Microsoft tillkännager Windows 9 den 30 september

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tillkännager Windows 9 den 30 september

Mjukvarujätten Microsoft bekräftar att nästa stora version av Windows avtäcks i slutet av september, vilket tätt inpå ska följas upp av en första officiella testversion.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den här gången måste dom göra rätt! Microsoft har inte råd med ännu ett magplask. Ge användarna det användarna vill ha alltså en startmeny och möjligheten att helt slippa använda metro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Den här gången måste dom göra rätt! Microsoft har inte råd med ännu ett magplask. Ge användarna det användarna vill ha alltså en startmeny och möjligheten att helt slippa använda metro!

ÄR ju mer eller mindre bekräftat. Klart beroende på vad du inkluderar i metro... appar kommer fortfarande att finnas (ingen tvingar väl dig att använda dem iof) men startskärmen ska du inte behöve använda längre om du inte vill. Startmeny finns och den ska kunna ersätta startskärmen till 100% (Boot to desktop har ju funnits länge, och startskärmen ska nu tydligen kunna stängas av helt)

Permalänk
Avstängd

"The event will focus on enterprise and power users of Windows." Yay!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ska bli gött att få köra in en testversion av Win9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Den här gången måste dom göra rätt! Microsoft har inte råd med ännu ett magplask. Ge användarna det användarna vill ha alltså en startmeny och möjligheten att helt slippa använda metro!

Ja jag har också hört att det verkligen är fara och färde med Microsoft, igår blåste de sina 18 sista miljarder och om inte de tar bort Metro så är väl sms-lån och lyxfällan inte långt borta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget tipstack , kommer bli intressant som fan att se vad som händer nu den 30de!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Inget tipstack , kommer bli intressant som fan att se vad som händer nu den 30de!

Tänk om de har fortsatt utveckla Windows i samma rasande takt som med Windows 8/8.1 mer prestanda och mängder av nya funktioner! Hoppas.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hoppas fullversionen kommer till Dreamspark direkt så jag kan få det gratis när det släpps

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Dom är nästan tvungna att släppa en nia snabbt efter w8 då det inte var många som ville gå över pga metro

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matwik:

Dom är nästan tvungna att släppa en nia snabbt efter w8 då det inte var många som ville gå över pga metro

Tyvärr är det ju så, men vad brukar hända när man stressar ut en produkt? :/

Permalänk
Medlem

Redan? Jag sitter fort på win7 och stormtrivs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Den här gången måste dom göra rätt! Microsoft har inte råd med ännu ett magplask. Ge användarna det användarna vill ha alltså en startmeny och möjligheten att helt slippa använda metro!

Det verkar ju vara en oskriven lag att varannan major-version för konsumenter är bra och varannan är dålig, så det är inte så svårt att räkna ut att Nästa version blir bra.

ME = Dålig
XP = Bra
Vista = Dålig
7 = Bra
8 = Dålig
Nästa = Bra. Känns också som om Microsoft vet om det själva, om det stämmer att de tar bort versionsnummer. För då innebär det ju att om det bara heter "Windows" och blir "bra", så sluter de cirkeln och bygger vidare på något bra för alltid

Fotnot: NEJ! Windows 2000 är inte en konsumentversion, ***bort/moderator/***

§1
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Och nästa version av Ubuntu kommer i oktober.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av hur buggigt test versionerna av Windows brukar vara så här tidigt? Funderar på att prova.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Tyvärr är det ju så, men vad brukar hända när man stressar ut en produkt? :/

Precis vad jag är orolig för.. För övrigt anser jag inte Windows 8 vara dåligt. Kanske inte helt optimalt för och gillat av alla, men fasen inte dålig iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matwik:

Dom är nästan tvungna att släppa en nia snabbt efter w8 då det inte var många som ville gå över pga metro

Windows "9" släpps troligtvis tre år efter den förra stora versionen Windows 8. Precis som tidigare alltså, förstår inte varför du tycker att det är snabbt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Håller tummarna för att de har valt att ta bort det gräsligt fula modern-ui gränssnittet och alla appar.

Permalänk
Avstängd

Ska vara för företagare och avancerade användare - efter att ha läst svaren i denna tråd bekräftas min tanke om att det endast gäller ett fåtal här...

Permalänk
Medlem

Ta tillbaka areo också så blir de awesome!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Och nästa version av Ubuntu kommer i oktober.

Eftersom presentationen fokuserar på enterprise bode det väl vara rimligt att säga att nästa LTS version av ubuntu kommer 2016 om de följer schemat. De släppte ju Trusty Tahr relativt nyligen (2014) som har ett EOL till 2019.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det verkar ju vara en oskriven lag att varannan major-version för konsumenter är bra och varannan är dålig, så det är inte så svårt att räkna ut att Nästa version blir bra.

ME = Dålig
XP = Bra
Vista = Dålig
7 = Bra
8 = Dålig
Nästa = Bra. Känns också som om Microsoft vet om det själva, om det stämmer att de tar bort versionsnummer. För då innebär det ju att om det bara heter "Windows" och blir "bra", så sluter de cirkeln och bygger vidare på något bra för alltid

Fotnot: NEJ! Windows 2000 är inte en konsumentversion,***bort/moderator***

Om du går längre tillbaka så funkar det inte riktigt.
I DOS linjen av Windows så sög 1,2(286), 2-386, 3.0, 3.1, W95 1(windows 4.0), W98 (Windows 4.5) och ME, medans endast 3.11, W95 OSR2 och W98 Second edition har varit någolonda trevliga.
På NT Sidan har alla varit uppskattade och riktigt trevliga att arbeta med fram till Vista utom NT3.5.0 som hade nasty shreddingbuggar som fixades till 3.5.1.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Lika bra de kallar det Windows 9 för alla kommer säga det ändå.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

hacks

Någon som sett några hacks kring win9 som win8? Inte vanliga pirat hacks utan klumpiga hacks av Microsoft själva.

