Canon 5d mark -III eller nikon d800e

Permalänk

Canon 5d mark -III eller nikon d800e

hej tänkte köpa canon 5d mark III eller nikon D800e, jag vet båda kameror är jätte bra, jag tänkte fota bara människor, porträtt och sånt så fråga är vilken av dem är ett snitt bättre för ansikte färg toner ?, som sagt vilken passar Bäst bara för Människor,, några säger canon är bättre för det och andra säger Nikon det blev jätte svårt och välja idag i butiken, så tänkte kolla idag ifall om jag får bättre svar här, av fotografer som, kan sånt bättre och rekomderar mig vilken av dem, jag ska , köpa för sånt fotografi :P, tack för er tid

Permalänk
Medlem

Är man finlirare som endast är ute efter en motivtyp (porträtt) tror jag man efterbehandlar sina bilder för högsta perfektion. Så, kameran i sig tar inga "färdiga" bilder som passar allas tycke å smak, somliga vill ha den ena tonen andra en annan. Detta fixas med fördel i efterbehandlingen. Just avseende porträtt föredrar somliga knivskarpt resultat andra en mer diffus framtoning så man slipper se alla porer, återigen en fråga om tycke å smak. Tekniken finns för båda varianterna. http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-ar-bildkvalitet-del-2-farge...

Tror du skall se på andra aspekter när du väljer systemkamera. DSLR eller spegellös EVF, tex.

Att klämma i butik är väl OK men långt ifrån tillräckligt.

Läs recensioner!
http://www.kenrockwell.com/canon/5d-mk-iii.htm
http://kenrockwell.com/nikon/d800.htm
Nikons nya:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d810.htm

Nu inför PhotoKina kommer nya modeller och de gamla brukar reas bort. Så, vill du spara en slant avvakta nån månad.

Sen finns ju andra bra märken utöver Canon och Nikon. Tror alltför många okunninga amatörer hänger upp sig på kameramärke. Öppna sinnen och kritiskt tänkande leder längre. Man skall se upp med att bli "fan-boy-slav". Det är inte kameran utan DU som tar bilderna. Tekniken ersätter aldrig din brist på talang. Du kan ta skitbilder med alla kameror. Titta på andra skickliga fotografers bilder och förstå varför just dessa bilder anses bra. Porträtt skall ju återge en människas karaktär, inte bara vara en tekniskt perfekt avbildning utan själ, då duger fotoautomaten lika bra.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag att låta väldigt hård, men jag känner att det behövs eftersom jag ser de här frågorna om och om igen.

Eftersom du frågar en sån här sak, vilken kamera som är "bäst" till ett visst område, visar att du inte förstår varken fotografering som konstform eller utrustningen man använder för det.

Båda kamerorna är ypperliga verktyg, men de är bara verktyg. Att fråga vilken av dem som är bäst (speciellt till ett område som porträttfotografering) är en jättekorkad fråga - det är som att fråga vilken bil som är bäst på att ta kurvor. Svaret där är att det givetvis beror på massor andra faktorer än bara bilen, det beror på föraren, banan, däcken, etc etc.

Att dessutom fråga om kamerahuset när det kommer till porträttfotografering är fullständigt redundant. Det du ska fundera på är vilken optik du ska använda. Jag tycker det är uppenbart att du har väldigt lite eller ingen erfarenhet av porträttfotografering eftersom du låser dig vid vilket kamerahus som du ska köpa. Har du någon koll alls på vad du vill ha ut av ditt porträttfoto eller vilken stil du vill använda/har utvecklat? Det är sånt som du ska fundera på för din stil definierar vilken optik du ska använda - sen när du har de sakerna klara för dig kan du börja fundera på vilket kamerahus eller system du vill investera i.

Så ja, jag låter väldigt hård men du behöver verkligen förstå att du börjar i helt fel ände, helt fel område och med helt fel kunskapsnivå för det du frågar. Mitt råd är att köpa enklare och billigare utrustning och först lära dig vad du har för stil, vad du har för mål, kunskaper och ambitioner med ditt fotograferande - efter det kan du börja fundera på målet med din utrustning.

Bli sur om du vill på mitt "icke-svar" men jag säger allt detta i egenskap av någon som fotat massor med porträtt och lagt ner massor med tid på att lära mig det och att hitta min stil samt spenderat massor med tid med min utrustning för att få den att göra det jag vill. Porträttfotografering (så länge den inte är av korvstoppnings-skolofoto-modell) är en av de absolut svåraste konstformerna inom fotografering och handlar så mycket mer om dina ambitioner som fotograf än eventuell utrustning.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Mitt råd till TS är, Bli inte förbannad av ovanstående inlägg utan läs och begrunda.

