Hjälp med =OM formel Excel

Permalänk
Medlem

Hjälp med =OM formel Excel

Hej sitter och gör ett skolarbete i Excel och fastnat i =OM formeln. Det jag är ute efter är att om det skulle stå Hej i A1 och Hejdå i A2 så ska ett specifikt värde visas och om något av dessa värden inte har Hej eller Hejdå så ska det inte bli ett värde. Jag vet hur jag gör får att få det att fungera med ett värde t.ex. =OM(A1="Hej";999;1) men hur lägger jag till för att det ska gälla om det står Hejdå i cell A2 också? Hoppas vi har någon Excel expert här. MVH Johan

Permalänk
Medlem

Det du letar efter är formlerna OCH() och ELLER().

http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/skapa-villkorsfo...
Titta under "Ett resultat är en annan beräkning eller något annat värde än SANT eller FALSKT"

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Lego Master

Nu har jag inte det svenska Excel på datorn jag sitter vid, men jag har för mig att funktionen Om bara tar ett argument, om du vill att det ska vara villkorat av båda cellerna så får du nästla dom, dvs:
=om(om(A1="Hej";1;0)+om(A2="Hejdå";1;0)=2;"Ditt värde";"Värde om fel")

Typ.

EDIT: Om du tvunget måste använda funktionen Om, det finns ju såklart alternativ.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Hejsan!

Jag hade en liknande uppgift i en kurs för några år sedan, och jag tror att det är något som följande du letar efter.

=OM(OCH(A1="Hej";A2="Hejdå");999;1)

Det är nästan exakt samma princip, bara det att vi använder OCH-funktionen i Excel. Den kollar så att båda villkoren är sanna, och om de är, så kommer hela villkoret att bli sant.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Tackar körde på OM funktionen och det fungerade utmärkt. Har nu en annan fråga jag har några kryssrutor som är länkade till Sant eller Falskt. Nu vill jag länka när man väljer alternativet Sant till en cell och det fungerar så länge jag kör =OM(Värmekälla!F2;Värmekälla!A2) det som händer är att när F2 blir SANT länkar den cellen A2 till cellen där jag skriver in OM formeln men så fort jag lägger till =OM(Värmekälla!F2;Värmekälla!A2)+OM(Värmekälla!F3;Värmekälla!A3) så blir det #värdefel det jag vill ska hända är att om den är SANT istället så ska den länka A3 till samma cell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Tackar körde på OM funktionen och det fungerade utmärkt. Har nu en annan fråga jag har några kryssrutor som är länkade till Sant eller Falskt. Nu vill jag länka när man väljer alternativet Sant till en cell och det fungerar så länge jag kör =OM(Värmekälla!F2;Värmekälla!A2) det som händer är att när F2 blir SANT länkar den cellen A2 till cellen där jag skriver in OM formeln men så fort jag lägger till =OM(Värmekälla!F2;Värmekälla!A2)+OM(Värmekälla!F3;Värmekälla!A3) så blir det #värdefel det jag vill ska hända är att om den är SANT istället så ska den länka A3 till samma cell.

Kanske missförstår vad du vill uppnå men prövar...

Om F2 OCH F3 = Sant/Innehåller något så visas värdet i A2 och A3 i cellen som denna formel används i.

=OM(OCH(Värmekälla!F2;Värmekälla!F3);SAMMANFOGA(Värmekälla!A2;Värmekälla!A3))

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen men fick tyvärr inte det att fungera :/ Ska försöka förklara det på ett annat sätt. Jag har 5 celler med fjärrvärme,el,olja,gas,pellet t.ex. så har jag kryssrutor som är länkade till sant/falskt så ifall jag trycker i ena så blir t.ex. fjärrvärme SANT och då ska det automatiskt stå fjärrvärme i en sammanfattning på ett annat blad i excel filen. Tyvärr fungerar det inte att göra en vanlig =om(F2="SANT";Fjärrvärme) för den klarar inte av att läsa av SANT cellen förstår inte varför blir bara Falskt fast att det står SANT i F2 cellen.

Permalänk
Medlem

Eftersom du säger att det står FALSKT/SANT i cellen verkar det som att du ändå har lyckats att länka form/activex -kontrollen korrekt.
Du antingen göra såhär:

=OM(F2;"JA";"NEJ")

eller

=OM(F2=SANT;"JA";"NEJ")