Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5, överklockar automatiskt?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5, överklockar automatiskt?

Hej,

Har köpt ett Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 tillsammans med 4770k och Corsair Vengeance 2400MHz.
Upptäckte att jag fick oväntat höga temperaturer trots vattenkyl med standardinställningar i BIOS. Upp mot 85 grader.
Kollade hur hög VCore jag hade och den gick upp till 1.180 som standard.
Sökte lite på standard-vcore på 4700k och den bör ligga runt 1.00-1.05.
Satte VCore på 1.05 och det fungerade nu mycket bättre, temperaturen landade på ca. 60 grader nu.

Men det verkar som att den inte vill gå upp till 3.9Ghz som den borde (Turbo)? Utan stannar på 3.7Ghz.

Min fråga är alltså hur gör jag får att köra allt i standardklock? 3.5Ghz standard och 3.9Ghz Turbo. Jag har inget behov av att överklocka i nuläget, men skulle uppskatta om man kunde uppnå normala temperaturer på standardklock och inte den galet höga VCore'n som Gigabyte ger som standard.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Hej,

Har köpt ett Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 tillsammans med 4770k och Corsair Vengeance 2400MHz.
Upptäckte att jag fick oväntat höga temperaturer trots vattenkyl med standardinställningar i BIOS. Upp mot 85 grader.
Kollade hur hög VCore jag hade och den gick upp till 1.180 som standard.
Sökte lite på standard-vcore på 4700k och den bör ligga runt 1.00-1.05.
Satte VCore på 1.05 och det fungerade nu mycket bättre, temperaturen landade på ca. 60 grader nu.

Men det verkar som att den inte vill gå upp till 3.9Ghz som den borde (Turbo)? Utan stannar på 3.7Ghz.

Min fråga är alltså hur gör jag får att köra allt i standardklock? 3.5Ghz standard och 3.9Ghz Turbo. Jag har inget behov av att överklocka i nuläget, men skulle uppskatta om man kunde uppnå normala temperaturer på standardklock och inte den galet höga VCore'n som Gigabyte ger som standard.

Tacksam för hjälp!

Stäng av speedstep tech, c1e, c6 rapport c3 o.s.v. eller fan dom heter. Det kan vara 3-4 olika. Alla tillhör clockscaling för att ställa om din cpu beroende på hur mycket du använder den. Gör då så att du stänger av alla dessa Speedstep och c-3-6-bla och slå på turbo. Ställ in Vcore på standard och sen tuta på i 3.9

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Stäng av speedstep tech, c1e, c6 rapport c3 o.s.v. eller fan dom heter. Det kan vara 3-4 olika. Alla tillhör clockscaling för att ställa om din cpu beroende på hur mycket du använder den. Gör då så att du stänger av alla dessa Speedstep och c-3-6-bla och slå på turbo. Ställ in Vcore på standard och sen tuta på i 3.9

Hittar inte speedstep dock, men de andra du nämner.
Läste denna guide lite snabbt (dock för Z87, men BIOS ser likadant ut).
http://www.overclock.net/t/1401976/the-gigabyte-z87-haswell-o...

Räcker det att slå av dessa 3 funktioner? C1E, C6 och C3?
Sen endast ställa VCore manuellt och lämna resten på auto (även andra voltinställningar)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Hittar inte speedstep dock, men de andra du nämner.
Läste denna guide lite snabbt (dock för Z87, men BIOS ser likadant ut).
http://www.overclock.net/t/1401976/the-gigabyte-z87-haswell-o...

Räcker det att slå av dessa 3 funktioner? C1E, C6 och C3?
Sen endast ställa VCore manuellt och lämna resten på auto (även andra voltinställningar)?

Kolla om den heter power saving ?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Kolla om den heter power saving ?

Varför ska han slå av allt detta?
TS; turbon klockar processorn olika beroende på hur många kärnor som lastas etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför ska han slå av allt detta?
TS; turbon klockar processorn olika beroende på hur många kärnor som lastas etc.