Permalänk
Medlem

Som isecore skriver håller jag med han.
Jag har fotat sen 2005 och 2 bröllop. Så mycket hänger på optiken man använder, och framförallt den personen bakom kameran. Köp en billigare kamera och spendera mer på optiken som följer med till nästa kamera.
Rekommenderar att du först köper en kamera med kitt objektiv eller fast 50 och lär dig hantera de först.
Sen efter ett tag fotande vet du vad du saknar och köper på dig dom grejerna.

du kan köpa en kamera för 50k och prestera sämre en med en mobilkamera, de jag vill ha sagt med de kunskapen har stor betydelse.

Rekommenderar även att bli medlem på fotosidan och läser nybörjare guiderna för foto och skriver en tråd där.

Bor du nära västerås och vill ha någon att fota med så hänger jag gärna på.

//mvh Delux

Permalänk
Medlem

Minns en sann historia från 60-70-talet från tidningen Life.
Stjärnfotografen Alfred Eisenstaedt https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Eisenstaedt
fick av tidningen Life uppdraget att besöka den storsäljande författaren Henry Miller https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Miller för att göra ett personligt fotoreportage.

Nåja, efter en stunds fotande sa' Henry: "Du som tar så bra bilder, vad har du för kamera"?
Som svar sade Alfred: "Du Henry som skriver så bra böcker, vad har du för skrivmaskin"?

Som sagt, utrustningen är verktyg, inte ersättning för bristande förmåga eller erfarenhet.
Som nybörjare duger i stort sett vilken utrustning som helst för att öva och lära för att hitta sin stil. Kreativiteten i konstnärligt skapande avgörs sällan av verktygen. Visst kan val av utrustning bli fel, det duger kanske inte att plåta småfåglar i det vilda med supervidvinkel, man köper inte en värstingFerrari för att köra vinterrally, lite bonnförnuft räcker långt.

Permalänk

Som andra påpekat: Objektiven är viktigare. Med billiga/kitobjektiv så underpresterar kameran så mycket att det är bättre att skaffa kompakt.

Rent allmänt så har fotobutiker en förmåga att lura på sina kunder så dyra kamerahus att dom inte har råd med något annat än suddiga skräpobjektiv med Nikon/Canon stämplat på sej.

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

1) Som alla andra redan har sagt, den som håller i kameran bestämmer hur bilden blir.
Att lära sig se vad som blir bra helt enkelt.
2) Sedan om bilden tekniskt blir bra, är till största del optiken.
Behöver kanske inte vara det allra bästa men iaf steget upp från kitlinser.
3) Att lära sig efterbehandling bildbehandlingsprogram och fota i raw format kan också göra skillnad.
4) Visst finns det tillfällen där ett kamerahus med bättre auto-focus gör skillnad.
Exempelvis sport, fåglar i luften eller andra rörliga motiv. Men kanske långt ifrån högsta prioritet med porträtt foto.

Är väl inget fel i att lägga pengar på sin hobby vad det nu är. Beror ju helt på sin personliga ekonomi också.
Men tittar du i den prisklassen finns även Sony Alpha SLT-A99 + 24-70/2,8 för 29 990:-

Permalänk
Medlem

Det konstiga är den överväldiga delen av självutnämnda "bra" (och som gärna vill ge råd till nybörjare) "fotografer" tar så dåliga bilder...Riktigt dåliga bilder. Dock inte tekniskt dåliga, men det är underordnat. Ty rent motivmässigt och psykologiskt är de påfallande ofta katastrofalt dåliga: de vet helt enkelt inte veta vad som ger bra bilder... Hur man verkligen gör, dvs tänker om saker, situationer och människor. Så blir det när man ger folk med begränsad talang kraftfulla instrument - som kameror. Som funnits i över 100 år.

Det handlar inte om att trycka på en knapp och ratta rattar. Fotografering gör man med hjärnan. Precis som en författare är värdelös hur bra han än skriver tekniskt, har han inget att säga, att skriva om. Så är det skräp.

Mitt råd till TS. Lyssna inte på någon i tråden. Prova dig själv fram själv. Och det du gillar, gillar du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mostek:

Mitt råd till TS. Lyssna inte på någon i tråden. Prova dig själv fram själv. Och det du gillar, gillar du.

Så ditt råd till TS är att inte lyssna på oss i tråden men göra exakt som vi säger?
Lite förvirrande tips imo.

