Permalänk
Medlem

Överklocka i7 4790k?

Hej alla!

Jag har en I7 4790k processor som aldrig överstiger 15% processoranvändning. Den pendlar mellan 0-10% ungefär. Så jag fick tanken på att överklocka den från 4.0GHz till kanske, 4.4?

Jag har ett Z97 moderkort, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Har försökt mig på några guides men blir inte så mycket klokare, så tänkte chansa på att någon här kan lära mig lite.

Jag vill överklocka via BIOS men, vad bör jag tänka på innan? Hur ska jag lägga upp överklockningen osv?

Tack så mycket.

/ e

4970K>4790K
Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Hej alla!

Jag har en I7 4970k processor som aldrig överstiger 15% processoranvändning. Den pendlar mellan 0-10% ungefär. Så jag fick tanken på att överklocka den från 4.0GHz till kanske, 4.4?

Jag har ett Z97 moderkort, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Har försökt mig på några guides men blir inte så mycket klokare, så tänkte chansa på att någon här kan lära mig lite.

Jag vill överklocka via BIOS men, vad bör jag tänka på innan? Hur ska jag lägga upp överklockningen osv?

Tack så mycket.

/ e

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Hej alla!

Jag har en I7 4970k processor som aldrig överstiger 15% processoranvändning. Den pendlar mellan 0-10% ungefär. Så jag fick tanken på att överklocka den från 4.0GHz till kanske, 4.4?

Jag har ett Z97 moderkort, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Har försökt mig på några guides men blir inte så mycket klokare, så tänkte chansa på att någon här kan lära mig lite.

Jag vill överklocka via BIOS men, vad bör jag tänka på innan? Hur ska jag lägga upp överklockningen osv?

Tack så mycket.

/ e

Vad har du för moderkort samt kylning?

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är Z97-A. Kylning har jag denna till processorn: Cooler Master Hyper 212 EVO... Verkar funka klockrent.

Permalänk
Avstängd

Gör som jag klocka med ai suite programmet som medföljer azus korten.Jag klocka min till 4800 mhtz och ramminne till 2000 mhz.Processorn ligger mellan 50-60 grader när jag spelar BF4.Och om den så skulle ligga i 100 grader i diverse stresstest skiter jag i är verkligt användande som är intressant i slutändan.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Gör som jag klocka med ai suite programmet som medföljer azus korten.Jag klocka min till 4800 mhtz och ramminne till 2000 mhz.Processorn ligger mellan 50-60 grader när jag spelar BF4.Och om den så skulle ligga i 100 grader i diverse stresstest skiter jag i är verkligt användande som är intressant i slutändan.

Hm intressant!
Jag har hört en massa dåliga saker om ai suite programmet dock, att det kan förstöra i längden och att det tydligen ska vara bättre att överklocka genom BIOS. Får kolla upp det där lite mer, antar jag. Vet inte vad jag vågar göra riktigt, heh..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erantk:

Hm intressant!
Jag har hört en massa dåliga saker om ai suite programmet dock, att det kan förstöra i längden och att det tydligen ska vara bättre att överklocka genom BIOS. Får kolla upp det där lite mer, antar jag. Vet inte vad jag vågar göra riktigt, heh..

Vad det skulle förstöra undrar jag.Visst klockar man via Bios Kan man ju finjustera mer med volt etc.
Men är man bekväm och bara vill överklocka med ett par musklick då är AI suite programmet perfekt.Min går som en dröm inga bluescreens och klabb.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erantk:

Hm intressant!
Jag har hört en massa dåliga saker om ai suite programmet dock, att det kan förstöra i längden och att det tydligen ska vara bättre att överklocka genom BIOS. Får kolla upp det där lite mer, antar jag. Vet inte vad jag vågar göra riktigt, heh..

Du ska ALLTID klocka i bios.
Mer stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Du ska ALLTID klocka i bios.
Mer stabilt.

Tänkte väl det! Borde väl inte vara något problem att överklocka den lite iallafall, hur går jag tillväga ungefär? Någon som vet en vettig guide eller kan framföra det till mig på något sätt? Är lite rädd att jag kommer förstöra någonting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

Du ska ALLTID klocka i bios.
Mer stabilt.

