Battle.net och Origin har extremt små fönster (Lenovo Y50-70, 15.6" Windows 8.1)

Permalänk

Battle.net och Origin har extremt små fönster (Lenovo Y50-70, 15.6" Windows 8.1)

Hej. Köpte precis en ny laptop ( http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/204632-l... ) och när jag startar vissa klienter är fönstren och texten extremt små i jämförelse med allt annat på skärmen. Hittills har jag sett det med Origin och Battle.net-klienterna. Även in-game i vissa spel blir muspekaren extremt liten. Jag kan dra ut fönstren manuellt i kanterna men innehållet förblir precis lika litet. Har testat alla olika upplösningar och det har inte gjort någon skillnad. Efter dagars googlande har jag inte hittat någonting, och pga jobb kommer jag inte hinna ringa supporten under kontorstid förrän till helgen åtminstone, så jag vänder mig nu till er för support.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Du har en väldigt högupplöst skärm på den datorn. Windows skalar om upplösningen så att allt inte blir pyttelitet utan extra skarpt istället, annars hade allt sett lika litet ut. Problemet är att en del program inte använder Windows standardkomponenter för gränssnittet och heller inte har anpassat de komponenter de använder till skalning, då blir det på detta sättet. Andra program är anpassade delvis så att exempelvis text och menyer ser bra ut men ikoner eller bilder är pyttesmå eller suddiga.

Vad du kan göra, förutom att pressa på EA (i detta fallet) så att de anpassar sina klientprogram, är att stänga av skalning och sätta ner upplösningen. Då tappar du förstås hela poängen med att ha en så fin högupplöst skärm, men du slipper problemen med skalning i alla fall. Bäst hade kanske varit att typ skapa ett macro för att växla mellan lägena med en tangentbordsgenväg så att du kan växla till lågupplöst och ingen skalning tillfälligt när det behövs och sen tillbaka igen.

Inställningarna för skalning ligger på samma ruta som upplösning under Gör text eller andra objekt större eller mindre. Macro kan du göra med exempelvis AutoHotKey.