Permalänk
Medlem

[Hjälp] Räckvidd med rätt kort?!

Hej hej!
Har nyligen flyttat till ett internat och tyvärr är det så att teckningen på det trådlösa nätverk är inte godkänt på min bärbara dator.
Nu är jag "hemma" på lov och ska tillbaka och funderar på vad den bästa lösningen för mig är att få bra styrka till min stationära.

Min tanke:
Investera i ett trådlöst PCI nätverkskort.
Varför inte PCI-E: Jo för grafikkortet skymmer platsen
En riktad extern antenn.

Då är min fråga vilket nätverkskort som kommer fungera bäst med antennen.
Finns ju kort med en eller flera antenner. (Rundstrålande)
Om jag införskaffar ett kort med flera antenner. Måste jag byta ut alla antenner dvs. varje antenn har en "unik" uppgift eller är de bara till för att få bättre räckvidd?

Tar gärna emot tips på ställen där man kan hitta bra antenner till bra pris
Kanske är en svår kombination

Ha det gött allesammans!
MVH

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem

3 räkor tror jag...

Vad har du för nätverkskort idag?

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa, men ville bara säga att det var bästa trådtiteln på hela dagen. Skrattade kaffe ur mungipan!

Permalänk
Medlem

Haha, så kan det gå, bjuder påt!
Har inget trådlöst i min stationära dator. Bara i den bärbara...

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem

du tjänar mer på en bättre antenn än ett bättre trådlöst nätverkskort ärligt talat. köp en extern antenn för utomhusbruk och montera på det stället i ditt rum där du har bäst mottagning och dra sedan kabeln "långt från alla eluttag och skarvdosor" till datorn.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

du tjänar mer på en bättre antenn än ett bättre trådlöst nätverkskort ärligt talat. köp en extern antenn för utomhusbruk och montera på det stället i ditt rum där du har bäst mottagning och dra sedan kabeln "långt från alla eluttag och skarvdosor" till datorn.

Okej, jag är inne på att skaffa ett billigare kort med ett uttag och en riktad antenn...
Tack för tipset

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem

Detta kort presterar enormt bra i förhållande till pris (i alla fall för USB-modeller) dessutom kan du koppla en antenn till den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=489479

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Detta kort presterar enormt bra i förhållande till pris (i alla fall för USB-modeller) dessutom kan du koppla en antenn till den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=489479

Har tyvärr inget vettigt tips på PCI-baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

du tjänar mer på en bättre antenn än ett bättre trådlöst nätverkskort ärligt talat.

Det är stor skillnad mellan olika nätverkskort, både i känslighet och hur mycket internt brus de har.

Skrivet av ksw:

köp en extern antenn för utomhusbruk och montera på det stället i ditt rum där du har bäst mottagning och dra sedan kabeln "långt från alla eluttag och skarvdosor" till datorn.

Du tappar mängder av signalstyrka på att dra lång antennkabel, detta ska undvikas så mycket det bara går.

Jag skulle köpt ett usb-kort med 802.11ac eller ett bättre 802.11n med 3x3. Sedan skulle jag satt kortet på ett bra ställe och kört usb-förlängning, gärna med strömsatt hubb nära kortet.

Varför 802.11ac eller 3x3 .n? För att få ett modernt chipset och ordentlig mimo med flera antenner.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkett:

Okej, jag är inne på att skaffa ett billigare kort med ett uttag och en riktad antenn...
Tack för tipset

köp isf en usb-dongel från tex dlink så brukar man få med en liten styv usb-förlängare på kanske 20cm som du kna böja ut ifrån datorn. USB kan du förlänga upp till 5 meter om jag inte minns fel; finns sådana skarvsladdar på tex clasohlsson.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

köp isf en usb-dongel från tex dlink så brukar man få med en liten styv usb-förlängare på kanske 20cm som du kna böja ut ifrån datorn. USB kan du förlänga upp till 5 meter om jag inte minns fel; finns sådana skarvsladdar på tex clasohlsson.

Kan tillägga att teckningen är så dålig för laptopen att jag måste ha den på ett visst sätt i sängen för att den ska fungera bra

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkett:

Kan tillägga att teckningen är så dålig för laptopen att jag måste ha den på ett visst sätt i svängen för att den ska fungera bra

troligen så sitter antenndelen i skärmen på din bärbara, längs med ena sidan av displayen, öppna den och gör ett litet hål så du kan dra ut den och positionera den tvärsöver skärmens baksida med tejp istället.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

du tjänar mer på en bättre antenn än ett bättre trådlöst nätverkskort ärligt talat. köp en extern antenn för utomhusbruk och montera på det stället i ditt rum där du har bäst mottagning och dra sedan kabeln "långt från alla eluttag och skarvdosor" till datorn.

Det är Wifi och inte LTE det är tal om här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det är Wifi och inte LTE det är tal om här.

Capti'n Obvious has spoken!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Prata med internatet för att förbättra teckningen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Capti'n Obvious has spoken!

När det pratas om utomhusantenner antar jag att man menar LTE. Har inte hört talas om att man ska hämta wifi på stora avstånd med antenn

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

När det pratas om utomhusantenner antar jag att man menar LTE. Har inte hört talas om att man ska hämta wifi på stora avstånd med antenn

tänkte mer något sånthär: http://www.kjell.com/Sok?query=wifi+antenn

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.
Investerade i en TP-Link TL-WN722N som KiWo nämnde + en lite bättre antenn (ej riktad, kostade ynka 69kr)
Fungerar utan problem. Har 4/5 pluppar i signalstyrka

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkett:

Tack för hjälpen.
Investerade i en TP-Link TL-WN722N som KiWo nämnde + en lite bättre antenn (ej riktad, kostade ynka 69kr)
Fungerar utan problem. Har 4/5 pluppar i signalstyrka

Gött att höra!