Synk/backup från PC till NAS

Permalänk
Medlem

Synk/backup från PC till NAS

Hej,

Använder en NAS från Synology och behöver tips kring bra synkronisering/backup -program för Windows.
Dels behöver jag köra "real time sync" på några mappar men också kunna schemalägga vissa backuper.

Har prövat Synology´s egna Cloud Station men känner mig begränsad eftersom jag inte kan välja vilka mappar som ska synkroniseras (eller ja det går men tror det är max 2 mappar). Versionshistoriken behöver jag inte heller eftersom backup kommer göras till extern-hdd från NAS. Kommer dessutom ta upp onödigt med plats på NAS:en.

SyncToy vad det första jag kom att tänka på eftersom jag tidigare använt det. Tyvärr går det bort p.g.a. att det inte är möjligt att synka skrivskyddade filer.

Vad är bäst i gratisväg annars? (FreeFileSync, Cobian Backup, Syncback Free, PureSync?)
Skulle även vara intressant att ni som använder Synologys Cloud Station delar med er av hur er setup ser ut?

Permalänk
Medlem

SyncBack Pro kör jag med, har gjort länge, funkar fint.
Kör också CrashPlan till NAS samt till molnet.

Cloud Station använder jag inte så mycket, har det installerat dock. Kör med OwnCloud istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

SyncBack Pro kör jag med, har gjort länge, funkar fint.
Kör också CrashPlan till NAS samt till molnet.

Cloud Station använder jag inte så mycket, har det installerat dock. Kör med OwnCloud istället.

Vad gör OwnCloud bättre än Cloud Station? Kör du på paket från https://synocommunity.com/packages ?

Permalänk
Medlem

Slängde upp en ownCloud server häromdagen och jag måste säga att jag tycker att det verkar mycket smidigt. I ownCloud finns även en kalender och man kan streama musik direkt ifrån det.

Lycka till!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Jo owncloud rekommenderas för realtime-sync. Blir som ditt privata dropbox.
Kan rekommendera cobian till vanliga backuper

Permalänk
Medlem

Om jag endast vill köra Owncloud servern på det lokala nätverket är det bara att inte göra någon portforward i router till NAS ?
Vilka portar behöver jag annars forward:a till min NAS för att få det att fungera utanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakiii:

Vad gör OwnCloud bättre än Cloud Station? Kör du på paket från https://synocommunity.com/packages ?

Skrivet av rakiii:

Om jag endast vill köra Owncloud servern på det lokala nätverket är det bara att inte göra någon portforward i router till NAS ?
Vilka portar behöver jag annars forward:a till min NAS för att få det att fungera utanför?

Jag kör det i en virtuell maskin, inte med paketet. Kör över HTTPS så det är krypterat och trevligt.

Om du bara vill köra det på ditt lan så verkar det lite överkurs, du har då ingen backup?
Men ja, låt bli att köra portforward bara. Beroende på vilken port du kör det på så gör du en portforward på den.

Överväg offsite backup om du har data du inte vill bli av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Jag kör det i en virtuell maskin, inte med paketet. Kör över HTTPS så det är krypterat och trevligt.

Om du bara vill köra det på ditt lan så verkar det lite överkurs, du har då ingen backup?
Men ja, låt bli att köra portforward bara. Beroende på vilken port du kör det på så gör du en portforward på den.

Överväg offsite backup om du har data du inte vill bli av med.

Offsite backup kommer köras från NAS till extern HDD (dagligen eller veckovis). Fördelen med tjänster som OwnCloud ser jag är att det går att få till en smidig synk med alla enheter (dator, surfplatta, mobil etc).

Någon som faktiskt kör OwnCloud på en Synology och kan säga om det fungerar bra?

Permalänk

Kan rekommendera https://www.syncovery.com/ Mycket kompetent men inte gratis.