Zenbook UX32LN eller Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Zenbook UX32LN eller Macbook Pro

Är i behov av en studie-laptop och vill ha en med låg vikt, SSD, högupplöst skärm samt bra batteritid.

Många av programmen vi kommer att använda finns endast till Windows men om jag förstått saken rätt kan man köra Windows på Mac med antingen Bootcamp eller Parallels. Hur väl fungerar detta?

Jag har alltid kört PC innan men det skulle vara kul att prova Apple.

De modeller som jag finner mest intressanta är:
ASUS Zenbook UX32LN-R4086H - http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

och

Apple MacBook Pro Retina 13" - http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbookp...

Hur skulle ni valt?

Permalänk
Medlem

Har du behov av separat GPU, matt skärm, utbyggbarhet (SSD/minne)? Asusen.

Annars; MacBooken.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Använder Macbook själv och föredrar denna framför det jag testat inom Windowsdatorer. Ska du köra mycket Windows kanske det är ett bättre alternativ med Asus dock, vet inte om strömförbrukningen kanske är mer optimerad där?

Åk till en affär och testa båda maskinerna, så får du en känsla av hur de fungerar lite. Tycker plattan är helt outstanding på Macbook.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt varit och kikat lite på dem under lucnhen och tyckte båda kändes fina.

Det kan ju alltid hända att man vill ha mer utrymme eller mer RAM i framtiden, är det inte möjligt med Macen?

Det jag främst funderar på är hur bra Windows fungerar på Mac. Det är viktigt att det är samma funktionalitet som på en PC. Jag har googlat lite och de flesta verkar tycka det fungerar bra men jag läste även om någon som inte var så nöjd. Att batteritiden försämras kan jag tänka mig men det borde ändå räcka tror jag.

Permalänk
Skrivet av psp123:

Jag har faktiskt varit och kikat lite på dem under lucnhen och tyckte båda kändes fina.

Det kan ju alltid hända att man vill ha mer utrymme eller mer RAM i framtiden, är det inte möjligt med Macen?

Det jag främst funderar på är hur bra Windows fungerar på Mac. Det är viktigt att det är samma funktionalitet som på en PC. Jag har googlat lite och de flesta verkar tycka det fungerar bra men jag läste även om någon som inte var så nöjd. Att batteritiden försämras kan jag tänka mig men det borde ändå räcka tror jag.

Du kan inte expandera SSD eller RAM på Macbook Pro Retina nej, så det gäller att köpa det du vill ha från början (samma sak gäller på många Ultrabooks med Windows). Ang Windows på Mac har det alltid fungerat perfekt i min och många andras erfarenhet (batteritiden blir inte lika bra nej, men det är den inte på Windows-maskiner heller - alltså lika bra som den hade varit med motsvarande hårdvara på en Mac, de optimerar bättre helt enkelt).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Mac eller PC

Jag har också hört om att man kan köra Windows på Mac, det finns speciella program som hjälper till med sånt. Men jag vet att sådana saker fungerar inte alltid eller fungerar dåligt Jag har en kompis som är Mac-geek och han testade sånt, och det fungerade inte så bra för honom.

Om jag var dig så skulle jag göra en av dessa alternativ:

1. Köp PC och använd de program som du har.
2. Köp Mac och skaffa dig nya program, som är skapade för Mac.

På så sätt du riskerar inte. Jag vet inte exakt vad du vill göra med din dator men en mac är en jätte bra sak att ha om du ska jobba med fotografier/grafik eller filmer.

Permalänk
Avstängd

Det enda som jag personligen gillar (läs tycker är bäst) på MAC är deras touchpad. Fast de kanske börjar närma sig på Windowsburkarna nu också i.o.m Ultrabooks, har aldrig testat.

Hade dock valt MACen i detta fallet, pga skärmen. Kanske går att få ned priset lite med studentrabatt?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Du kan inte expandera SSD eller RAM på Macbook Pro Retina nej, så det gäller att köpa det du vill ha från början (samma sak gäller på många Ultrabooks med Windows). Ang Windows på Mac har det alltid fungerat perfekt i min och många andras erfarenhet (batteritiden blir inte lika bra nej, men det är den inte på Windows-maskiner heller - alltså lika bra som den hade varit med motsvarande hårdvara på en Mac, de optimerar bättre helt enkelt).