Han ville köra på standard klock med turbo, då slår man av dom för att ha 3.9 GHz konstant med manuell 1.05Vcore. Funkar prima.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Han ville köra på standard klock med turbo, då slår man av dom för att ha 3.9 GHz konstant med manuell 1.05Vcore. Funkar prima.

Kanske skrev lite otydligt, men har inget behov av att ha den på 3.9Ghz konstant. Jag kör gärna med Powersaving och allt vad det är, men mitt moderkort ger väldigt hög VCore med standardinställningar (Auto). Och när jag ställer ner Vcore så verkar den inte gå ända upp till 3.9Ghz som jag vill. Vill självklart utnyttja processorns standardklock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Kanske skrev lite otydligt, men har inget behov av att ha den på 3.9Ghz konstant. Jag kör gärna med Powersaving och allt vad det är, men mitt moderkort ger väldigt hög VCore med standardinställningar (Auto). Och när jag ställer ner Vcore så verkar den inte gå ända upp till 3.9Ghz som jag vill. Vill självklart utnyttja processorns standardklock!

Gör så här.

Cpu ratio mode: dynamic
Enhanced turbo: enabled
Cpu core voltage mode: adaptive
Cpu ring voltage mode: adaptive
Intel C-state: enabled
C1E support: enabled
Package C-state limit: Auto

(Om du har c3 och c6 o.s.v. så enabla dom. Kan heta olika ibland.)

Sen går du in på windows power options, gå in på change plan och advanced. Ställ in Processor minimum state på 5%. Då bör du aldrig varva ner under 3.5GHz och bara varva upp till 3.9GHz när det behövs. Om din Vcore fortfarande fular sig, ställ in den manuellt på 1.05V. Säg till om detta funkar.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Tack för the heads up. Jag tyckte det var mysko hur mitt nya system kunde droppa 15 grader i temperatur den tredje dagen efter montering. Det var den dagen jag uppgraderade bios. Fucking inkompetenta bios utvecklare som vanligt. Gigabyte nämner inte ett skit om detta i sin bios changelog.

Med bios F6 på mitt GA-Z97X-Gaming G1 får jag nu vcore på max 1.224v under belastning med 4790K cpu. Det låter normalt eller? Jag ser på andra forum att vissa får vcore ner mot 1.1v med 4790K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Tack för the heads up. Jag tyckte det var mysko hur mitt nya system kunde droppa 15 grader i temperatur den tredje dagen efter montering. Det var den dagen jag uppgraderade bios. Fucking inkompetenta bios utvecklare som vanligt. Gigabyte nämner inte ett skit om detta i sin bios changelog.

Med bios F6 på mitt GA-Z97X-Gaming G1 får jag nu vcore på max 1.224v under belastning med 4790K cpu. Det låter normalt eller? Jag ser på andra forum att vissa får vcore ner mot 1.1v med 4790K.

Har du provat om Beta bios F7c funkar bättre?
Jag körde förut med GA-Z97X-Gaming 3 och beta bios. Funkade bättre, iallafall överklockning.
Här hittar du beta bios.
http://forums.tweaktown.com/gigabyte/28441-gigabyte-latest-be...

Mvh
Tommy

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Jag har sett forumet med beta bios när jag google på annat men det är lite för suspekt för mig. Vem är den där stasio? Var får han alla beta bios ifrån? Hur vet jag att de kommer från gigabyte och inte har modifierats? Finns det kryptografiska signaturer för filerna och hur verifierar jag dom i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag har sett forumet med beta bios när jag google på annat men det är lite för suspekt för mig. Vem är den där stasio? Var får han alla beta bios ifrån? Hur vet jag att de kommer från gigabyte och inte har modifierats? Finns det kryptografiska signaturer för filerna och hur verifierar jag dom i så fall?

Vet inte vem den där killen är, men tydligen delar Gigabyte ut Beta bios. Står så här på den sidan, GIGABYTE is sharing these BIOSes for testing purposes only and are not meant for general release. Så här heter filen när jag laddade ner därifrån, kolla länken: http://www.mediafire.com/download/26j74me35l2o8cr/Z97XGAMING3... inga konstigheter Jag kör winrar, det funkar bra det med.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S