Linux first-timer, söker kunskap!

Permalänk
Medlem

Linux first-timer, söker kunskap!

Hej! Jag ska ikväll beställa delar till en serverdator som jag ska bygga ihop. Den ska köra saker såsom minecraft servrar, teamspeak 3, terraria osv.

Det har kommit till min förståelse att jag borde satsa på linux och då är det ubuntu som intresserar mig. Men jag känner mig lite förvirrad. Min setup: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7115970/klar (Oroera inte över priset, en veckas blocket-stalkande ledde till en slutsumma på <5k )

1. Är det värt det att hålla på med linux(ubuntu) över huvud taget? Eller köra på med Win 7 som vanligt?

2. Info på internet gällande kompabilitet är mycket begränsad. Behöver jag oroa mig om det kommer funka med min moderkort t.ex?

3. Ska installera OS:et med ett USB-minne, måste jag installera windows först eller kan jag installera ubuntu direkt efter att byggandet är klart?

Om någon har info över huvud taget som kan lätta trycket i min hjärna så kom med vad ni än har. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1. Ja, man kör ju fan inte server i windows xp/7/8.
2. En så stor dist som ubuntu kommer nog inte ha några problem.
3. Du kan lägga in ubuntu direkt.

Sen är inte 16GB ram lite för minecraft?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

1) Det tycker jag! Det finns guider för allt och du slipper lägga pengar på ett os.
2) Jag har inte haft några kompatibilitetsproblem på senare år.
3) Du kan installera ubuntu på momangen.

Permalänk
Medlem

Ladda ner server versionen av ubuntu och installera sedan desktop för att slippa alla andra program som följer med desktop versionen. Utöver så kör på.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

1. Ja, man kör ju fan inte server i windows xp/7/8.
2. En så stor dist som ubuntu kommer nog inte ha några problem.
3. Du kan lägga in ubuntu direkt.

Sen är inte 16GB ram lite för minecraft?

Beror på ju helt på. Jag ska inte köra servrar som håller 1000 pers, tror inte jag kommer komma över 50 på någon server och jag kommer ha max 3 uppe. Tog 2x8gb för enkel uppgradering till 32gb också.

http://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements/Server ger en bild av det hela.

Annars, tack för din input

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

1) Det tycker jag! Det finns guider för allt och du slipper lägga pengar på ett os.
2) Jag har inte haft några kompatibilitetsproblem på senare år.
3) Du kan installera ubuntu på momangen.

Okej! Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Det moderkortet tycks vara ett ganska magert kort som bara använder de integrerade funktionerna i chipsetet. H97 stöds bra i linux så nätverket, sata portarna, usb portarna och liknande funkar utan problem. Om det finns stöd för super io chipet kan jag inte svara på. Om det inte finns stöd kan du inte läsa av fläkthastighet och spänningar. PCIe till PCI bryggan skulle jag se upp med om du har tänkt använda gamla PCI kort. Kortet använder ett ASM1083 chip som är (troligen) defekt.

https://lkml.org/lkml/2012/1/30/216

Om du inte tänkt använda PCI portarna ser jag inga stora problem. Något du också bör tänka på är att Asus brukar ha ganska buggiga bios och svaret från deras support är alltid vi stödjer inte linux (på trasig engelska).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Det moderkortet tycks vara ett ganska magert kort som bara använder de integrerade funktionerna i chipsetet. H97 stöds bra i linux så nätverket, sata portarna, usb portarna och liknande funkar utan problem. Om det finns stöd för super io chipet kan jag inte svara på. Om det inte finns stöd kan du inte läsa av fläkthastighet och spänningar. PCIe till PCI bryggan skulle jag se upp med om du har tänkt använda gamla PCI kort. Kortet använder ett ASM1083 chip som är (troligen) defekt.

https://lkml.org/lkml/2012/1/30/216

Om du inte tänkt använda PCI portarna ser jag inga stora problem. Något du också bör tänka på är att Asus brukar ha ganska buggiga bios och svaret från deras support är alltid vi stödjer inte linux (på trasig engelska).

Stort tack! Skönt att höra. Innan jag lägger beställningen, har du något moderkort på rak arm som du vet kommer fungera ännu bättre?

Ska inte använda några PCI portar, kommer köra integrerad grafik osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ladda ner server versionen av ubuntu och installera sedan desktop för att slippa alla andra program som följer med desktop versionen. Utöver så kör på.

Menar du att jag ska ladda ner server-versionen och sedan installera GUI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Stort tack! Skönt att höra. Innan jag lägger beställningen, har du något moderkort på rak arm som du vet kommer fungera ännu bättre?

Inte på rak arm men som andra säger, saker brukar funka. Intel utvecklar själva drivrutiner för sina saker så cpu och chipset funkar nästan garanterat. Vad som kan vara problematiskt är add on chips som super io, ljud chip och annat som inte är integrerat på chipsetet. Trasiga bios är också mycket vanligt och det kan vara svårt att veta. Linux kerneln dumpar feta varningar i stil med "Broken BIOS detected, complain to your hardware vendor" i förhoppningen att någon ska testa systemet med linux innan lansering men eftersom biosutvecklare brukar vara taiwanesiska praoelever funkar det inte så bra.

Här har du ett exempel på hur det kan vara att försöka få support för såna problem.
http://phoronix.com/forums/showthread.php?27205-Rant-Asus-has....

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Menar du att jag ska ladda ner server-versionen och sedan installera GUI?

Om du vill ha GUI, annars kan du köra headless.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om du vill ha GUI, annars kan du köra headless.

Okej, men jag vill väldigt gärna ha GUI även om man tappar lite prestanda men om det är bättre att installera serveversionen > installera GUI istället för att installera desktop så gör jag det :> Tack.