Då kanske man borde satsa på 256GB SSD isåfall. Hur mycket plats tar OSX och Windows 8.1? Är 8GB RAM tillräckligt om man kör Parallels?

Det skulle vara kul att prova Apple, har som sagt inte haft det tidigare så det lutar mot en sådan.
Tack för alla svar förresten!

Permalänk
Skrivet av psp123:

Då kanske man borde satsa på 256GB SSD isåfall. Hur mycket plats tar OSX och Windows 8.1? Är 8GB RAM tillräckligt om man kör Parallels?

Det skulle vara kul att prova Apple, har som sagt inte haft det tidigare så det lutar mot en sådan.
Tack för alla svar förresten!

Windows 8 tar väl upp ca 20GB om man inte stängt av växlingsfil och hibernationsfil. OSX tar upp ca 10-15GB. Ungefärliga siffror. 8GB räcker bra, även om man kör en virtuell maskin med tex Windows (även om 16GB såklart är att föredra).

Enligt mig är Mac betydligt trevligare att använda på alla användningsområden utom spel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Macen är fin, gillar retina 16:10 skärm (apple typ ensam om), men jag stör mig på att man inte får ett tangentbord anpassat för Windows. Du har tex inte insert och delete knapp på Mac. Men allt går ju att vänja sig vid.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MaSTeRy:

Macen är fin, gillar retina 16:10 skärm (apple typ ensam om), men jag stör mig på att man inte får ett tangentbord anpassat för Windows. Du har tex inte insert och delete knapp på Mac. Men allt går ju att vänja sig vid.

Exakt, man får också tänka på att man har två "cmd" knappar som normalt sett motsvarar Windows-knappen på PC-tangentbord. Ordningen på Mac är fn, ctrl, alt, cmd medan de flesta PC-laptops kör med ctrl, fn, win, alt. Går att ofta att mappa om och går nog att vänja sig vid.

Ett större problem med Windows på Mac är att den touchpad som fungerar fantastiskt under OSX blir lite "meh" under Windows då många funktioner saknas och den blir inte lika exakt. Finns definitivt flera Ultrabooks idag där touchpad under Windows definitivt klår MBA/MBP under Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det är inget problem att skruva loss baksidan på Asusen och uppgradera både RAM och hårddisken
Dock håller jag med övriga ovan om att ska du inte ska spela och/eller inte kommer uppgradera datorn, så är det bättre med Mac:en. Du kan även installera Windows på den ifall du skulle vilja ha något Windows program

Här kan du läsa en mer utförlig recension av laptopen:
http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX32LN-R4053H-Ultra...

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem

Får ta mig en funderare någon dag men det lutar mot Macen. Tack för alla råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Får ta mig en funderare någon dag men det lutar mot Macen. Tack för alla råd.

Står inför samma val faktiskt. Har börjat snegla åt denna zenbooken senaste dagarna, men även en Lenovo.
Men är verkligen sugen på något nytt och är beredd på att offra/släppa hårdvaru specs framför upplevelsen.
Jag försöker tänka, med en Asus dator så får du visst en mkt snygg design, men samma windows som vanligt. Däremot med Mac så får du både oerhört läcker design och ett snygg och fräscht OS.

Dock har jag redan fått min Macbook som jag beställde. Har inte gått ut och hämtat den än pga osäkerheten xD

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Är i behov av en studie-laptop och vill ha en med låg vikt, SSD, högupplöst skärm samt bra batteritid.

Många av programmen vi kommer att använda finns endast till Windows men om jag förstått saken rätt kan man köra Windows på Mac med antingen Bootcamp eller Parallels. Hur väl fungerar detta?

Jag har alltid kört PC innan men det skulle vara kul att prova Apple.

