Samlingstråd med trådar om antivirus

Permalänk
Medlem

Samlingstråd med trådar om antivirus

Inledning
Ni har säkerligen sett att många användare skapar nya trådar om vilket antivirus-program som är bättre än andra, liknande program. En del har försökt hitta trådar som kan svara på deras funderingar och frågor, medan andra har ignorerat reglerna helt och bara skapat en ny tråd. Säkerligen på grund av lathet.

Varför finns den här tråden?
Den här tråden ska ge svar till många av er som undrar vilket antivirus-program som är bättre än de andra inom samma kategori, med hjälp av en lista med de trådar som har skapats om just detta. Tänk på att listan nedan inte är komplett! Personligen går jag efter de testresultat som AV-TEST delar med sig efter noggranna tester. Många är ute efter hur lite ett antivirus-program påverkar datorn och det är lite svårt att veta hur ett antivirus-program påverkar prestandan på en dator. Det är därför man måste testa sig fram. Funkar inte det valda programmet bra? Försök igen med nästa, såvida du inte vill felsöka och försöka åtgärda eventuella problem.

Nyttiga trådar om samma ämne
Det finns trådar här på SweClockers Forum, som handlar om antivirus-program och som kan hjälpa andra som letar efter ett sånt program. "Vilket antivirus använder du?"-tråden är ett bra exempel på detta. Den tråden låter användarna rösta vilket antivirus-program de använder, som du sedan kan granska. Du kanske kan basera ditt val av antivirus-program med hjälp av den listan?

Följ reglerna!
Alla måste följa de regler som SweClockers använder sig av. I det här fallet är det § 2 som gäller. Se till att följa den och även de andra reglerna!

  • Över 36 trådar med samma ämne har skapats

  • Över 6 inlägg med samma ämne har blivit låsta av moderatorer och administratörer

Nyhetsartiklar
2015-04-09 - PCMag.com publicerade i går en artikel om att Windows egna antivirus-program är väldigt dåligt mot moderna malwares. Rubriken lyder, "tror du att Windows inbyggda antivirus kommer att skydda dig? Du har fel"

Trådar
vika antivirus program fungerar bäst med windows 8.1 64bit
Bästa säkerhetsprogrammet?
Antivirus
Vilket är det bästa antivirus programmet
Vilket av alla Windows 7 ska man köra på? och bästa virus programmet?
Vilket är de bästa "gratis" antivirusprogrammet?
Vilket virusskydd i Windows 8.1
Vilket Antivirus är det bästa?
Bra virusskydd?
antivirusprogram

Bästa gratis virusprogrammet??
Rekommenderat Antivirus-program. Behöver råd.
Vilken Windows version till ny dator? + antivirus
Gratis virusskydd som är bättre än MSE?
Bäst Anti Virus program!
Tips på antivirus program
Ny data, Tips om Gratis Anti-Virus program
Gratis virusskydd till WIN7!
Ett bra anti-virus program?
Vad för antivirus använder ni och har ni stött på några problem?

Internet Security / Antivirus mjukvara.
Råd om virusprogram för speldator
Vad för antivirus och brandvägg?
Antivirusprogram?
Antivirus till PC
Vad ska man ha för antivirusprogram ?
Antivirus tips
Bästa gratis-antivirus?
Gratis AntiVirus
Val av antivirus.

Antivirusprogram etc...
Microsoft Security Essentials vs AVG
Vilka program är ett måste vid köp av ny dator? virusskydd osv?
Bästa Anti-Malware Program ?
Bästa Antivirus programmet. Hemskt gärna gratis!
Köpa ett bra Antivirus?
Antivirus gratis version, Avg eller Avast ??
Underhållsfritt antivirusprogram
Antivirusprogram, nödvändigt?
Bästa virusskyddet för billig peng.

Resultat
Jag har summerat vilka antivirus-företag som har nämnts i nästan alla trådar från listan ovan.

