I L uppdateringen heter den nya designen Material Design, googla det så får du se vad det handlar om. Uppdateringen kommer i höst om du köper en N5/ Google Play edition. Är det inte viktigt med nya uppdateringar snabbt så skulle jag rekommendera en HTC One (M8). Är uppdateringar däremot viktigt så ska du köpa Nexus eller Google Play. En ny Nexus lär dyka upp i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om man nu tycker det är viktigt, användarvänligheten tycker jag är viktigast och den är iOS bättre på

Det är den verkligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För INGEN har ju en android lur

Eheee njaaa One M8 är inte speciellt vanlig och inte heller min nya Oneplus så nej, det är inte jättemånga som har samma telefon

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Ja, som när man ska föra över musik till sin iPhone. Sjuuuukt smidigt.

Eller inte.

Vem för över musik 2014 ? Kan hålla med om att på den tiden man gjorde det så var det ett helvete, men nu streamar man väl all musik? eller är det bara jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Drag and drop i Itunes, hur enkelt som helst.

Och vem vill bli tvingad att behöva installera och använda itunes?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker tvärtom: Med tiden tvingar Apple på dig nya versioner av iOS som gör mobilen långsammare, så att du ska vilja köpa en ny. Och det är omöjligt att gå tillbaka. På en Android-mobil kan du köra vilket OS du vill.

Håller helt klart med. Dessutom är hårdvaran såpass kraftfull i dagens Android telefoner att de har kraft nog att överleva väldigt länge. Min gamla One X med en quad core Tegra 3 har så mycket mer potential vid rätt optimering. En snabb fabriksåterställning eller ännu bättre, en enkel rootning, så får den ett helt nytt liv med hastigheter som utan tvekan matchar min M8.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av XHI:

Första delen du säger vill jag rätta till: tvinga ingen aning om vad du menar med det.

  1. Om du behöver göra en återställning av telefonen, vilket de flesta behöver förr eller senare, kan du inte välja någon annan iOS-version även nyaste.

  2. Appar tenderar att kräva den senaste versionen av iOS, och det är till stor del Apples fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Strörsta neckdelen med Android om man inte kör Nexus är tillverkarnas oförmåga att uppdatera sina telefoner, tänker då främst på Sony, Samsung, HTC osv. De nyare telefoner brukar uppdateras men det tar tid och med iPhone får du uppdateringen på en gång. Sen är säkerheten generellt bättre på iOS än på android iom att apparna kontrolleras av Apple men det har sina nackdelar även det. Jag tänker nog hoppas på iOS tåget nu när iPhone 6 släpps, iOS 8 bjuder på många trevliga funktioner.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Dr.S:

I 4.3 så lade Google till stöd för trim i android vilket gör att telefoner inte blir sega med tiden som de blev tidigare. I L uppdateringen heter den nya designen Material Design, googla det så får du se vad det handlar om. Uppdateringen kommer i höst om du köper en N5/ Google Play edition. Är det inte viktigt med nya uppdateringar snabbt så skulle jag rekommendera en HTC One (M8). Är uppdateringar däremot viktigt så ska du köpa Nexus eller Google Play. En ny Nexus lär dyka upp i höst.

okej tack, vill hellst dock inte gå så mycket mer än 300/mån när jag är student. hur ser google nexus 5 ut jämfört med de mobiler jag rabbla upp?

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Strörsta neckdelen med Android om man inte kör Nexus är tillverkarnas oförmåga att uppdatera sina telefoner, tänker då främst på Sony, Samsung, HTC osv. De nyare telefoner brukar uppdateras men det tar tid och med iPhone får du uppdateringen på en gång. Sen är säkerheten generellt bättre på iOS än på android iom att apparna kontrolleras av Apple men det har sina nackdelar även det. Jag tänker nog hoppas på iOS tåget nu när iPhone 6 släpps, iOS 8 bjuder på många trevliga funktioner.

tycker många klagat och blivit besvikna på iphone 6, lite hårdvaruuppdateringar och större skärm mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

tycker många klagat och blivit besvikna på iphone 6, lite hårdvaruuppdateringar och större skärm mest?

Folk har en tendens att klaga när saker o ting förändras. Kan med säkerhet säga att iPhone 6 och 6+ kommer bli två riktigt bra telefoner.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Permalänk
Medlem

skulle hellre kollat efter en telefon med ren android som T ex

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111
Nexus 5 lite åldrande men fortfarande en trevlig telefon bland de trevligare telefonerna på lite åldrande hårdvara men dessa kommer finnas ett tag till och tillbehör är lätt att få tag på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2680157
Har själv den förra varianten av denna telefon.
(motorola moto g 8 gb)

(Dock utan micro sd plats på min. och inte heller någon 4G)
ingen superbra kamera direkt men det är ju en telefon
(Tycker den fortfarande är skaplig dock i jämnförelse med farsans s3.)

Den har mer fokus på att vara prisvärd och funka denna moto g vad jag märkt.
Rent android precis som nexus 5 som dock är lite mer lowend hårdvarumässigt. (spel kommer inte vara sådär jättebra på den beroende på vad för spel du kör på den.)
Dock har man ju testat t ex carmageddon och re-volt och de funkade då bra och spela

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Allt är relevant men vad man kan läsa är alla förbokningar redan slut så nog är det många som är nöjda med uppdateringen. Främsta orsaken varför jag eventuellt byter är pga iOS inte pga specifikationerna.

Skrivet av Vikingbjörn:

tycker många klagat och blivit besvikna på iphone 6, lite hårdvaruuppdateringar och större skärm mest?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Alling:
  1. Om du behöver göra en återställning av telefonen, vilket de flesta behöver förr eller senare, kan du inte välja någon annan iOS-version även nyaste.

  2. Appar tenderar att kräva den senaste versionen av iOS, och det är till stor del Apples fel.

Om du behöver göra en återställning av telefonen, vilket de flesta behöver förr eller senare, kan du inte välja någon annan iOS-version även nyaste.

Det är lite mer jobb att göra och utan kunskap går det inte nej, men du kan ladda ned filen och välja denna att återställas till. (den man har på telefonen [*]i den stunden)

Appar tenderar att kräva den senaste versionen av iOS, och det är till stor del Apples fel.

Ja och nej. De flesta appar fungerar ned till iOS 5 som kom rätt precis för 2 år sedan. Det är då frågan om man vill fortsätta använda en åldrad telefon eller om man vill uppdatera till nästa steg(iOS). De brukar klara 3 år, sen precis som du skriver blir de lite sega. Men som sagt, du behöver inte det.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 