Tanka test version av win8 sån 60dagars version, men sen märkte jag att microsoft hade ett erbjudande att ta en serial till windows movie maker, man förde in koden och fick fel rutan "windows movie maked needs windows 8 pro, do you want to install it?" då tryckte man yes och win8 pro x64 installerades legit version och nu har man det ^^

Så frågan är har någon sett nåt om win9?

och hur Microsoft ser ut att agera till marknaden verkar vara att dem kör en Apple plan lösning med att släppa nya uppdateringar med flashiga events. Och själv anser jag Mojan köpet är ett misstag, som lucas arts när dem sålde sin själ till disney.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Precis vad jag är orolig för.. För övrigt anser jag inte Windows 8 vara dåligt. Kanske inte helt optimalt för och gillat av alla, men fasen inte dålig iaf.

Jag kan inte gå över till något som ser ut som win 3.11, Vad hände med aero? Win8 är fult helt enkelt, och dessvärre ser win9 ut att vara av samma hemska estetik. Och kom inte säg att man "kan" det och "det", för att det ska se ut´som win7... suck.

Permalänk
Skrivet av mostek:

Jag kan inte gå över till något som ser ut som win 3.11, Vad hände med aero? Win8 är fult helt enkelt, och dessvärre ser win9 ut att vara av samma hemska estetik. Och kom inte säg att man "kan" det och "det", för att det ska se ut´som win7... suck.

Köper ditt argument men att du tycker det är fult är inte detsamma som att det är dåligt. Alla har vi olika smak

Permalänk
Medlem

Tycker också det är rätt fult. Annars har det samma funktioner som tidigare, bara lite bättre kortkommandon med tangentbordet. Vilket jag uppskattar.

Sen att det är besvärligt att komma ihåg alla olika nummer såsom windows 7, windows 8. Det är ju bara dumt, hur mycket krångligare kommer det inte bli om alla versioner utav windows heter samma?

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Köper ditt argument men att du tycker det är fult är inte detsamma som att det är dåligt. Alla har vi olika smak

Det är inte skilda kategorier iaf. En porsche som ser ut som Trabant är ingen porsche i min ögon, och den är faktiskt p g a sin fula estetík sämre. Ser win8/win9 sämre ut än win7, så är de sämre på den punkten, och det är klart att det inverkar på totalvärdet av produkterna. Sen finns det många andra variabler förstås. Men estetiken måste räknas också in för något som påverkar om produkten är bra eller dålig.

Permalänk
Skrivet av mostek:

Det är inte skilda kategorier iaf. En porsche som ser ut som Trabant är ingen porsche i min ögon, och den är faktiskt p g a sin fula estetík sämre. Ser win8/win9 sämre ut än win7, så är de sämre på den punkten, och det är klart att det inverkar på totalvärdet av produkterna. Sen finns det många andra variabler förstås. Men estetiken måste räknas också in för något som påverkar om produkten är bra eller dålig.

Haha, bra skrivet! Vi får helt enkelt konstatera att vi tycker olika. Jag föredrar den moderna Porschen (W8) över den gamla Trabanten (W7) när det kommer till utseendet. Funktionsmässigt väger nog W7 lite tyngre. Men som sagt, jag köper ditt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Haha, bra skrivet! Vi får helt enkelt konstatera att vi tycker olika. Jag föredrar den moderna Porschen (W8) över den gamla Trabanten (W7) när det kommer till utseendet. Funktionsmässigt väger nog W7 lite tyngre. Men som sagt, jag köper ditt argument.

Är av samma åsikt/smak. Gillar verkligen "less is more"-trenden. En massa 3D, glanseffekter och genomskinlighet känns ju bara billigt, och som gammalt 00-tal (tycker jag).

Gillar helt klart trenden med mer platta, matta och mer renodlade gränssnitt. Snyggt/cleant.

Dock så är metro/modern mycket snyggare och bättre implementerat på WP (jo, jag kallar det fortsatt så).

På Windows så är det fortsatt lite rörigt med blandningen av gamla och nya UI-element. Där tycker jag att de har en hel del att uppdatera och fila på innan det blir helt lyckat rent formgivningsmässigt.

Här borde Windows-teamet helt klart ta lärdom av WP-teamet gällande estetik och design, och inte göra det lite halvdant/halvimplementerat som på Windows. Är OK på touch/metro-läge (även om inte lika snyggt som WP), men i desktop/klassiskt läge så är det lite blandat.

Ett annat alternativ är ju att man inte blandar de två miljöerna så mycket, utan att metro/modern för den nya designen, medans desktopen renoldads i den gamla (typ W7)-designen. Gillar inte riktigt desktop i dagsläget på W8 där vi har en lite stökig mix av bägge designerna samtidigt.

Tids nog så kommer det dock säkert (antingen med version 9 eller 10 - får man säga version om Windows numera?).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/