Microsoft: 52
avast!: 49
AVG: 22
ESET: 16
Bitdefender: 13
Kaspersky: 8
Comodo: 8
F-Secure: 7
Panda: 7
Avira: 6
Norton: 4
ClamWin: 2
Webroot: 2
ZoneAlarm: 2
Dr. Web: 1
Norman: 1
Tiranium: 1

Fotnot
Det skrämmer mig att Microsofts antivirus-lösningar (Windows Defender, som egentligen inte är ett antivirus för Windows 7 och äldre, och Microsoft Security Essentials) är väldigt populära hos väldigt många "SweClockerare". Microsoft Security Essentials används som en baslinje hos AV-TEST och Microsoft har försökt få dem till att inkludera deras säkerhetslösning till deras tester, men MSE är helt enkelt bara för dåligt! Microsoft erkänner detta och rekommenderar nu hädanefter att man ska använda en annan lösning, som till exempel Kaspersky. Ni kan läsa mer om detta i en artikel från How-To Geek.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Får jag bara lägga till en sak, Comodo har en funktion som dom flesta antivirusprogram verkar sakna, det är när ett program försöker göra en ändring i systemet. Då får får man en fråga om man godkänner att programmet körs eller inte. Detta kan även påverka vanliga program såsom Adobe, men en van användare vet då hur den ska svara. En liknande funktion är även inbyggd i W7/w8 till viss del (UAC).
Det jag märkt, är att Comodo är att rekommendera pga denna funktion, men att många inte gillar detta pga att dom får frågor när dom installerar program eller uppdaterar program, dvs dom vill ha ett program som är självgående - vilket inte finns.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Får jag bara lägga till en sak, Comodo har en funktion som dom flesta antivirusprogram verkar sakna, det är när ett program försöker göra en ändring i systemet. Då får får man en fråga om man godkänner att programmet körs eller inte. Detta kan även påverka vanliga program såsom Adobe, men en van användare vet då hur den ska svara. En liknande funktion är även inbyggd i W7/w8 till viss del (UAC).
Det jag märkt, är att Comodo är att rekommendera pga denna funktion, men att många inte gillar detta pga att dom får frågor när dom installerar program eller uppdaterar program, dvs dom vill ha ett program som är självgående - vilket inte finns.

Ja, fast funktionen har ju dock ha sina nackdelar. Många datoranvändare vill använda ett datorsäkerhetsprogram som är knäpptyst och som inte stör personen över huvud taget. Går det att stänga av den här funktionen i Comodos inställningar?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, fast funktionen har ju dock ha sina nackdelar. Många datoranvändare vill använda ett datorsäkerhetsprogram som är knäpptyst och som inte stör personen över huvud taget. Går det att stänga av den här funktionen i Comodos inställningar?

Du kan konfigurera Comodo bäst du vill med HIPS on/off, BB on/off etc. Vad det handlar om är väl bara vilken säkerhet du vill uppnå!? Idag är Comodo inte så påträngande som det var för, säg, 3-4 år sedan. Filer kontrolleras mot Comodos "Whitelist" och finns de där triggas inte dessa meddelanden. I annat fall handlar det om att godkänna eller neka 1 gång för att skapa en "regel" och därefter är det tyst.

Men nog sagt om detta! Vad jag egentligen ville säga är att denna tråden borde "Klistras"!!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Mcafee Virusscan Enterprise 8.7i käkar upp det mesta i den listan, dessutom tillsammans med en licensierad MBAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Du kan konfigurera Comodo bäst du vill med HIPS on/off, BB on/off etc. Vad det handlar om är väl bara vilken säkerhet du vill uppnå!? Idag är Comodo inte så påträngande som det var för, säg, 3-4 år sedan. Filer kontrolleras mot Comodos "Whitelist" och finns de där triggas inte dessa meddelanden. I annat fall handlar det om att godkänna eller neka 1 gång för att skapa en "regel" och därefter är det tyst.

Men nog sagt om detta! Vad jag egentligen ville säga är att denna tråden borde "Klistras"!!!

Ja. Säkerheten är ju den största anledningen man använder ett antivirus-program. Dock försöker väldigt många datoranvändare undvika antivirus-program som visar en massa popup-rutor om vad som ska tillåtas och inte tillåtas.