Permalänk

Nisse-Tuta: Du försöker kommunicera med en akademiker. Dom har krav typ att det ska vara missbruk, incest, död och pina bakom bilderna. Annars är det inte fin konst. Idéer typ; att fotografera och synliggöra dom osynliga genom att ta porträtt av rumänska tiggare. Och annat som tråkar ut vettigt folk.

Permalänk
Medlem

Lite OT: men ganska intressant när gäller filma.

https://www.youtube.com/watch?v=pLiehzLTxXk

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Det är klart du inte förstår... Vad tror du jag hade förväntat mig? Då är jag ganska säker på att du är en usel fotograf i mina ögon (och många andras). Ja, mitt råd är att inte lyssna på någon av er. Indeed. Han kan gott köpa en systemkamera och utveckla sig själv därifrån istället för att som vissa imbiciller i tråden som t o m säger att han ska köpa en pocketkamera. Varför inte mobilen då? Eller webb-kamera...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mostek:

Han kan gott köpa en systemkamera och utveckla sig själv därifrån .....

Men det är ju vårat råd. Vi övriga tycker han ska göra som han vill och känna efter själv och utveklas i sin egen takt.

Vad är det egentligen du tycker han ska göra, fota med mobilen eller börja med akvarell istället?

(och fattar du inte skillnaden på en kompaktkamera med gigantisk sensor, manuella inställningar och skarp optik och en mobil så är du ju som bäst super nybörjare och borde tagga ner lite.)

Permalänk

Jag är inget kameraproffs, så jag tänker inte säga vilken av dessa två kameror du ska köpa, däremot tycker jag det är lite KUL att du frågar oss om råd på KAMERAHUS som ligger i 20.000-klassen. Folk som går i banorna att köpa den typen av kameror brukar i regel ha bra koll. Jag vet ingenting om dina färdigheter och kunskaper men om du måste fråga oss om detta så kanske du bör kolla på en billigare kamera och istället experiementera med objektiv (gamla som nya, billiga som dyra). Det tror jag du kommer tycka är mycket roligare och ha större glädje av.

Gällande kamerahus så kommer du kunna hitta bra alternativ från en mängd märken för betydligt mycket mindre pengar än 20.000+. En god vän i Ryssland som i princip uteslutande tar porträttbilder har länge använt sig av Nikon D60 och Nikon D3100 med helt OK objektiv (inget jättemärkvärdigt eller svindyrt). Den förstnämnda går det väl inte att få tag i nu för tiden men D3100 går lös för 3 lakan typ, då har du en bra slant att lägga på vettiga objektiv. Du kan spana in hans foton här så får du se om det duger åt dig: http://500px.com/insound

I övrigt är jag besviken på tonen och attityden på en del människor i den här tråden. Lägg ner personangreppen. Det är väl det minsta man kan begära, särskilt när det inte har något med någonting att göra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Rekordmedlem

Klart man ska köpa Phase One eller nån liknande digital mellanformatare bara för att det är en tekniskt närmast perfekt porträttkamera för studiobruk, den är både högupplöst och dyr, den kan dessutom att ge lika dåliga bilder som en usel mobilkamera om den sätts i händerna på rätt person.
TS skapade nyligen en tråd om tips för att köpa sin första riktiga kamera och påpekade i den att Canon var det enda tänkbara fabrikatet

Citat:

Bara Canon TACk inga andra märken

Valet kan inte vara så svårt i så fall, vill man bränna mycket pengar på ett kamerahus så är ju valet redan gjort.

Själv har jag lagt mer än 10 ggr så mycket på optik som kamerahus, men den kamera jag har som är bäst till porträtt är varken en systemkamera eller modern, det är en 2 ögd Yashica mellanformatare, suverän bildkvalitet rent tekniskt och nån gång kanske jag lär mig att utnyttja den fullt ut så att kameran blir begränsningen snarare än fotografen, själv så känner jag av mina brister som fotograf och jag har lärt mig så pass mycket att jag vet att det är ljussättningen som är mitt största problem, jag skulle behöva en ordentligt ljusrigg och plats nog att använda den för att gå vidare och lära mig mera, kamerahus är däremot oerhört långt ner på listan över möjliga förbättringar för porträttfotande, tror inte att bilderna skulle bli nått bättre om jag hade en Phase One eftersom det ändå skulle brista i ljuset, de skulle möjligen bli skarpare och gå att skriva ut i A0 format utan att det blir pixligt, men inte skulle de bli "intressantare"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.