Permalänk
Medlem

Internet beter sig helt galet!

Hej,

förra året slutade mitt internet att fungera under ett par veckor och EFTER att det blev "fixat" så när jag använder bredbandskollen står det att min internetleverantör är från Danmark(?!) vilket det inte gjorde tidigare.

Det har också börjat agera helt galet, för att kunna komma åt en hemsida så måste jag refresha sidan kanske 20-30 gånger innan jag kommer in på den annars är det HELT vitt, ibland kommer jag in på sidan men då är det bara en massa text överallt utan några "animationer" och bilder. När jag väl kommit in så är väldigt många bilder ersatta med ett litet frågetecken istället för att visa själva bilden och jag måste kanske refresha 10-20 gånger till innan alla bilder på sidan visas.

Det har också påverkat spel, kan inte logga in på Origin ATM men Steam går finfint... när jag öppnar vissa sidor står det "DNS Servern kunde inte hittas" eller något sådant. Har sett ordet "DNS-FEL" SÅÅÅÅ många gånger på olika sidor så det verkar vara något med just det.

Vad kan det vara för fel på mitt internet? Har återställt det flera gånger men det fortsätter vara helt galet. Snälla hjälp jag kan inte spela med mina vänner blir så himla ledsen och arg när det inte fungerar.

Är helt medgörlig när det kommer till felsökning, svarar snabbt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Är det samma fel på andra enheter? t.ex annan dator, mobil osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det samma fel på andra enheter? t.ex annan dator, mobil osv

Mycket riktigt! Måste refresha sidorna lika mycket i min mobil, inte heller internet inom mina appar fungerar först efter 10 försök eller mer. Samma på min mammas iPad osv... har vart såhär i några månader nu.

När jag försöker logga in på Origin står det "Onlineinloggning inte tillänglig för tillfället" eller "Måste vara online första inloggningen".

Konstigt bara att Steam fungerar så felfritt. Fungerade inte alls först men sen ändrade jag "nedladdningsserver" till "Danmark" och sen dess har det fungerat felfritt, väldigt märkligt... kan det ha något med detta att göra?
När jag byter till min far från min mor måste jag ändra tillbaka till "Sverige" (hos min far fungerar internetet felfritt f.ö).

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Skall tillägga att jag har senaste grafikdrivrutinerna och adblock är avaktiverat.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Mycket riktigt! Måste refresha sidorna lika mycket i min mobil, inte heller internet inom mina appar fungerar först efter 10 försök eller mer. Samma på min mammas iPad osv... har vart såhär i några månader nu.

Har du en router? Fungerar det om du inte använder den?

Permalänk
Medlem

Låter som att det är något galet med ISP:ns DNS. Prova byt till googles DNS i din router.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du en router? Fungerar det om du inte använder den?

Har en router och modem kombinerat. Så jag har ingen aning.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Låter som att det är något galet med ISP:ns DNS. Prova byt till googles DNS i din router.

Låter troligt! Hur gör jag detta?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Varför kontaktar du inte din ISP support ?

Du betalar väl för att det skall fungera eller....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

http://www.mjukvara.se/Google-dns
Där har du en guide för att byta DNS till Google's.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför kontaktar du inte din ISP support ?

Du betalar väl för att det skall fungera eller....

De kunde inte lösa det åt mig när jag ringde och sen sade de att de skulle ringa om de hittade något och så gav jag dem min email. Sen hörde jag inte från dem... satte min tillit till att SweC var kunniga vilket det är!

Skrivet av murzoo:

Låter som att det är något galet med ISP:ns DNS. Prova byt till googles DNS i din router.

OnT: https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using?hl=... följde guiden och lade till DNS på båda IPV4 och IPV6. Var det såhär du menade?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det! Tack så mycket allihopa för hjälpen och speciellt murzoo för hjälpen som ledde till att det blev löst!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Nu fungerar det! Tack så mycket allihopa för hjälpen och speciellt murzoo för hjälpen som ledde till att det blev löst!

Jag kan inte ta åt mig all ära!
DNS är ett väldigt vanligt problem när det kommer till att man inte kan surfa ordentligt. Häng kvar på Googles DNS, de brukar vara väldigt snabba!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Jag kan inte ta åt mig all ära!
DNS är ett väldigt vanligt problem när det kommer till att man inte kan surfa ordentligt. Häng kvar på Googles DNS, de brukar vara väldigt snabba!

Hatten av min vän, hatten av!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Obs, om du använder googles DNS fungerar inte CDNernas optimeringar lika bra. Akamai använder din DNS för att ge dig rätt data från den server som ligger närmast. Det kan ge problem tex på video-streaming-tjänster som TV4 Play, SVT play, youtube etc. Oftast inget problem, men om googles dns-servrar i närheten är belastade så kan den gå via en google-server i USA, och då får allt ditt content åka över atlanten och tillbaka.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

De kunde inte lösa det åt mig när jag ringde och sen sade de att de skulle ringa om de hittade något och så gav jag dem min email. Sen hörde jag inte från dem... satte min tillit till att SweC var kunniga vilket det är!

OnT: https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using?hl=... följde guiden och lade till DNS på båda IPV4 och IPV6. Var det såhär du menade?

Använd helst inte GoogleDNS någon längre stund, kolla med din ISP vad dom har för DNS-servrar och prova att lägga in dom manuellt.

Och ta bort DNS på IPv6 inställningarna och sen inaktiverar du IPv6

Varför du inte ska använda GoogleDNs och OpenDNS är att dom manupulerar uppslagen och loggar även din trafik och använder loggarna i reklamsyfte.
Sen är dessa DNSer långsamma.

Här är några benchmarks.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Använd helst inte GoogleDNS någon längre stund, kolla med din ISP vad dom har för DNS-servrar och prova att lägga in dom manuellt.

Och ta bort DNS på IPv6 inställningarna och sen inaktiverar du IPv6

Varför du inte ska använda GoogleDNs och OpenDNS är att dom manupulerar uppslagen och loggar även din trafik och använder loggarna i reklamsyfte.
Sen är dessa DNSer långsamma.

Här är några benchmarks.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Okej, tack. Finns det ingen DNS som är öppen men som är snabb och inte håller på med att spara loggarna? Kanske är för mycket att begära men jag vill tro att det finns en sådan! Min ISP är sjuuuuuukt jobbig att ha att göra med, tror inte att de vet vad en DNS-server är ens en gång. Skulle nog behöva ca 2 timmar minst för att få något vettigt svar.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Okej, tack. Finns det ingen DNS som är öppen men som är snabb och inte håller på med att spara loggarna? Kanske är för mycket att begära men jag vill tro att det finns en sådan! Min ISP är sjuuuuuukt jobbig att ha att göra med, tror inte att de vet vad en DNS-server är ens en gång. Skulle nog behöva ca 2 timmar minst för att få något vettigt svar.

Testa med dessa:
91.213.246.2
80.67.0.2
195.67.160.3
195.67.183.153

Vad har du för ISP?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Testa med dessa:
91.213.246.2
80.67.0.2
195.67.160.3
195.67.183.153

Vad har du för ISP?

Tack, är dessa på IPV 4 eller 6? Hur deaktiverar jag IPV6 eller ska jag inte göra detta med dessa adresser?
Jag har Universal Telecom.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Testa med dessa:
91.213.246.2
80.67.0.2
195.67.160.3
195.67.183.153

Vad har du för ISP?

Det blev samma sak med de där DNSerna som med min ISP.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*