Windows-märkning avslöjad på mobiltelefon med Windows Phone

Permalänk
Melding Plague

Windows-märkning avslöjad på mobiltelefon med Windows Phone

Allt mer pekar mot att Microsoft kort och gott kommer kalla samtliga version av Windows för just Windows, någonting som stärks av en läcka från den brittiska mobilaktören My Go.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Föga förvånande. Microsoft vill ha ett Windows till alla format och då blir det inte så bra med Windows Phone även om det i mitt tycke är ett tråkigt drag faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Men hur fungerar det om man har ett Windows och sedan ska det bli "Windows 10/11/12" genom uppdateringar. Dom måste ju få pengar nånstans. Ska man prenumerera eller kostar uppdateringarna, eller hur fungerar sånt här system?

Permalänk
Medlem

"Front 2MP Selfie Camera"

...
...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

Det här tycker jag är väldigt smart och ett steg i helt rätt riktning. Jag hoppas att det kommer göra folk i allmänhet mer villiga att köra den senaste versionen av Windows hela tiden, så som Apple har med MacOSX. Perfekt tajming dessutom då Windows verkar bli mer sammanslaget än någonsin i nästa version.

För övrigt har Microsoft nu köpt Minecraft för 2,5 miljarder dollar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

"Front 2MP Selfie Camera"

...
...

Det är ju det folk använder den till?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Windows i en telefon. Utan något annat uttalande i namnet så var det första jag tänkte på en av OQO's modeller (om någon minns dessa). Tror det riskerar att bli förvirrande om flera olika produktfloror har exakt samma namn över hela spannet. Kanske inte för oss insatta men hos många andra.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

"Front 2MP Selfie Camera"

...
...

Ptja, tycker själv det är ett fult namn men det är ju det som kameran används till.

Permalänk

"Detta program fungerar med Windows (nej inte den du har på din dator)"

Smidigt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsSvensson:

"Detta program fungerar med Windows (nej inte den du har på din dator)"

Smidigt...

Det där programmet som du pratar om kommer garanterat fungera på Windows på din dator.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Efterblivet. Då går det inte att särskilja dem åt. Har varit svårt nog hittills när folk sagt "Windows 8" när de menat "WP8" De ska göra Windows till telefon, inte bara döpa sitt telefon-OS till windows. Detta liksom cementerar att de ska ha olika windows till olika enheter, istället för att driva på den logiska utvecklingen och släppa Windows till telegon någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ptja, tycker själv det är ett fult namn men det är ju det som kameran används till.

Jo... Tyvärr finns det en ganska stor grupp människor som känner ett behov av att lägga upp bilder på sitt ansikte femtioelva gånger om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jo... Tyvärr finns det en ganska stor grupp människor som känner ett behov av att lägga upp bilder på sitt ansikte femtioelva gånger om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet, attentionwhores brukar vi kalla dem...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Efterblivet. Då går det inte att särskilja dem åt. Har varit svårt nog hittills när folk sagt "Windows 8" när de menat "WP8" De ska göra Windows till telefon, inte bara döpa sitt telefon-OS till windows. Detta liksom cementerar att de ska ha olika windows till olika enheter, istället för att driva på den logiska utvecklingen och släppa Windows till telegon någon gång.

Ja fast saken är att om problemet tex är "Hur ändrar jag bakgrund i windows?" Så blir svaret detsamma oberonde av plattform.

Permalänk
Medlem

Skrota Windows Phone, skrota Windows RT, kör enbart Windows x86/x64 (fasa ut x86 när mobila processorer blir x64). Problem solved. Windows på alla enheter och MS telefoner man faktiskt kan imponeras av (tänk en Nokia bas med Windows 8 Pro och nån typ av Intel Atom cpu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här tycker jag är väldigt smart och ett steg i helt rätt riktning. Jag hoppas att det kommer göra folk i allmänhet mer villiga att köra den senaste versionen av Windows hela tiden, så som Apple har med MacOSX. Perfekt tajming dessutom då Windows verkar bli mer sammanslaget än någonsin i nästa version.

För övrigt har Microsoft nu köpt Minecraft för 2,5 miljarder dollar.

Även om win 8 hade hetat win. Så hade många ändå inte gillat det (på grund av halvtaskigt UI).