De modeller som jag finner mest intressanta är:
ASUS Zenbook UX32LN-R4086H - http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

och

Apple MacBook Pro Retina 13" - http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbookp...

Hur skulle ni valt?

Jag kör Windows 8.1 i Paralells på Min MBPr 15" och det funkar bra, men i ditt fall skulle jag rekommendera Asusen. När jag köpte fanns inget PC alternativ med quad core, 512GB ssd och 16GB ram så då var MBP enda alternativet och så är det väl fortfarande i >20k klassen.
Du måste även tänka på att MBPr 13 är ca 2000 kr dyrare än Asusen och sen ska du ha Windows (1000 kr) och Paralells (800 kr?). Lägger du på 3000 kr på Zenbooken istället får du bättre hårdvara (12GB ram och 256GB ssd).
Jag kör mest Linux i Paralells då det är min utvecklingsmiljö men jag har några program (bokföring) som är Windows only.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Har du även kikat på UX301? Gillar verkligen designen på den!
Jag har även börjat kika på NX500: http://thebestlaptops.net/asus-zenbook-nx500-4k-ultrabook/, vet dock inte hur länge det kan dröja innan den kommer ut.

Visa signatur

http://www.quickhelp.se - Uppdragsförmedling

Permalänk
Medlem

Fan, varför är alla så anti begagnat?
Jag köpte för 1 månad sen en Macbook Pro 15.4" med Retina
i7 2.3 GHz, 256GB SSD, 8GB ram och GTX 650M eller vilket grafikkort det nu är.

Fick allt detta för 9400 SEK totalt. Inte en enda repa, ser HELT ny ut. Batteritiden är cirka 5h vid filmtittande och full ljusstyrka, klarar cirka 8h om jag drar ner ljussytrkan bara 2-4 snäpp. Helt grymt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om du ska köra Windows bör du skippa Macen. Apples Windows drivare är rätt kassa (vilket är förståeligt). Annars är det en mycket bra dator.

Jag valde själv en UX32LN men har både UX302 och Macbooken i min vänskapskrets så känt på alla.

Varför jag valde UX32LN över UX302 eller Macen är för att skärmen är matt vilket är mycket bra om du vill sitta utomhus.
En annan fördel är just uppgraderbarheten. Jag slängde in 12GB minne direkt när jag fick den (samt installerade Ubuntu) men behöll 128GB SSDn vilket nu efteråt visat sig räcka, men hade jag valt Macen hade jag gått upp på 256GB då jag var osäker och slängt ut 1k i onödan.
De nackdelar jag ser mot Macen är laddaren (inte magsafe och inte möjligt att byta ut kontakten mot en sladd), ingen Thuderbolt samt maximalt 12GB RAM.
Upplösningen på Macen är ju högre, vilket såklart är trevligt, men det skapar också mycket problem i program som inte hanterar det på ett bra sätt (det mesta i Windows och Ubuntu men funkar nästan alltid bra i OSX). 1080p på 13" är tillräckligt högt om man inte sitter på en extern 4K skärm och är van vid det och fullt användbart utan skalning =
problemfritt.

UX302 är den klart snyggaste av de tre men p.g.a. blank skärm tycker jag den skapar mer problem än den löser (Touch & mSATA port).

UX302, inte 301 den har jag inte sett.

Permalänk
Medlem

Usch vad svårt det är
Eftersom det är absolut nödvändigt för mig att kunna köra Windows-program vet jag inte om jag vågar köpa en Mac. Det kan ju bli problem med drivrutiner och upplösning, samt tangentbordsutformningen kanske irriterar.

Jag hittade även UX303 http://www.inet.se/produkt/1972402/asus-zenbook-ux303ln-i7-8g...

Skillnaden mot UX32LN verkar vara högre upplösning, mer utrymme och blank skärm. Är det ett något annat jag missat? Är den att föredra före UX32LN?

Permalänk
Medlem

Ägare av en zenbook ux31 nånting. Prestandan är bra, skärmen är grym och skönt att kunna byta hdd och ram.