Ehh Min har rullat på nu i ca 2 månader med denna klockning,Utan bluescreen,etc.Så det där med mer stabilt är någon klycha som bara hänger kvar utan förankring.Jag har läst mycket om folk som överklockat denna prolle.Dom har köpt bättre kylare delidat mm.Visst dom kommer ner några grader i temp vid stresstest.Men är VERKLIGT användande som är intressant.Bara för att man har en bil som toppar 300 km/t så kör man inte i 300 km/t hela tiden.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Min har 4790k har gått i 4.6Ghz clockat med AI suit, vet inte när 4970k kom ut men den har rullat så sen release date ungefär.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Hm intressant!
Jag har hört en massa dåliga saker om ai suite programmet dock, att det kan förstöra i längden och att det tydligen ska vara bättre att överklocka genom BIOS. Får kolla upp det där lite mer, antar jag. Vet inte vad jag vågar göra riktigt, heh..

Det negativa med en ai suite överklock är att det uppnår inte lika exakta värden. alltså högsta klock på lägsta vcore.
Jag tycker programmet funkar skitbra och har kört det stabilt själv utan problem. en 4.4ghz klock kommer (med största sannolikhet) inte vara några bekymmer alls med ai suite.

Du kan kolla lite videos på youtube, typ teksyndicate elelr andra. Dom brukar vara ganska skeptiska till automatiska grejer och vill göra det själva men även dom säger att det funkar bra (iaf asus program)

Skrivet av jojjeofc:

Du ska ALLTID klocka i bios.
Mer stabilt.

Har du själv testat ai suite? Det har jag, kört med 2 olika moderkort, samma cpu i över ett år, funkar felfritt.

Sen kan jag hålla med och att hela aisuite är lite segt och trögarbetet, men överklockningen har jag inget att klaga på.

Skrivet av erantk:

Är lite rädd att jag kommer förstöra någonting.

Kör ai suite. Om du inte vill lära dig att klocka manuellt för att du tycker det är kul, då ska du såklart göra det. eller att du vill klämma ut precis all prestanda, men så låter det inte iaf.

Här har du en video på 20 min om "4 way optimization" om du orkar kolla. med teksyndicate och jj från asus.
https://www.youtube.com/watch?v=_zb499DBvMs

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Det negativa med en ai suite överklock är att det uppnår inte lika exakta värden. alltså högsta klock på lägsta vcore.
Jag tycker programmet funkar skitbra och har kört det stabilt själv utan problem. en 4.4ghz klock kommer (med största sannolikhet) inte vara några bekymmer alls med ai suite.

Du kan kolla lite videos på youtube, typ teksyndicate elelr andra. Dom brukar vara ganska skeptiska till automatiska grejer och vill göra det själva men även dom säger att det funkar bra (iaf asus program)

Har du själv testat ai suite? Det har jag, kört med 2 olika moderkort, samma cpu i över ett år, funkar felfritt.

Sen kan jag hålla med och att hela aisuite är lite segt och trögarbetet, men överklockningen har jag inget att klaga på.

Kör ai suite. Om du inte vill lära dig att klocka manuellt för att du tycker det är kul, då ska du såklart göra det. eller att du vill klämma ut precis all prestanda, men så låter det inte iaf.

Här har du en video på 20 min om "4 way optimization" om du orkar kolla. med teksyndicate och jj från asus.
https://www.youtube.com/watch?v=_zb499DBvMs

Jag har tyvärr inte testat ai suite, men personligen gillar jag att klocka i bios.
Man har lite mer koll på vad man gör om man vet hur man överklockar "manuellt".
Jag menar tex finns alltid chansen att det händer något med programmet under överklockningen vilket kanske kan få en att elda sin cpu.
Chansen finns alltid, så jag klockar hellre i bios pga mer stabilt, tar kanske längre tid men det är värt det.

Permalänk

Vad är vinsten med överklockning om du aldrig utnyttjar mer än 15 % av CPU-cyklerna?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Vill man inte köra med div autoöverklockning verktyg, men heller inte rota inne i bios finns Intel Extreme Tuning Utility http://www.intel.se/content/www/se/sv/motherboards/desktop-mo...

Det kommunicerar med bios så det blir som en biosöverklockning, men utan att gå in i bios, alla moderkort har nog inte fullt stöd för detta, men många.

TS om nu CPU aldrig överstiger 15% processoranvändning, finns det inte nån direkt anledning att överklocka, processoranvändningen kommer inte öka om du överklockar, utan tvärtom sjunka lite..

Tänk också på att 15% är utslaget över alla cores, tex om du spelar ett spel som är singeltrådat och CPU är belastad max 25% betyder det mest att en core går på nästan 100% och resten nästan inget = jo där kan man tjäna lite på en överklockning.
Du behöver alltså hålla reda på % per core, inte total på CPU %

Vad använder du datorn till ?

Sist men inte minst nån CPU som heter 4970K finns inte, antar du menar 4790K, ganska vanligt misstag många gör

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej!

Snabb uppdatering, jag klockade med ai suite och det funkar klockrent. får hoppas att det fortsätter så.