Får hoppas dom misslyckas med win 9, så spel/program görs mer helhjärtat till linux (så slipper man bli låst i MS bojor):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Allt mer pekar mot att Microsoft kort och gott kommer kalla samtliga version av Windows för just Windows, någonting som stärks av en läcka från den brittiska mobilaktören My Go.

Läs artikeln

Helt rätt tänkt, den dagen man kan använda telefonen både som telefon och som workstation (med docka, typ) borde inte vara särskilt långt borta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Det här tycker jag är väldigt smart och ett steg i helt rätt riktning. Jag hoppas att det kommer göra folk i allmänhet mer villiga att köra den senaste versionen av Windows hela tiden, så som Apple har med MacOSX. Perfekt tajming dessutom då Windows verkar bli mer sammanslaget än någonsin i nästa version.

Hur är det som OSX? Där finns inte bara ett versionsnummer utan även ett namn så det råder inget tvivel om vilken version man kör. Vissa versioner har också varit mindre bra, t.ex. 10.7 Lion, vet man om det är det ju bra att kunna referera till versionen på något sätt så den kan undvikas.

I stället för att fokusera på att kalla allt för "Windows" och kanske minska boot-tiden med någon millisekund till, hur vore det om man i stället försökte fixa de verkliga problem man har? T.ex. så vore det ju bra med en OS-kärnan som på något vettigt sätt hanterar med än några enstaka CPU-kärnor utan att skicka runt trådar som ett tivoli (dåligt för prestanda, skitdåligt för batteritid). WP har ju också något relativt gravt problem med strömförbrukning, för Lumia-modellerna ligger rätt dåligt till i batteritid jämfört med Android 4.4 baserade telefoner körandes samma systemkrets.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Vilken dator?
Den under bordet, den i väskan eller den i fickan.
Om alla kör "Windows", så då ska ett Windowsprogram funka på alla 3 utan tjafs, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det där programmet som du pratar om kommer garanterat fungera på Windows på din dator.

Även om WP8.1 fick ett ganska feature-complete Windows Runtime så betyder "Universal apps" bara att utvecklaren kan utveckla för Store på skrivbordet också, att det då ingår i samma köp, de behöver däremot inte köra det och det är extra jobb då man måste bygga för Store/Windows Runtime på skrivbordet med de skillnader som finns och man måste bygga ett annat UI även om man kan dela en hel del kod, däremot kan du inte dela kod med projekt byggda för WP7.X eller Silverlight 8.X som något "universal app"-projekt. Detta är menat att fungera som Steams SteamPlay, inte som program som fungerar överallt utan jobb.

Varumärke är inte samma sak som plattform. De kommer i fortsättningen fortsätta att skilja på "Windows Phone Store App" och Windows Store Apps", som det kallas i dokumentationen idag. Redan med "Windows Phone Store App" gick vi från ett litet subset av Windows Runtime specialanpassat för mobiler och ändrat för att behålla bakåtkompatibilitet med WP7.X till ett i stort sett komplett, ändå så betyder universal apps att du måste anpassa programmet för bägge, inte bara kompilera samma program. Detta är inte ett område de lär ha jobbat särskilt mycket på tills "9an". Lär fungera liknande som idag. Det är ju detta som är sammanslagningen och inget som kommer i framtiden, det är ju redan dåtid.

Permalänk
Medlem

Varför säger artikeln att MS även antagligen planerar att skrota Lumia-brandingen när ingen av källorna tyder på det utan snarare motsatsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Varför säger artikeln att MS även antagligen planerar att skrota Lumia-brandingen när ingen av källorna tyder på det utan snarare motsatsen?

Jag håller med, kan inte se någon info som egentligen pekar på att dom ska skrota Nokia- eller Windows Phone-märkningen, i den länkade telefonen från My Go så står det tydligt i specifikationerna att den kommer att använda "Windows Phone 8.1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Jag håller med, kan inte se någon info som egentligen pekar på att dom ska skrota Nokia- eller Windows Phone-märkningen, i den länkade telefonen från My Go så står det tydligt i specifikationerna att den kommer att använda "Windows Phone 8.1"

Menade mer specifikt Lumia. Tror inte ens MS får använda Nokia-märkningen mycket längre till, var bara i deras Asha-serie som Nokia-märkningen skulle få vara kvar en längre tid men den är ju skrotad nu. Att MS skulle droppa Windows Phone till förmån för Windows och ha samma namn för alla deras OS skulle inte förvåna mig alls. Samma företag som namngett Xbox One... När jag tänker efter borde det inte vara ännu mer logiskt med Windows One då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Apple använder sig ju av både versionsnummer och namn på sitt OSX, dock med fokus på namnet. OS X Mavericks som är den aktuella versionen t.ex.

