gigabyte r9 280x Får galna artefakter

Permalänk
Medlem

gigabyte r9 280x Får galna artefakter

Hej, har försökt felsöka mitt grafikkort under en längre tid men har inte lyckats lösa mina problem. Då jag inte verkar vara helt ensam om dom här problemen hoppas ja nu på att någon här eventuellt kan komma med något råd.

Observera att kortet är köpt begagnat så jag har inte mycket till hopp om att nyttja en eventuell garanti ifall det är ett resultat av ett hårdvarufel.

Kort och gott, jag får efter en stunds spelande väldigt konstiga artefakter med mitt r9 280x. Ska dock nämnas att det inte verkar gälla alla spel. Har t.ex. spelet dishonored från början till slut (nästan) i ganska långa spelpass utan det minsta problem.

Nedanstående video är inte min men det är så det kan se ut.

Grafikbuggarna uppenbarar sig helt random, ibland tidigt och ibland efter några timmars spelande, startar man om spelet så fungerar det bra ett tag igen. Spelar främst final fantasy 14 och har testatat med olika drivrutiner (13.12, 14.4, 14.7 rc3) och alla resulterar i likartade buggar även om jag noterat att vissa skillnader såsom frekvens samt artefakternas karaktär.

Minecraft hade problem med 13.12 men har än så länge fungerat bra med drivrutins version 14.4 vilket iaf gett mig lite hopp om att det kanske kan vara mjukvaru relaterat.

Kortet ligger efter en stunds spelande på ganska stabila 70c.

Lite specs (samma dator som sign):

os: win8.1 x64
i5 2500k@stock
grafikkort: GV-R9280XOC-3GD-GA (Rev 2.0 med hynix minnen)
grafikkortets bios: f70 (015.041)
Nätagg: fractal design integra r2 750w

Har kikat efter eventuellt nya bios versioner på gigabytes hemsida men dom som listas verkar (så vitt jag kan se) vara för andra modeller http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4845#bi...

Sorry ifall mitt inlägg blev lite rörigt, försökte få med så mycket information som möjligt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

280x artifakter

Enklaste och snabbaste sättet att lösa detta:

Dra hem MSI afterburner och installera det. Öka sedan volten med 20mV. Dvs 0.02V, (nästan ingenting).
Då kommer minnet få tillräckligt med ström och alla blir nöjda och glada. Det är även så lite att du inte kommer märka några temperaturskillnader.

Med största säkerhet löser detta problemet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Enklaste och snabbaste sättet att lösa detta:

Dra hem MSI afterburner och installera det. Öka sedan volten med 20mV. Dvs 0.02V, (nästan ingenting).
Då kommer minnet få tillräckligt med ström och alla blir nöjda och glada. Det är även så lite att du inte kommer märka några temperaturskillnader.

Med största säkerhet löser detta problemet.

Tack, jag ska prova att höja volten

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Mitt 280x gigabyte är också dåligt, många problem.
Ska köpa ett 780 snart pallar inte med att fixa det, jag har b.la det vanligaste problemet med gigabyte 280x = skärm flicker i ena delen av skärmen, bilden krashar rakt av på skärmarna inkopplade i gpu uttagen efter man spelat ett tag osv. Kollat mycket på forum många har samma problem med detta kortet, Kan be om ett nytt från inet eller hålla på med det men det är ett dåligt kort i vilket fall.. Klarar mig med dessa problemen tills jag sparat ihop till ett nytt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr som volten är låst på det här kortet

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har ett 290x OC från gigabyte med liknande problem. Har provat 10 olika drivrutiner och provat höja volten på minnen utan att få några klara förbättringar. Mycket grafikbuggar och crasher framförallt när jag inte har någon load på kortet. Ingen temperatur sticker ut från det normala...

Har skickat in kortet på garanti hos Dustin men de har skickat vidare till underleverantör som inte har testat det utan load trots att jag i beskrivningen uttryckt berättat att det sker när det inte är någon load på kortet.

Måttligt road av både Dustin, underleverantör och Gigabyte just nu....

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju spänningen, inte volten man ändrar ;).

Aja. Testa att sänka klockfrekvenserna några procent för minne och GPU i MSI afterburner. Det ska väl inte behövas om kortet inte är överklockat men det ser vanligtvis ut precis så när man har instabil klock.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte har några problem alls med mitt Gigabyte 280x? Mitt ökade jag spänningen lite på för att undvika den lilla coilwhine som det hade. Kanske kan lösa andras problem också?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Verkar tyvärr som volten är låst på det här kortet

Har du kryssat i rutan "Unlock voltage control" i MSI settings?

Skrivet av Söderbäck:

Det är ju spänningen, inte volten man ändrar ;).

Aja. Testa att sänka klockfrekvenserna några procent för minne och GPU i MSI afterburner. Det ska väl inte behövas om kortet inte är överklockat men det ser vanligtvis ut precis så när man har instabil klock.

Uh, senast jag kollade så är volt enheten för spänning. Antar att det korrekta är att säga att man ändrar spänningen, men så spännande ska vi inte ha det..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mina 7970 och Windows 8.1. Löste sig genom att jag satte kompatibilitetsläge på spelen till Win 8, tydligen har en AMDs drivrutiner en del problem med 8.1.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett vanligt förekommande problem på 290 / 290x korten hur som helst. Får se vad som händer när jag får tillbaka kortet från Dustin. De kunde inte vända kortet hos dem, de var tvugna att skicka ut det hela vägen till mig så ja kunde skicka in det igen...

Hur tänkte man där?

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk
Medlem

VRAM överhettar, hände på mitt kort. Senaste beta-drivarna verkar ha fixat tempen lite. Har inte sett några artefakter på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aja. Testa att sänka klockfrekvenserna några procent för minne och GPU i MSI afterburner. Det ska väl inte behövas om kortet inte är överklockat men det ser vanligtvis ut precis så när man har instabil klock.

Skrivet av WoG:

Har du kryssat i rutan "Unlock voltage control" i MSI settings?

Ah, har kryssat och testat dom alternativ som fanns i dropboxen (referens, msi extended osv). Googlade lite och hittat trådar om folk som undervoltat med bios mod så kanske kan gå att få till den vägen. Ska iaf testa att sänka frekvenserna lite och se om det blir bättre.

Skrivet av webbson:

Jag hade liknande problem med mina 7970 och Windows 8.1. Löste sig genom att jag satte kompatibilitetsläge på spelen till Win 8, tydligen har en AMDs drivrutiner en del problem med 8.1.

Tack, ska prova det.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Även om det kan vara lite för tidigt att fira så körde jag en lång spel session igår nästan utan problem efter att ha sänkt klockfrekvenserna på minnet och kärnan med 50mhz. Fick några pixel artefakter efter 6h men helt klart mycket bättre än förut. Har idag testat att använda sapphires Trixx verktyg för överklockning istället och kan med det programmet justera volten/spänningen (förändringarna bekräftas även av gpu-z).

Tack för alla svar! Jag återkommer ifall det här trotts allt inte löste problemen.

edit: Flashade om kortet med ett moddat bios med upplåst spänning. Går nu stabilt i stock frekvenser och 1.25 volt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |