Hur länge kommer slutna vattenkylnings system hålla?

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer slutna vattenkylnings system hålla?

Hej alla, jag satt och tänkte vilket inte är vanligt av mig men jag funderade över hur länge slutna vattekylnings system håller egentligen och när borde man byta ut dem?

Själv sitter jag på en Antec Kühler 620 som jag har haft i sedan hösten 2011 och den har 3 års garanti och funderar nu på om man borde byta ut den med tanke på åldern, hur resonerar ni andra som har/haft slutnavattekylnings system?

Mvh pinkn00b.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Trots att min Corsair H80 funkade bra och inte hade några missljud blev jag paranoid som tusan och bytte ut den mot luftkylning efter 2 års användning.
Det är ovanligt att slutna system börjar läcka, men det är inget man bryr sig om ifall man själv tillhör dom få som drabbas.

Iallafall: Vad jag har märkt av, så brukar de flesta byta ut sina system när garantin är slut, fast det finns inget som säger att dom inte håller X antal år till. Om jag inte har helt fel så är det också mycket vanligare att pumpen går sönder, än att systemet börjar läcka (tur i oturen?).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Just av denna anledning jag enbart kör på luft, orkar inte behöva tänka på/vara orolig för om det ska börja läcka. Luft bara funkar hur länge som helst och skulle fläkten gå sönder så är det bara att byta ut den medan om ens vattenkylning slutar att funka så måste man köpa en helt ny och montera om vilket är omständigare och dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills, funderar stark på att byta tillbaka till luft för att vara mer säker och behöver egentligen inte vattenkylningen längre eftersom jag inte överklockar CPU:n längre.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Vattnet/vätskan i slutna system, dunstar inte efter ett antal år ??
Eller tar det väldigt lång tid... har haft någon snöglob som hade nästan slut på vätska, men tog antagligen många år.

Permalänk
Medlem

Skulle inte våga köra med en över tre år, redan sett många som gett upp inom första året.
Jag kör då vidare på feta tornkylare ett tag till, tror inte heatpipesen kommer gå sönder inom första tiden

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det jag gjort med min vattenkylning är att byta vattenblock då det blir en ny cpu som jag använder. Har även fått fylla på vatten 3 gånger. Har haft systemet i ca 5 - 10 år. Åtminstone tyst. Bytt vatten 1 gång mens ska byta 1 gång till snart.

Permalänk

Funderar själv på om man ska byta. sen att man fick köpa till två fläktar för att få bra resultat med kylningen gjorde att den slutna vattenkylningen inte kändes direkt prisvärd hehe!

Ska nog byta tillbaka till luft längre fram.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Angående slutna system av bra kvalite tror jag att det är pumpens livstid som avgör hur länge det ska hålla. Corsair har 5år garanti på sina h80i och h100i. Läckor tror jag är väldigt sällsynta.

Mitt förslag till trådskaparen är inte byta för att undvika att kylaren går sönder utan byta endast om du vill ha bättre kylning eller i samband med uppgradering. Om den går sönder så kommer inte din cpu att brinna upp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Det jag gjort med min vattenkylning är att byta vattenblock då det blir en ny cpu som jag använder. Har även fått fylla på vatten 3 gånger. Har haft systemet i ca 5 - 10 år. Åtminstone tyst. Bytt vatten 1 gång mens ska byta 1 gång till snart.

Fast nu handlar den här tråden om slutna system, men tack för din medverkan

Visa signatur

///M4

Permalänk

Har en likadan kylare som trådskaparen.
Lite drygt 2 år är mitt
På senare tid har den blivit mindre effektiv.
Kom ganska fort upp i 80-90 grader vid stress-test😱

Så jag beslöt mig för att felsöka lite.😎

Jag låter bilden tala för sig själv
http://www.ladda-upp.se/bilder/tqbvbinailirn/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Fast nu handlar den här tråden om slutna system, men tack för din medverkan

Custom är också ett slutet system. Du kan dra många lärdomar från ägare till sådana system också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woods:

Custom är också ett slutet system. Du kan dra många lärdomar från ägare till sådana system också...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, custom är inte slutet i samma avseende.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Fast nu handlar den här tråden om slutna system, men tack för din medverkan

Systemet är slutet men det finns luft i reservoaren.