Kommande program är inte kompatibla med alla versionerna... som man kan se i systemkraven.

Android likaså... även de andra.

Varför Microsoft nu slopar detta är ju lite förvånansvärt egentligen. Grundtanken förstår jag. De vill använda samma OS på alla plattformarna... men då det inte går att använda sig mer än av grunden borde de döpa versionerna därefter. Förvirring kommer uppstå.

Det var inte så som jag menade. Jag menar att de allra flesta som använder Apple uppgraderar till den senaste versionen väldigt snabbt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

GoFone? Fanns det inga dummare namn eller? Btw, GooPhone kommer inte att bli glada över detta. Stämning på g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2007/01/oqo_mod...

Windows i en telefon. Utan något annat uttalande i namnet så var det första jag tänkte på en av OQO's modeller (om någon minns dessa).

Jo, minns absolut de, även om jag själv aldrig hade någon. Det var dock inga telefoner, utan bara små bärbara (typ Toshibas små Libretto). Inte användbara i det formatet, men kul teknikdemo.

Microsoft kommer säkert ha något mer än bara "windows" för att kategorisera ett system. Annars blir det ohållbart att veta vilken version man har och vilka program och tillbehör som stöds. Jag tror inte att vi behöver vara speciellt oroliga för detta.

Skrivet av Yoshman:

Hur är det som OSX? Där finns inte bara ett versionsnummer utan även ett namn så det råder inget tvivel om vilken version man kör. Vissa versioner har också varit mindre bra, t.ex. 10.7 Lion, vet man om det är det ju bra att kunna referera till versionen på något sätt så den kan undvikas.

I stället för att fokusera på att kalla allt för "Windows" och kanske minska boot-tiden med någon millisekund till, hur vore det om man i stället försökte fixa de verkliga problem man har? T.ex. så vore det ju bra med en OS-kärnan som på något vettigt sätt hanterar med än några enstaka CPU-kärnor utan att skicka runt trådar som ett tivoli (dåligt för prestanda, skitdåligt för batteritid). WP har ju också något relativt gravt problem med strömförbrukning, för Lumia-modellerna ligger rätt dåligt till i batteritid jämfört med Android 4.4 baserade telefoner körandes samma systemkrets.

HTC är ju rätt intressant då de som första tillverkare släppt exakt samma telefon, one m8, i två olika versioner. En laddad med Android och en laddad med WP. Är nog första modellen där man kan göra en direkt jämförelse emellan operativsystemen. Både gällande prestanda och batteritid.

Vet inte hur tillförlitlig denna källa är, men enligt den så pekar initiala tester på att WP inte bara är mindre resurskrävande än Android på CPU/minne, men verkar enligt iaf denna jämförelse som om WP även har en effektivare battrihantering (kan ju ha med att det genrellt kräver mindre CPU än Android):

Ser onekligen ut som om WP/NT presterar bättre även på batteritid i jämförelse med Android/Linux.

Kan nog dock vara intressant att avvakta lite fler oberoende tester när WP-modellen finns tillgänglig för lite fler jämförelser. Så ta detta med en nypa salt tills dess (även om det kanske skulle kunna vara en indikation på förhållandet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

HTC är ju rätt intressant då de som första tillverkare släppt exakt samma telefon, one m8, i två olika versioner. En laddad med Android och en laddad med WP. Är nog första modellen där man kan göra en direkt jämförelse emellan operativsystemen. Både gällande prestanda och batteritid.

Vet inte hur tillförlitlig denna källa är, men enligt den så pekar initiala tester på att WP inte bara är mindre resurskrävande än Android på CPU/minne, men verkar enligt iaf denna jämförelse som om WP även har en effektivare battrihantering (kan ju ha med att det genrellt kräver mindre CPU än Android):

http://i-cdn.phonearena.com/images/articles/134276-thumb/1.pn...