Men fick jag byta till en Macbook skulle jag gjort det i ett nafs. Mest för att jag har haft lite småproblem med min burk. Mest irriterande är dom buggar som uppstår från Asus egna program och drivrutiner. Ett exempel är muspekaren somm slutar funka helt eller delvis. Ibland kan man inte scrolla med två fingrar. Ibland rör den sig inte alls.

Batteritiden är kass(!) på min burk. Lär vara bättre på dom nyare modellerna. Men tror att Macbooken vinner ändå.

Och som sista notis så går fläkten på min burk typ hela tiden. Och nej det har inte med damm att göra, det har jag kollat. Nu ligger jag i sången med endast chrome igång med datorn på en datorhållare från IKEA. Och ändå går fläkten, inte på max. Men den hörs. Sambons mac är knäpptyst........

En input till tänkte jag

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt avråda från den panelen då den har stora problem med att visa korrekta färger
http://www.ultrabookreview.com/4248-asus-zenbook-ux303ln-impr...

Samma panel sitter även i t.ex. Yoga 2 eller en Samsungmodel och alla har samma problem.

UX303 kommer även med en 1080p version, men då har du i princip samma dator som UX32LN eller UX302

UX301 finns ju också som har högre upplösning, inte sett den dock så kan svara nått för den (skrev fel i min post ovan)

Permalänk
Medlem

Får känslan av att Apples datorer är väldigt välbyggda och håller hög kvalitet. Det verkar vara lite mer osäkert med Asus och andra PC-tillverkare.

Jag hittade även en Samsung som fått mycket bra kritik: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Väldigt hög upplösning och bra batteritid men den har funnits ute rätt länge och verkar fasas ut. Någon som har något att säga om den?

Permalänk
Medlem

Det var den jag syftade på, samma panel som UX303 och Yoga 2

Permalänk
Skrivet av psp123:

Jag hittade även en Samsung som fått mycket bra kritik: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Väldigt hög upplösning och bra batteritid men den har funnits ute rätt länge och verkar fasas ut. Någon som har något att säga om den?

Ja, jag har läst att Samsung ska sluta deras PC-linje med Windows och endast köra med Chrome-varianten. Vet dock ej om det endast är ett rykte.

Skrivet av Pie-or-paj:

Det var den jag syftade på, samma panel som UX303 och Yoga 2

Hur är det med följande: http://thebestlaptops.net/asus-zenbook-nx500-4k-ultrabook/
väntar tills info kommer om när den ska releasas.

Visa signatur

http://www.quickhelp.se - Uppdragsförmedling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Det var den jag syftade på, samma panel som UX303 och Yoga 2

Okej, inte så bra då. Den har rätt lite RAM också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silversoft:

Hur är det med följande: http://thebestlaptops.net/asus-zenbook-nx500-4k-ultrabook/
väntar tills info kommer om när den ska releasas.

Den är ju större samt annan upplösning, så inte samma panel åtminstone
Vet dock inte hur den där är, 13" som gäller här.

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Det var den jag syftade på, samma panel som UX303 och Yoga 2

Ville bara inflika på att det gäller Yoga 2 Pro då vanliga Yoga 2 har en helt annan panel.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga till den personen som hade en Uxn modell. Hur är batteritiden med uppkoppling till wi-fi och och typ bara surf?

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wangox:

Måste bara fråga till den personen som hade en Uxn modell. Hur är batteritiden med uppkoppling till wi-fi och och typ bara surf?

Med min UX32LN kan jag köra en hel skoldag (~9-5, alltså 7h med lunch) utan att ladda. Då har jag Wifi, webbläsare och en IDE igång med närmast konstant användning. Efter detta brukar den dock vilja ladda ganska snart efter att jag kommit hem.

Jag kör Ubuntu så det kan va något mer eller mindre på Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av silversoft:

Har du även kikat på UX301? Gillar verkligen designen på den!
Jag har även börjat kika på NX500: http://thebestlaptops.net/asus-zenbook-nx500-4k-ultrabook/, vet dock inte hur länge det kan dröja innan den kommer ut.

Siktar mot November.