Skrivet av Segas:

Mcafee Virusscan Enterprise 8.7i käkar upp det mesta i den listan, dessutom tillsammans med en licensierad MBAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du vara vänlig och vidareutveckla påståendet att McAfee VirusScan Enterprise 8.7i är bättre än de prisbelönta antivirus-motorerna från Kaspersky och Bitdefender? McAfee VirusScan Enterprise 8.7i använder väl samma motor som vad McAfee AntiVirus gör? Jag menar, båda kommer ju från samma företag. Att köra två olika antivirus-program samtidigt, är inte någon bra lösning Det är ju som att köra en bil full.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Kan du vara vänlig och vidareutveckla påståendet att McAfee VirusScan Enterprise 8.7i är bättre än de prisbelönta antivirus-motorerna från Kaspersky och Bitdefender? McAfee VirusScan Enterprise 8.7i använder väl samma motor som vad McAfee AntiVirus gör? Jag menar, båda kommer ju från samma företag. Att köra två olika antivirus-program samtidigt, är inte någon bra lösning Det är ju som att köra en bil full.

Mbam är inte ett antivirus utan ett komplement till antivirus som är inriktat på att hitta och oskadliggöra trojaner,adwares. pup´s m.m snarare än självreplikerande virus. Det gör sitt jobb ypperligt men ersätter INTE ett antivirus.

"MBAM is a complementary anti malware solution to a fully installed anti virus application"

Kompatibiliteten med olika antivirus är generellt bra, men undantag finns. I dessa fall finns alltid möjligheten att använda MBAM som "on-demand" scanner i stället.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Mbam är inte ett antivirus utan ett komplement till antivirus som är inriktat på att hitta och oskadliggöra trojaner,adwares. pup´s m.m snarare än självreplikerande virus. Det gör sitt jobb ypperligt men ersätter INTE ett antivirus.

"MBAM is a complementary anti malware solution to a fully installed anti virus application"

Kompatibiliteten med olika antivirus är generellt bra, men undantag finns. I dessa fall finns alltid möjligheten att använda MBAM som "on-demand" scanner i stället.

Ja, sedär! Jag hade totalt glömt bort att Malwarebytes Anti-Malware är kompatibel med andra antivirus-program.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Ja. Säkerheten är ju den största anledningen man använder ett antivirus-program. Dock försöker väldigt många datoranvändare undvika antivirus-program som visar en massa popup-rutor om vad som ska tillåtas och inte tillåtas.

Kan du vara vänlig och vidareutveckla påståendet att McAfee VirusScan Enterprise 8.7i är bättre än de prisbelönta antivirus-motorerna från Kaspersky och Bitdefender? McAfee VirusScan Enterprise 8.7i använder väl samma motor som vad McAfee AntiVirus gör? Jag menar, båda kommer ju från samma företag. Att köra två olika antivirus-program samtidigt, är inte någon bra lösning Det är ju som att köra en bil full.

MBAM är inget antivirus, det är ett "anti-malware" (som de själva påstår).

Det är inte motorn i sig som gör hela biffen med ett AV, det är regelverken och möjligheten att ställa in det så att det passar i princip vilken miljö som helst. Varje del av programmet går att skräddarsy in i minsta detalj, in till sista porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

MBAM är inget antivirus, det är ett "anti-malware" (som de själva påstår).

Det är inte motorn i sig som gör hela biffen med ett AV, det är regelverken och möjligheten att ställa in det så att det passar i princip vilken miljö som helst. Varje del av programmet går att skräddarsy in i minsta detalj, in till sista porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå. Det vet jag, då jag mindes mer om hur MBAM funkar, tack vare nilhe1s inlägg

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej!

Det skrämmer mig att Microsofts antivirus-lösningar (Windows Defender, som egentligen inte är ett antivirus,

Det är delvis ett felaktigt påstående.. f.o.m. Win 8 blev MSE ersatt av ett uppdaterat Defender som fick "förstärkt skydd" mot root & bootkits.

Citat:

Obs! Windows Defender finns också i tidigare versioner av Windows. Men i de tidigare versionerna har Windows Defender endast skydd mot spionprogram. I Windows 8 och Windows 8.1 ger Windows Defender datorn ett komplett skydd mot skadlig kod. Skadlig kod kan vara virus, spionprogram och annan oönskad programvara.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essential...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det är delvis ett felaktigt påstående.. f.o.m. Win 8 blev MSE ersatt av ett uppdaterat Defender som fick "förstärkt skydd" mot root & bootkits.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essential...

Jag har fortfarande vanan i mig att de flesta använder Windows 7 och äldre. Dax att tänka om xD

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.