Ser onekligen ut som om WP/NT presterar bättre även på batteritid i jämförelse med Android/Linux.

Kan nog dock vara intressant att avvakta lite fler oberoende tester när WP-modellen finns tillgänglig för lite fler jämförelser. Så ta detta med en nypa salt tills dess (även om det kanske skulle kunna vara en indikation på förhållandet).

Denna modell är intressant, men de värden som står i specifikationen för telefonen har visat sig vara totalt värdelösa. Ska bli väldigt intressant att se hur dessa två står sig i GSM Arenas "endurace rating" mätning. I dessa så har WP-lurarna rent generellt klara sig rätt dåligt, att många användare ändå upplever batteritiden som bra kan ha många förklaringar.

  • WP har mycket färre applikationer så en genomsnittlig WP-användare kanske inte har sin telefon aktiv lika länge som en genomsnittlig Android-användare

  • Standby-tiden är bättre på WP8, "endurace rating" testar ju batteritid vid aktivt användande

  • Det GSM Arena test (bl.a. surfning, filmtittande) är inte alls representativt för vad telefonerna faktiskt används för

Att WP skulle vara mer effektivt än Android är jag rätt säker på är skitsnack, som OS-kärna är Linux mer effektiv än Windows. Däremot har Motorola visat hur mycket ett ineffektivt "skal" på Android kan påverka hela upplevelsen. Deras Moto G kör med en väldigt klen systemkrets (jämfört med topp Lumia och topp Androiderna) men alla som testat denna telefon slås över hur snabb den ändå känns. "Magin" i detta fall är att köra något som är extremt nära "stock" Android. Cortex A7 som sitter i Moto G är också med råge den strömsnålaste ARM CPUn idag, så trots rätt klent med batteri så har Moto G helt OK batteritid, nog den mest prisvärda smarta lur man kan hitta idag alla kategorier.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Det var inte så som jag menade. Jag menar att de allra flesta som använder Apple uppgraderar till den senaste versionen väldigt snabbt.

Bara de som är mindre nogräknade eller som helt enkelt inte använder sina Apple-enheter till något viktigt. Har visat sig väldigt många gånger att främst OSX brukar ha en del mer eller mindre rejäla grodor initialt och man bör vänta ca 6 månader innan man uppgraderar.

Detta är något man som användare borde förvänta sig, det är inte kritik mot Apple. Win7 och Win8 behövde också ett tag innan de värsta missarna fixats, Win8 blev OK först vid 8.1.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Denna modell är intressant, men de värden som står i specifikationen för telefonen har visat sig vara totalt värdelösa.

Håller med.

Dock är de visserligen ifrån samma tillverkare denna gången (så de borde mäta någorlunda lika, kan man tycka), men tycker också att vi får avvakta tills oberoende tester.

Skrivet av Yoshman:

Att WP skulle vara mer effektivt än Android är jag rätt säker på är skitsnack, som OS-kärna är Linux mer effektiv än Windows.

Om det inte är kärnan så är det något annat i Android vs WP/iOS som gör det.

För även om Linux på desktop är effektivare än NT/OSX (säger absolut inte emot det), så på mobiltelefoner så upplever jag verkligen enheter med både WP och iOS som betydligt effektivare och mer responsiva än Android.

Detta är dock inte något som jag "mätt upp" eller utläst ur några prestandatabeller, utan bara det som jag upplever och känner som vanlig användare. Så är medveten om att det kan tydas som väldigt flummigt och oventenskapligt (vilket det också egentligen är, även om det verkligen är min upplevelse av systemen).

Skrivet av Yoshman:

Bara de som är mindre nogräknade eller som helt enkelt inte använder sina Apple-enheter till något viktigt. Har visat sig väldigt många gånger att främst OSX brukar ha en del mer eller mindre rejäla grodor initialt och man bör vänta ca 6 månader innan man uppgraderar.

Håller med. Är själv lite tråkigt konservativ i det här fallet och väntar normalt ganska länge (även om kanske inte alltid ett halvår) innan jag göra några större uppgraderingar av något system. Detta oavsett tillverkare.

Blir enklare så tycker jag. Gillar inte för mycket problem och vill inte lägga för mycket tid på felsökning av antingen saker som inte fungerar, eller undermålig prestanda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/